בפיקוד העורף מנהלים בימים אלה תחקירים מקיפים להפקת לקחים ממבצע צוק איתן וממשיכים לשקוד על שיפור מערכות ההתראה מפני טילים. הפרויקט הגדול שעליו עמלים כרגע הוא מיקוד ההתרעה לאזרחים. שינוי נוסף שצפוי כחלק ממגמת ההתייעלות: בקרוב יוכלו גם משתמשי אייפון לקבל התרעות ישירות לטלפון הנייד. 

"אנחנו בדרך להתרעת צבע אדום בשכונה - ולא במרחב יישובי", אומר מפקד מחוז דרום בפיקוד העורף, אל"מ רועי בארי. "שינינו את מפת ההתגוננות: פעם היו שישה אזורי התראה; בצוק איתן היו יותר מ-200 פוליגונים, וכעת עובדים על הרחבת המפה, עד כדי כך שנוכל להתריע לפי רחובות. כך לא נצטרך להכניס עיר שלמה או יותר מכך למרחב מוגן. 

"מדובר בפיתוח טכנולוגי חשוב", מבהיר אל"מ בארי, "בקרוב נגיע למצב שנוכל לצפור בתל שבע בלי לצפור בעומר, למשל. המציאות 'סידרה' לנו ניסיון רב ויש כאן באמת התקדמות גדולה בתחום. בשורה נוספת היא נושא ההתרעות למכשירי הסלולר. בזמן מבצע צוק איתן קיבלו משתמשי הסמארטפונים מסוג אנדרואיד התרעות ישירות לנייד. כעת הצלחנו להכניס את ההתרעות גם למערכת הסגורה של אפל". 

אל"מ בארי אומר כי אחד הנושאים המתוחקרים ביותר לאחר המבצע הוא תחום התנהגות האוכלוסייה. בפיקוד העורף מציינים שבזכות הקפדה על ההנחיות ניצלו חיים, ולצבא ולדרג המדיני ניתן אורך נשימה לפעול. בזמן המבצע פעלו לראשונה צוותים מיוחדים שהגיעו לזירות שבהן נפלו טילים ובחנו לעומק את השטח. במקרים רבים נמצאו ליקויים בהתנהגות האוכלוסייה, ומיד הופקו לקחים ויצאו מסרים מסודרים. 

ראש ענף הסברה בפיקוד העורף סא"ל טל מיכאלוביץ' מספרת: "כבר בצוק איתן הבנו שמדובר במציאות מורכבת. ההנחיות שהעברנו לאזרחים נבחנו מדי יום על פי האירועים בשטח. שלחנו מהנדסים וכן איש התנהגות ואיש הסברה, והם בחנו את הזירה מכל ההיבטים וחזרו עם הבנות על אופן ההתנהגות של האזרחים". 

בפיקוד העורף מבינים כי המציאות בדרום שונה לחלוטין מהמתרחש בזירה הצפונית, אולם מאמינים כי גם בצפון הנחיה נכונה תסייע להכין את השטח לכל תרחיש. בעניין הפצמ"רים, בעיה שבפיקוד העורף מודים כי טרם נמצא לה מענה מספק, נמסר כי הפתרון המיטבי נכון להיום הוא התגוננות בחדר ממוגן, אך זה פתרון בעייתי בקרב וכן מבחינת זמן התגוננות.  

"הצבא והתעשיות הביטחוניות עסוקים בחשיבה ובפיתוח של יכולות טכנולוגיות למיגון ולטיפול באיום הנשקף מפצצות אלה", מצהירים בצה"ל, "נכון להיום אין פתרון טכנולוגי מיטבי, אך פתרון כזה נמצא בפיתוח". 

חיל הים ביצע ניסוי מוצלח נגד טיל יאחונט  

חיל הים ביצע ניסוי מוצלח נגד טיל יאחונט בשיתוף חברה מאיטליה. בתרגיל שוגר טיל שדימה את מסלולו של היאחונט ומהסטי"ל שוגר אליו טיל הברק, טיל נגד טילים. הברק הצליח ליירט את טיל השיוט. בצה"ל אומרים כי הניסוי נותן מענה לאיום טיל השיוט שנחשב מהיר מאוד ומסוכן מאוד. 

היאחונט נמצא בידי סוריה ואולי גם חיזבאללה ומאיים על ספינות הטילים, ובשנים האחרונות גם על אסדות הגז של ישראל במימי הים התיכון. מדובר בטיל על-קולי נגד ספינות שמיוצר ברוסיה. בעשור האחרון הוא הותאם לשיגור מהאוויר, מהיבשה ומהים על ידי ספינות וצוללות.