משרד החוץ עדכן כי שלושה מטיילים ישראלים נהרגו אתמול (ד') במהלך סופת שלגים שפקדה את הרי ה"אנאפורה" שבהימלאיה בנפאל וכי הודעה נמסרה למשפחותיהם.  מנכ"ל משרד החוץ ניסים בן שטרית אמר במסיבת עיתונאים היום בצהריים כי בנוסף, ישנם שבעה פצועים. 28 המטיילים שנמצאו שם אותרו, ויש עוד קרוב ל-135 שנמצאים במקום ולא היה איתם קשר". בן-שטרית סייג כי "זה לא אומר שהם בסכנת חיים" והוסיף כי "אני מניח שבמהלך היום הזה ומחר נוכל לאתר את רוב האנשים האלה".

אחת המטיילות שנכחה במקום האסון, סיפרה למעריב השבוע: "יצאנו במוצאי יום כיפור מפוקרה, התחלנו את הטרק וכשהגענו לאזור ההרים שממנו היה צריך לרדת מההר, התחיל לרדת שלג, מה שאמרו לנו שיכול לקרות".

"היו כמה שלא הרגישו טוב בגלל הגובה והיעדר החמצן וביקשו להישאר במקום. חלק מהסבלים דחקו באנשים לצאת לדרך ולרדת מההר מהר לפני הסופה שהייתה אמורה להגיע בבוקר. חלק מהסבלים הסכימו להישאר עוד קצת. מי שיצאו קודם - הם אלו שניצלו. אנחנו יצאנו קודם עם הסבלים שדחקו לצאת. התחלנו ללכת ואנשים החלו להיעלם פתאום בגלל השלג. לא ראינו כלום. אנשים סביבך נעלמים, אתה נכנס ללחץ, קר בטירוף, ופתאום אתה רואה גופות".

מטיילת אחרת שנמצאת בפוקרה מספרת: "הייתי צריכה לצאת בערב ראש השנה והחלטתי לצאת במוצאי יום כיפור. בסוף לא יצאתי ומסתבר שניצלתי. אנשים פה בטראומה מטורפת. החלטנו ללכת לעזור ולעלות לבית התה ולאיפה שנמצאים סוויסה האדום (חברת טיולים) שהיו מקסימים ועזרו לנו בחדר המצב. עדיין חסרים אנשים ברשימות. אנשים מספרים על איך נעלמו אנשים מולם. יש לי פה חברה בבית החולים הצבאי שאני בקשר עם אחותה וחבר נוסף שנהרג. אנחנו מנסים להקדים את הטיסה שלנו", היא הוסיפה בבכי.

מטיילים ישראלים שחולצו מאזור האסון, מתראיינים לתקשורת המקומית. צילום: רויטרס

מנכ"ל משרד החוץ הוסיף כי הצוות מתוגבר בשלושה ישראלים נוספים, שנמצאים בשטח יחד עם הצוות הקטן שנמצא בקטמנדו. "הם עושים עבודת קודש על מנת לאתר לסייע ולבקר את הפצועים. המטה בארץ מטפל במשפחות וגם צריך להודיע לחלק מהמשפחות על פציעה או על מוות", הוסיף.

לגבי מצבם של הפצועים, עדכנו במשרד החוץ כי "לפי מה שידוע, הם לא בסכנת חיים, כולם נמצאים בבתי חולים. השגרירות ביקרה אותם והמשפחות יצרו איתם קשר. אנחנו עובדים באופן אינטנסיבי לאתר את כולם".

חילוץ מאזור מפולת השלגים. "פתאום אנשים סביבך נעלמים". צילום: רויטרס

עוד סיפר בן-שטרית כי הסופה הפתיעה את המטיילים וגם את המקומיים בנפאל: "הסופה הייתה מפתיעה, היא לא מתאימה לעונה הנוכחית והם הופתעו מעוצמתה".

הטרק שבו טיילו הישראלים והתרמילאים האחרים מרחבי העולם, "סובב אנאפורנה״, נחשב לאחד הטרקים המפורסמים והיפים בעולם. המסלול שאורכו המלא עומד על 260 קילומטרים עם גובה מקסימלי של 5,416 במעבר ההרים ת׳ורונג מטר, מקיף את קבוצת פסגות האנפורנה וניתן להשקיף מפסגות ההרים על נופי טיבת ונהר הקאלי גאנדרקי. המסלול המלא אורך כשלושה שבועות, וניתן לבצע אותו בוורסיות שונות מקוצרות יותר. כ-200 מטיילים במספר קבוצות יצאו אל הטרק לפני כעשרה ימים.

המסלול המלא של הטרק אורך כשלושה שבועות, אך הוא כולל נקודות התחלה וסיום אפשריות רבות, ורוב המטיילים בוחרים לסיימו לאחר כשבועיים, בעיירה סיסהאר. המסלול עובר בדרך בכפרים בולהבולה, גהירמו פאט, צ'אמה ומאנאנג.