צה"ל ממשיך לתגבר את כוחותיו ברמת הגולן, ובפעם הראשונה זה 20 שנה מוקמת פלוגת צמ"ה (צוות מכני-הנדסי) באוגדה המרחבית 210, שמטרתה לתת מענהמבצעי לעבודות הנדסה ותשתית בגזרה המתלהטת.

על הקמת פלוגת הצמ"ה החדשה הוחלט לאחר שבחודש יוני האחרון נהרג הנער מוחמד פהמי קרקרה בן ה-12 מעראבה, בנו של עובד קבלן חיצוני, ליד גדר המערכת בתל חזקה בגולן כתוצאה מירי של טיל משטח סוריה. שלושה עובדים נוספים, בהם אביו של הנער, נפצעו בתקרית.

בעקבות זאת הוחלט להקים פלוגה צה"לית מבצעית שתוכל לתת מענה לעבודות תחת אש בזמן קצר יותר ובצורה בטוחה יותר מאשר הקבלנים החיצונים המבצעים עבודות תשתית על הגדר עבור משרד הביטחון.


זירת הפיגוע בגולן, בה נהרג בנו של עובד הקבלן. צילום: דוברות מדא

לדברי מפקד הפלוגה החדשה, סרן פחר חליל, "היא תבצע משימות על הגדר, מעבר לגדר ובעורף של המרחב האוגדתי. אנחנו נבצע פריצות צירים ונסייע לכוחות הנדסה לטפל במטענים, נבצע עבודות עפר כמו יישור תוואי שטח וכמה פעולות מבצעיות מסווגות".

חלק מהכוחות של הפלוגה החדשה לוקטו בתקופה האחרונה משני גדודי חיל ההנדסה הקרבית 603 ו-605, מתוך מטרה שניסיונם המבצעי והמקצועי יתרמו להקמתהפלוגה ולאימון הלוחמים החדשים.

"החיילים שהכשירו אותם לעבוד על כלים הנדסיים כבדים כמו באגרים, שופלים ומפלסות - ציוד שבדרך כלל רואים באזרחות - הוכשרו גם לתת מענה מבצעי כי הם לוחמים לכל דבר", הוסיף סרן פחר, "מדובר בגזרה חשופה, וחשוב שיהיו בה לוחמים שיכולים לבצע בתוך שבוע את מה שקבלנים אזרחיים מבצעים ביותר מחודש, כשהם חשופים".