המלחמה בין חמאס לישראל פרצה בגלל הכיבוש הישראלי בשטחים, כך אמר הערב (א') מזכ"ל האו"ם באן קי מון. באן אמר את הדברים בכינוס ועידת המדינות התורמות בקהיר. הוא קרא לצדדים להגיע להסכם לפתרון שתי המדינות.

"אנחנו חייבים להבין שהסיבה המרכזית והיסודית למלחמה האחרונה היא הכיבוש שנמשך כמעט חצי מאה, ההתכחשות המתמשכת לזכויות הבסיסיות של הפלסטינים והחוסר בהתקדמות בתהליך השלום", אמר באן.

המזכ"ל הוסיף: אני קורא לכל הצדדים לשרטט נתיב ברור לכיוון שלום צודק וסופי, כולל הסרת המצור, הבטחת ביטחונה של ישראל וקיום שתי מדינות זו לצד זו בשלום ובביטחון".


נתניהו ובאן. מחר הם נפגשים שוב. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

לדבריו, חזרה לסטטוס קוו איננה אפשרות קבילה. "זה הזמן לשינוי". באן הוסיף כי הוא חושש שללא הסכם שלום, ועידה כמו הוועידה בקהיר תהפוך לאירוע שנתי.

המזכ"ל שוב שם את ישראל וחמאס באותה סירה כאשר אמר שאם נעמיד אותן כאחראיות להפרת זכויות אדם, הדבר יתרום לשלום. חייבת להיות חקירה של הפרות אפשריות של החוק הבינלאומי על ידי כל הצדדים המעורבים", אמר באן.

מחר צפוי מזכ"ל האו"ם לבקר בישראל ולהיוועד עם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת המשפטים ציפי לבני. ביום שלישי הוא צפוי לבקר ברצועת עזה.