הותר לפרסום שמה של הצעירה שנהרגה באסון הראפטינג בנהר האפורימק בפרו: שיר בכר, בת 21 מרמת השרון, קצינה שהשתחררה לא מזמן מצה"ל.

"שיר, מלאת כשרונות וכישורים, חובבת טבע וטיולים, מתנדבת חברתית, ספורטאית, מוזיקאית, מלח הארץ", ציינו בני משפחתה שפרסמו הודעת אבל והוסיפו: "שיר השתחררה כקצינה מצטיינת מצה"ל בחודש יוני האחרון לאחר שירות במגוון תפקידים: בחיל המודיעין, מתאם פעולות צה"ל בשטחים, ובית הספר לקצינים - בה"ד 1".

"בחייה הקצרים מידי ניסתה שיר בכל מאודה ליצור עולם טוב יותר ונגעה במאות לבבות שנותרו שבורים לאחר לכתה", כתבו עוד בני המשפחה האבלים - "נזכור תמיד את החיוך המסנוור שלה, את הידיים שאחזו בגיטרה בכל פעם שהזדמן ואת הלב הכל כך רחב. שיר הותירה אחריה משפחה כואבת והמון חברים שבורים".


"נזכור תמיד את החיוך המסנוור". שיר בכר. צילום: באדיבות המשפחה

הוריה של שיר, משה ונויה, ביקשו לשמור את פרטיות המשפחה באבלה הכבד. את בית המשפחה ברמת השרון המשיכו גם היום לפקוד בני משפחה, חברים ומוקירים, שהתקשו לעכל את הבשורה המרה.

משרד החוץ, בתיאום עם הרשויות בפרו, מטפל בסידורי הטסת גופתה של שיר לארץ. הלווייתה תתקיים מחר בשעה 11:00 בבית העלמין של רמת השרון בצומת מורשה

אתמול חולצה גופתו של הישראלי השני שנהרג בתאונה, צעיר בן 22 מתל אביב.


"הותירה משפחה וחברים כואבים". צילום: באדיבות המשפחה

כזכור, ביום שלישי התהפכה סירת הראפטינג בנהר האפורימק ועליה שמונה ישראלים. ביום חמישי דווח כי מחקירת המשטרה המקומית עולה החשד כי הסירה שהתהפכה התאימה לשייט של שישה בני אדם בלבד, אך במהלך השייט עצמו היו עליה שמונה. עם זאת, הניצולים הישראלים דחו את הטענה הזאת ואמרו לחוקרים כי השתמשו בשלוש סירות נפרדות.

צעיר שהכיר את שיר בעיר ווארז סיפר, שהגיעה לבדה לטיול בדרום אמריקה ושם התחברה עם צעירים ישראלים אותם הכירה. הישראלים שטיילו איתה סיפרו על צעירה נמרצת ואיטלגנטית. בהמשך נפרדו דרכיהם, כאשר חלק מהישראלים ציינו את ערב ראש השנה בלימה. שיר המשיכה לקוסקו ושם יצאה ביום ראשון שעבר (לאחר כיפור) לרפטינג למשך שלושה ימים. 

אחת הניצולות סיפרה לחדשות ערוץ 10 כי "במהלך היום השני של השייט, קצת לפני שהגענו למחנה, נתקעה אחת הסירות באבן גדולה בנהר והגיעה לזווית של 90 מעלות, ואז ארבעה מהמטיילים נפלו למים".

המחלץ: "התמונה היתה ברורה מהתחלה"

יוחאי ליליאור, מפקד צוות החילוץ הראל 669, קיבל את ההודעה על שני הנעדרים הישראלים: ״ברגע שהבנו שיש שני אנשים שנפלו והם מבוטחים של חברת הראל, הבנתי שאני צריך לצאת לשם״, הוא משחזר. כעבור פחות מ- 24 שעות כבר היה בקוסוקו.

״פגשנו שם את השישה שניצלו. הסירה בעצם לא התהפכה״, הוא מסביר, ״היא הזדקרה כתוצאה מכך שטיפסה על הסלע קצת למעלה, ובמקרה הזה שניהם נזרקו למעלה הזרם, שדחף אותם מתחת לסירה אל תוך הסלע״.


המטיילים הישראלים לפני האסון. צילום מסך: ערוץ 2

ליליאור אומר שכבר מהתחקיר הראשוני היה ברור שהסיכויים נמוכים: ״שתי החליפות שלהם צפו ברגע הראשון בלעדיהם. תקווה תמיד יש, אבל במקרה הזה התמונה הייתה די ברורה. זה אומר שמשהו מספיק חזק פגע בך והסיר את החליפה״.

החברה שהם השתמשו בה הייתה מקצועית? יש חשד למחדל?
״לא. החברה נחשבת לאחת החברות הכי מקצועיות כאן, היא מחזיקה לא מעט מדריכים ישראלים לראפטינג. זה שאלה של איך אתה נפגע ומה התנאים. יום אחרי כן התהפכה סירה נוספת וכולם ניצלו״.

מה עובר לך בראש ברגע שאתה מזהה את הגופות?
״מצד אחד זו הקלה ומצד שני אם הייתה תקווה אז היא לא קיימת יותר, אתה מנסה להגיע כמה שיותר מהר, כי הנהר כל הזמן זורם. אתה לא מוריד את העיניים ומנסה לחלץ. אתה מבין שיש פה משפחות שכל התקווה שלהם נמוגה, זה קשה. מבין שזה ילד של מישהו. ילדה של מישהי. מה שמחזק אותך בסוף שאתה יודע שאתה עוסק בהצלת חיים ובסיוע לישראלים״