מזכ"ל האו"ם באן קי מון הגיע הבוקר (ג') לסיור ראשון בעזה מאז מבצע "צוק איתן", על מנת לאמוד את הנזק ברצועה. באן, שנפגש עם בכירים פלסטינים, אמר כי הוא שותף לכאבם של תושבי הרצועה וקרא לצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן. 

באן פתח את הביקור בסיור בו אמד את ממדי ההרס בשכונת שג'עייה, שנפגעה במהלך הלחימה. מזכ"ל האו"ם, שביקר באזור בפעם הקודמת ב-2012, סיפר כי "הגעתי לשמוע ישירות מאנשי עזה על מצבם".  

באן הגיע לרצועה דרך מעבר ארז, אחרי שיממה לפני כן ביקר בישראל. הוא סייר במזרח הרצועה וגם במתקני האו"ם, כולל בית ספר שהפך למקלט לתושבים פלסטיניים שבתיהם נהרסו במהלך הלחימה האחרונה. 

"המראות שאני רואה חמורים בהרבה מאלה שהייתי עד להם לאחר מלחמת 2008-2009 (עופרת יצוקה), ואינם ניתנים לתיאור", אמר באן במסיבת עיתונאים משותפת עם סגן ראש ממשלת האחדות, זיאד אבו עמרו, שהתקיימה ליד ביתו של אבו מאזן בעזה, והוסיף כי הקהילה הבינלאומית מעוניינת לבנות מחדש את הרצועה. מזכ"ל האו"ם הוסיף, כי הוא שמח לבשר לתושבי הרצועה שהיום נכנסה לעזה המשאית הראשונה עם חומרי בנייה, ושבקרוב יועברו מענקים לפקידי המגזר האזרחי ברצועה.   

מזכ"ל האו"ם אמר כי "לא ניתן לפתור את בעיות רצועת עזה בלי לדון בשורשיה, כולל הסרת המצור". הוא קרא לצדדים, ישראל והפלסטינים לשוב אל שולחן המשא ומתן והזהיר מפני חזרת גל האלימות לאזור. 

אבו עמרו אמר כי המצור הוא שגורם למצוקה הכלכלית ברצועת עזה, וקרא לאו"ם "להבטיח שמה שהולכים לבנות לא ייהרס על ידי הכיבוש הישראלי". 

כריסטופר גאנס, דובר אונר"א ברצועה, שפרץ בבכי במהלך הלחימה כשהתראיין בשידור חי, סיפר כי באן הביע את השתתפותו בכאב של צוות האו"ם, שאיבד 11 מעובדיו במהלך הלחימה. 

חומרי בניין לרצועה

במהלך ביקורו של מזכ"ל האו"ם ברצועה, אפשרה ישראל לראשונה מעבר של סחורות לעזה ובכך הקלה את הסגר על התושבים. השר הפלסטיני לעניינים אזרחיים, חוסין אל שייח', אישר בשיחה עם עיתונאים כי "ניתן אישור להעברה של חומרי בנייה ובהם ברזל וחצץ דרך מעבר כרם שלום בתיאום עם האו"ם, והם יועברו למגזר הפרטי בהתאם למה שהוסכם".

בישראל מכחישים את העובדה כי פתיחת המעברים נועדה,חודש וחצי אחרי שהסתיים מבצע צוק איתן להכנסת חומרי בניין לשיקום הרצועה. גורמים במשרד הביטחון מגדירים את המהלך כפיילוט אולם בפועל היום, בעת ביקורו של מזכ״ל האום בן קי מוו ישראל מאפשרת העברת 600 טונות מלט ו - 40 טונות ברזל לבניה.

העברת חומרי הבנייה מתבצעת בהתאם למנגנון הפיקוח והבקרה שינוהל על ידי נציגי האו״ם בשיתוף הרשות הפלסטינית, כפי שסוכם עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב פולי מרדכי. גורם בטחוני בכיר אמר למעריב כי מדובר במנגנון שנועד להבטיח שחומרי הבנייה לא יגיעו לידי החמאס ולא ישמשו לטרור. ״יש לנו יכולות מדיעניות לפקחת בדיוק לאן מגיע המלט והברזל ובמידה ונראה שזה הולך לחמאס נעצור את זה מיד״.

מנגנון הפיקוח והבקרה כולל תכנית מפורטת של ציוד הבנייה, ובעלי המקצוע, אליהם יועברו החומרים לשיפוץ בנייני המגורים והתשתיות וכובנוסף יכלול צוותי פיקוח ובקרה מטעם האו"ם שיפקחו בשטח.

כמו כן, בהמשך לשורת צעדים אזרחיים - כלכליים לסיוע לאוכלוסייה ברצועת עזה ובאזור יהודה ושומרון, יחל בשבועות הקרובים שיווק תוצרת חקלאית מרצועת עזה לאזור יהודה ושומרון.
בשלב ראשון תשווק תוצרת חקלאית בסדר גודל של כ 15 טון, בעיקר תמרים ובטטות. לאורך הזמן ישווקו סוגים נוספים של תוצרת חקלאית ואף דגה.