ישראל מתחילה להתכונן לאפשרות כי נגיף האבולה יגיע לארץ. רה"מ בנימין נתניהו כינס היום (ראשון) דיון נוסף על מנת לקבל סקירה על הניסיונות למנוע בכל מחיר את הגעתה של המחלה הקטלנית לתחומי מדינת ישראל.

בדיון, אשר נערך בירושלים, הוחלט כי מעכשיו יחל הליך של תישאול נוסעים שהגיעו דרך המדינות ליבריה, גיניאה וסיירה לאון. ההחלטה הגיעה כיוון שאלו המדינות אשר נחשבות לבעלות הסיכון הגבוה ביותר מהן עשוי להגיע הנגיף. התישאול יתבצע בכל מעברי הגבול לישראל - לנוסעים המגיעים דרך האוויר, היבשה והים. זאת בנוסף לשלטי המידע הקיימים במקום בשפות עברית, אנגלית, צרפתית וערבית. בדיון השתתפו גם נציגי משרדי הבריאות, התחבורה, הפנים, החוץ, המשפטים, רשות שדות התעופה, משטרת ישראל, וצה"ל.


בדיקה לגילוי אבולה בליבריה. צילום: רויטרס

בסיום הדיון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מדינת ישראל נערכת על מנת לעצור ככל האפשר כניסה של חולי אבולה לגבולותיה, כחלק מהמאמץ שאנחנו עושים כדי להגן על הגבולות בכלל מפני מסתננים בלתי חוקיים ומפני טרור.

"מדובר במגיפה עולמית ואנחנו משתפים פעולה עם מדינות אחרות, ובנוסף לשמירה על הגבולות שלנו אנחנו נוקטים שורה של צעדים כדי לבודד חולים, אם יגיעו, וגם כמובן לטפל בהם במערכות הבריאות שלנו. אנחנו מקווים שלא יהיה צורך בזה אבל אנחנו נערכים לקראת כל האפשרויות".

מנהל נתב"ג שמואל זכאי: "אנחנו מתחילים בפריסה מאוד רחבה בכל מעברי הגבול שהתכלית שלה לאתר ולמנוע כניסה של נוסעים אשר נגועים במחלת האבולה".

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק: "מערכת הבריאות עוקבת אחרי הנעשה בנושא האבולה ונמצאת בקשר עם המומחים בכל העולם. אנחנו משפרים את היערכות מערכת הבריאות על מנת שתוכל לתת מענה לכל חולה אבולה במידה ויגיע לישראל".

האו"ם מזהיר: "יתכן שהעולם יצטרך לחיות עם הנגיף לנצח"

האו"ם הזהיר בסוף השבוע כי אם הקהילה הבינלאומית לא תתגייס במהירות ותגביר את
המאמצים להילחם במגפת האבולה במערב אפריקה, ייתכן שהעולם "יצטרך לחיות עם הנגיף לנצח".

האזהרה הגיעה על רקע ההודעה כי יותר מ-4,000 בני אדם מתו עד כה בהתפרצות הנוכחית של הנגיף הקטלני. לפי נתוני ארגון הבריאות הבינלאומי שפורסמו ביום שישי,
מאז שהחלה ההתפרצות בפברואר האחרון ועד יום שלישי שעבר, נרשמו 8,399 מקרי הידבקות באבולה, בעוד מספר הקורבנות עומד על 4,033 בני אדם. מרבית המתים הם בשלוש המדינות שסובלות מהנגיף - ליבריה, סיירה לאון וגיניאה - ועוד שמונה מתו בניגריה ואחד בארצות הברית.

חולה נוספת מאושפזת בספרד. השליח המיוחד של האו"ם לנושא האבולה ד"ר דיוויד נבארו אמר כי מספר מקרי ההידבקות במחלה מכפיל את עצמו בכל שלושה עד ארבעה שבועות, והזהיר כי בלי התגייסות בינלאומית "יהיה בלתי אפשרי להשתלט במהירות על המחלה הזאת, והעולם יצטרך לחיות עם נגיף האבולה לנצח".

"זה האתגר המשמעותי ביותר שהעולם עלול להתמודד אתו", אמר נבארו, "לפעמים רואים סרטים על דבר כזה ומדמיינים איך זה יכול לקרות. זה קיצוני יותר מכל סרט שראיתי אי פעם".

רבע מהסכום גויס

סגן מזכ"ל האו"ם יאן אליאסון ציין כי עד כה נאספו רק 250 מיליון דולר, כרבע מהסכום
שסוכנויות האו"ם ביקשו כדי להתמודד עם המגיפה. "אני קורא לכל המדינות החברות לפעול
בנדיבות ובמהירות", אמר אליאסון בדיון בעצרת האו"ם, "חובה למהר. תרומה בתוך ימים חשובה יותר מתרומה גדולה בתוך שבועות".

בליבריה, שם מתו מהמחלה 2,316 בני אדם, החליטו חברי הפרלמנט ביום שישי לא לאשר את בקשתה של הנשיאה אלן ג'ונסון סירליף לקבל סמכויות נוספות שיאפשרו לה להגביל התכנסויות פומביות ולצמצם את התנועה במדינה כחלק מהמאבק באבולה. חלק מהצירים ציינו כי הם חוששים שליבריה תהפוך למדינת משטרה.


עובדי בריאות בסיירה לאון עם קורבן אבולה. צילום: רויטרס

בסוף השבוע הפך נמל התעופה קנדי שבניו יורק לשדה התעופה הראשון בארצות הברית שבו הופעלו בדיקות מקיפות יותר לאיתור נוסעים שעלולים לשאת את הנגיף. במסגרת התוכנית, שתתרחב השבוע ארבעה שדות בינלאומיים נוספים ברחבי המדינה, נמדד חום הגוף של נוסעים שמגיעים מהמדינות הנגועות.

החשודים יעברו תשאולים על מגע עם חולי אבולה ואף יוכנסו לבידוד במקרה הצורך. החשש מפני התפשטות האבולה בארצות הברית, במיוחד לנוכח מותו של החולה הראשון ביום רביעי, הביא גם לאזעקות שווא. ביום שישי הוכנס מטוס של דלתא איירליינס, ועליו 166 נוסעים ואנשי צוות, לבידוד קצר בשדה התעופה של לאס וגאס לאחר שהתעורר חשש כי ילד שהחל להקיא סובל מאבולה.

צוותים רפואיים בדקו את הילד ואת אמו, ואחרי כשעה קבעו כי אין סכנה, והמטוס המשיך בדרכו. בתוך כך, מרוקו פנתה להתאחדות הכדורגל האפריקאית בבקשה לדחות, בשל המשבר הבריאותי, את טורניר אליפות אפריקה, שהיא אמורה לארח בינואר הקרוב.

סיירה לאון וגינאה עדיין משחקות במוקדמות הטורניר, במרוקו קראו לעצור את המשחקים
מחשש כי הנבחרות שיגיעו לשחק בשתי המדינות עלולות לגרום להתפשטות המגיפה.