חתול שחור עבר בין איראן לסודן: חודש לאחר שחרטום גירשה את נספח התרבות האיראני, יחד עם כמה נציגים איראנים מאדמתה, הודיע הנשיא עומר אל-בשיר בריאיון נרחב עם העיתון הלונדוני המקורב לסעודיה, "א-שרק אל-אווסט", כי ההחלטה לסגור את המרכזים התרבותיים של איראן בארצו, היא החלטה אסטרטגית.

עם תחילת המשבר, בתחילת ספטמבר, ניסתה איראן בעלת הרוב השיעי להנמיך להבות, נוכח עשרים שנות שיתוף פעולה אסטרטגי בין שתי המדינות, כאשר המטרה הייתה להעביר נשק לחמאס ברצועת עזה - שעל פי פרסומים זרים חלק ממנו הושמד על אדמת המדינה האפריקאית על ידי חיל האוויר הישראלי.

סודן טענה כי "מרכזי התרבות של איראן" מפיצים את האידאולוגיה השיעית במדינה הסונית הגדולה והחשובה שעל שפת הים האדום. במשרד החוץ בחרטום ציינו, כי מרכזים הללו חרגו מהאישורים שניתנו להם, והפכו לבעיה על הביטחון החברתי של המדינה.

בטהרן טענו במקביל, כי מדובר בניסיון של כמה זרמים קיצוניים במדינה האפריקאית, שמנסים להשפיע לרעה על היחסים בין שתי המדינות. בהמשך, כאשר הסודנים המשיכו לנגח את האיראנים, אמרו בטהרן כי "צעד גירוש הנספח התרבותי וסגירת המרכזים - הוא פרובוקציה".

אל-בשיר וסודן התרחקו בשנים האחרונות ממדינות ערב המתונות, בהן סעודיה ומצרים. אולם, בריאיון נרחב עם העיתון הלונדוני רב ההשפעה, שהתפרסם ביום ראשון, ניסה אל-בשיר להחזיר את היחסים אל מסלולם הנכון, תוך שהוא מספר כי בימים הקרובים הוא אמור להיוועד עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, ובו גם מספר כי סגירת המרכזים התרבותיים האיראנים היא "צעד אסטרטגי".

כבר בתחילת הריאיון הוא אמר כי "היחסים בין סודן לסעודיה הם איתנים, ויש גורמים אינטרסנטים שניסו לחבל בהם במהלך השנים האחרונות, תוך כדי העברת מידע שגוי לריאד".

הנשיא הסודני סיפר על הסכנה הגדולה על מדינות ערב מארגון דאעש: "האומה הערבית זקוקה לאחדות כדי לעמוד אל מול האתגרים באזור, ועל כן יש לשכוח את המחלוקות בינינו. כיום, אנחנו במצב של לשרוד או לחדול. מה שהתרחש בעיראק עלול להגיע לכל מדינה אחרת בעולם הערבי".

אל-בשיר אף הכחיש את הפרסום של מומחה אמריקאי לענייני סודן, שכתב כי באחרונה נערכו פגישות צבאיות, מדיניות וביטחוניות בחרטום, שמטרתן חיזוק היחסים עם איראן, וסגירת מרכזי התרבות האיראניים הייתה הסוואה. 

"הסברנו את החזון שלנו, שכל המידע שמגיע לבכירי סעודיה במסגרת זו היה שגוי, מלאכותי ומוגזם", אמר אל-בשיר. "מידע זה נהרס עם סגירת מרכזי התרבות של איראן, שהייתה החלטה אסטרטגית ולא נועדה למטרת הסוואה שתוליך שולל את מדינות המפרץ".