נשיא מצרים, עבדל א-פתח א-סיסי מעוניין להמשיך ולהיות חלק מרכזי מתהליך השלום המתהווה בין ישראל לפלסטיניים, וכחלק מכך החליט להפציר בישראל באופן פומבי לחזור אל שולחן המשא ומתן.

א-סיסי דיבר במסיבת עיתונאים לפני פתיחת הוועידה לשיקום עזה, אשר נפתחת היום (ראשון) בקהיר בהשתתפות עשרות שרי חוץ ונציגים דיפלומטיים. גם מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, הגיע להשתתף באירוע. הפלסטיניים מקווים לגייס כארבעה מיליארד דולר על מנת לשקם את הרצועה לאחר מבצע "צוק איתן".

"אנחנו צריכים לנצל את הרגע הזה כדי ליצור נקודת התחלה חדשה על מנת לנסות ולהשיג שלום אמיתי שיבטיח ביטחון יציב על מנת להפריח את החלום ולהפוך אותו למציאות. זהו החזון שעומד מאחורי היוזמה הערבית", אמר הנשיא המצרי.


סיסי, אבו מאזן ושר החוץ הנורבגי, היום בקהיר. צילום: רויטרס

התוכנית, אשר נהגתה ע"י ערב הסעודית והליגה הערבית בביירות 2002, מציעה הכרה מלאה בישראל בתמורה לחזרה לקווי 67' וגם כמובן למצוא פתרון לבעיית הפליטים.

גם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נשא דברים ואמר: "עזה צריכה 4 מיליארד דולר לשיקום. אנחנו רוצים לעשות זאת בעזרת הקהילה הבינלאומית ויש לקבל החלטה מגבילת זמן לכיבוש.

"נמשיך לעבוד בתיאום מלא עם מצרים וכל הרשויות הנוגעות בדבר, על מנת להמשיך את הפסקת האש ולשמור עליה. ישראל מאופיינת בחוסר המחויבות שלה לתהליך השלום, להחלטות בינלאומיות לגיטימיות רק על בסיס יוזמת השלום הערבי, שאומץ בפסגה בביירות בשנת 2002, על מנת שלא להחזיר את האיזור לכיוון של מעגל אלימות וסכסוך.

"רצועת עזה היתה נתונה לשלוש מלחמות בשש השנים האחרונות, שהביאו למותם של למעלה מ-3700 אנשים והרס של למעלה מ-80 אלף בתים. כמו כן, נגרם נזק למתקני תשתית ושירותים ציבוריים, כמו גם לחברות פרטיות.

"רצועת עזה, לצד הגדה המערבית ומזרח ירושלים זה רצף טריטוריאלי אשר אנחנו מבקשים להקים בו מדינה במקום הכיבוש הישראלי. אנשי פלסטין, אתם נמצאים בלב שלנו. נמשיך ללא לאות לסיים את העוול שאנחנו סובלים ממנו. אנחנו צריכים את תמיכתם של אחינו והחברים שלנו ברחבי העולם.

"יש צורך דחוף לסייע בבנייה מחדש של מוסדות השלטון ברצועת עזה, להפעיל מחדש את המעברים בין הערים הפלסטיניות בעזה ואת הקשר בחזרה לעולם. הכלכלה שלנו נשארת בת ערובה תחת צעדי הכיבוש ושיטות הענישה שלו", אמר אבו מאזן.

יו"ר הרשות הפלסטינית גם היפנה אצבע מאשימה לעבר המתנחלים ואמר: "הם יוצרים סכנה לירושלים ולמסגד אל אקצה, כמו כן למקדשים נוצרים ואיסלאמיים ציבוריים. לא מקובל לחזור על הטרגדיות ואסונות, מלחמות. על הקהילה הבינלאומית לקחת אחריות, לא לאפשר את התוקפנות וההרס כלפי העם הפלסטיני. צריך ליישם את החזון של פתרון של שתי מדינות ויוזמת השלום הערבית. זה כל מה שאנחנו מבקשים.

"אנו חייבים ליצור גישה חדשה לסכסוך הפלסטיני ישראלי, על מנת לסיים את הכיבוש הישראלי, ולהביא להקמתה של מדינה פלסטינית עם מזרח ירושלים כבירתה על הגבולות 1967, לחיות לצד מדינת ישראל בביטחון ובשכנות טוב, בהתאם לחזונו של פתרון שתי מדינות, ואת יוזמת השלום הערבית, האנשים שלנו פלסטיניים והאזור כולו שלנו אינם סובלים יותר, והמצב באזור על סף התהום.

קרי ינסה לשכנע את אבו מאזן לא לעשות צעדים חד צדדיים

בוועידה, הנערכת בחסות ממשלות מצרים ונורבגיה, ישתתפו נציגים של 50 מדינות, מזכ"ל האו"ם באן קי-מון וכ-30 שרי חוץ ממדינות העולם, ובראשם קרי.

בראש המשלחת הפלסטינית עומד יו"ר הרשות אבו מאזן. ישראל לא הוזמנה להשתתף בדיונים. עם זאת, דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב, ג'ן סאקי, אמרה בשבוע שעבר כי מבחינת וושינגטון, על ישראל לקחת חלק בשיקום הרצועה. סאקי גם הביעה שביעות רצון מכך שישראל, הרשות הפלסטינית והאו"ם הגיעו להסכמות המאפשרות מעבר של חומרי בנייה שונים לשיקום הרצועה, "תוך לקיחה בחשבון של צורכי הביטחון של ישראל". לדבריה, "ארה"ב היא התורמת הגדולה ביותר לפלסטינים".

גורם רשמי בסביבתו של קרי צוטט כשאמר כי "בוועידת קהיר תשמעו את מזכיר המדינה חוזר על המחויבות של ארצות הברית לסייע לצדדים להגיע לפתרון מוסכם של שתי מדינות לשני העמים, ומביע נכונות לחדש את המשא ומתן ולעזור בתיווך מוצלח שלו".

קרי מתכוון להניא את המנהיג הפלסטיני מלנקוט צעדים דיפלומטיים שיערערו מאוד את המצב. מדובר בחשש אמריקאי מפני פנייה של הרשות הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד מדינת ישראל.

עוד נמסר כי ממשלת האחדות הפלסטינית, שלראשונה מזה שבע שנים קיימה בסוף השבוע ישיבת עבודה ראשונה בעזה, הכינה תוכנית מפורטת שאותה תציג בוועידה לשיקומה של הרצועה בהיקף של ארבעה מיליארד דולר. לטענת הפלסטינים, מרבית הכספים יועברו למימון בניית בתי מגורים לטובת 100 אלף איש שנותרו מחוסרי גג בעקבות סבב הלחימה האחרון.


קרי נוחת בקהיר, היום. 212 מיליון דולר. צילום: רויטרס