מטוס ההיינקל 3, השייך ללהק קרבי 200 של חיל האוויר הנאצי, עשה סיבוב פרסה מעל ים המלח בדרכו לנקודת הצניחה כעשרים קילומטר צפונים מזרחית מיריחו, ממש באמצע המדבר החשוך.

זה היה בליל ה-6 באוקטובר 1944, בדיוק לפני שבעים שנה. בתוך המטוס, במדי הסוואה טרופיים, ישבו הקצין הבכיר מהוואפן אס.אס. מאיור קורט וילנד, יליד שרונה, היום מרכזה התוסס של ת"א ולא רחוק ממנו בדקו את ציודם האישי ורנר פרנק, בן ירושלים ופרידריך דיינינגר שאפר מוולדהיים, שאתם מכירים כיום כמושב אלוני אבא.

שלושה בני טמפלרים, ילידי הארץ, שעם פרוץ מלחמת העולם השנייה לא חשבו פעמיים ונסעו לסייע למולדת, גרמניה, במאמץ הקרבי.

יחד איתם על הטיסה היו גם חסן סלאמה, מראשי המרד הערבי הגדול בשנות השלושים ועבדול לטיף, שהיה מקורב למופתי אמין אל חוסייני, שעל פי הערכות מודיעיניות בישל בעצמו את כל הדייסה.
במטענם של הלוחמים היה אז נשק קל, מפות, מכשירי קשר, אבקה של רעל מסיס ואוצר קטן, שכלל עשרת אלפים מטבעות זהב.

המטרה, ככה מספרים אנשי ויקיפדיה ומדריכי טיולים בכירים, הייתה הרעלת מעיינות ראש העין ששימשו את תושבי תל אביב הצעירה. לשמחתנו המבצע נכשל והעיר ניצלה.  סיפור מדהים, ללא ספק, אבל איכשהו לפני כעשרים שנה פרופ' יוסי בן-ארצי, מאוניברסיטת חיפה, קיבל תפנית חדה וחדשה בעלילה המותחת.

פרופ' בן-ארצי ישב אז בשטוטגרט, שבגרמניה, מרכזם הנוכחי של הטמפלרים. נשארו בעדה בסך הכל כמה מאות מאמינים, רובם קשישים, אבל יש להם עדיין אולם כנסים, ארכיון ועיתון שהם מוציאים מדי חודש בכדי לעדכן מי חי ומי מת בשיבה טובה.

בן-ארצי עבד שם על ספרו 'מגרמניה לארץ הקודש'. בין לבין הכיר לו אחד מבכירי הקהילה איש מבוגר שחזר לשטוטגרט אחרי שהות ארוכת שנים באוסטרליה.

אותו אדם ישב עם בן-ארצי ושוחח איתו ארוכות, בין היתר התחיל לדבר על מבצע אטלס, מהימים ההם. סיפר ששמע את הגרסה שמסתובבת אצל מדריכי התיירים בתל אביב והיא לא נכונה. בידיו עדות של אחד המשתתפים שפורט עלילה לגמרי אחרת.

הפרופסור הישראלי הקשיב בנימוס, אבל אמר שלא תודה, הוא לא מתעכב במחקרו על המבצע הנאצי. השניים המשיכו לשמור על קשר ורק באמצע שנות התשעים, שבע שנים אחרי שהכירו, אותו איש סיפר לבן-ארצי שהוא בעצמו השתתף במבצע אטלס ושמו ורנר פרנק, יליד המושבה הגרמנית בירושלים.


מושבת הטמלפרים בסרונה, תל אביב כיום. צילום: קלוגר זולטן.

לדברי פרנק הם בכלל לא ניסו להרעיל את תושבי תל אביב, אלא לסייע לערבים לעורר מחדש את המרד נגד הבריטים ובכך לרתק לכאן דיוויזיה בריטית, אולי אפילו יותר, בכדי שלא יסייעו למאבק בנאצים באירופה.

לקחו אותם, בני הטמפלרים, בגלל שהם הכירו את הארץ וידעו קצת ערבית, זה הכל. אבקת הרעל הלבנבנה שמצאו אצלם, הייתה לדבריו בכדי לעכב את כלבי הגישוש, שאמורים היו לרדוף אחריהם.

גם ההיסטוריונים כבר לא כל כך מתעכבים על סיפור ההרעלה הפיקנטי. פרופ' יואב גלבר, מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, מכיר את האירוע מזווית אחרת. "המבצע באוקטובר 1944 לא נועד להרעיל בארות וגם לא לעורר מחדש את המרד הערבי, אלא להקים רשת של סייענים שתסייע לשבויים גרמנים בורחים - תסתיר אותם, תעביר אותם ממקום למקום, בדומה למה שעשו הבריטים באירופה".

ורנר פרנק מסר את עדותו המפורטת בכתב. "האם עליי לכתוב למערכות ולתאר את העובדות שהיוו כנראה בסיס לסיפורי זוועות אלה", שאל. "כעת נודע לי מפי תיירת, שנכחה באירוע, שמדריכת תיירים סיפרה את סיפור תוכנית הרעלת מי השתיה של תל אביב והוסיפה ששלושת המתנקשים היו טמפלרים, חברי כת דתית נוצרית, שעל הישגיהם ההתיישבותיים בפלשתינה היא סיפרה בפרוטרוט. ידיעה כזו מרגיזה איש טמפלרים כמו הידיעה שאייכמן היה איש טמפלרים משרונה, ידיעה שהופצה במשך שנים בעיתונות הבינלאומית".

לאורך תקופה ארוכה הטמפלרים היו חשדניים כלפי יהודים. לטענתם הם נכוו כשנתנו לעיתונאי ולחוקר, חביב כנען, להסתובב בתוכם ואז יצא עם ספרו 'הגיס החמישי', ששלח אצבע מאשימה כלפיהם.


פרופסור יוסי בן ארצי. צילום: חגי פריד

לקח שנים עד שהם שוב נפתחו לחוקרים. היה זה ההיסטוריון המנוח, פרופ' אלכס כרמל, ששבר את הקרח ופרופ' יוסי בן-ארצי כבר נכנס לשוונג. כששהה בגרמניה וכבר התארח אצלם באירועים וארוחות. הוא גם האמין לגרסתו של פרנק.

"אני חושב שבמצב שהוא היה ומאחר ועדותו מצטלבת עם מקורות אחרים הוא בטח הכי קרוב למה שארע", בן-ארצי משוכנע. "צריך לזכור שהוא גם נחקר וישב בכלא במשך שלוש שנים".

בעיתון של הטמפלרים

בכל מקרה לא משנה כרגע הכוונה, אלא דווקא סיפור המסגרת הפנטסטי. הטמפלרים בשיאם היו פחות מאלפיים איש בארץ, אבל לדברי חוקרים כמו בן-ארצי החותמת הדרמטית שהשאירו הייתה עצומה ומשפיעה עלינו עד היום.

רק עכשיו, למשל, תל אביב פתחה את שרונה כמרכז בילויים חדש ועדכני. המושבה הגרמנית בירושלים ואחותה בחיפה הן מקומות המגורים המבוקשים ביותר בעיר.

"קשה להסביר איך מעדה קטנה שלא השאירה שריטה בהיסטוריה הגרמנית, אנחנו לא יכולים להתעלם", אומר פרופסור בן-ארצי. "החותם שלהם בנוף. ארבע מושבות בצנטרום של הפיילה. תל אביב, חיפה, ירושלים, יפו. המטכ"ל שלנו, בקריה, יושב במושבה גרמנית. היה לי מורה דגול, שמואל אביצור ז"ל מי שהקים את מוזיאון ארץ ישראל. תמיד היה כועס עליי 'אתה עם הגרמנים שלך?'.

אמרתי לו 'אבל שמואל אתה כותב עליהם'. הם היו מאיצי המודרניזציה. מדידה, הנדסה, תכנון, בניה, דרכים, מלונאות, חקלאות, רפואה. אפילו העיתון שלהם הוא מקור הידע העשיר ביותר לגבי אותו זמן. אתה רוצה לדעת אם היה שרב בחיפה ב-1872? תחפש שם".


התלווה לטמפלרים במשימתם, חסן סלמה. צילום: מוחמד עלי אלטהאר


צודק, במתחם התחנה, למשל, עוד אתר בילוי מרכזי בתל אביב, ניצבת מסעדת הוגו, היכן שהיה ביתו של הוגו וילנד, שהחזיק בתחילת המאה העשרים מפעל למדרגות ורצפות. הוגו היה סבו של מאיור קורט וילנד, הקצין הנאצי שרצה, אולי כאמור, בזמנו להרעיל את תל אביב, עד כדי כך העסק מסובך.

"הטמפלרים באו לארץ שלא היו בה כפרים וחקלאות מודרנית", מספר פרופ' ב"ז קדר, סגן נשיאת האקדמיה הישראלית למדעים, שחקר במשך שנים את התופעה. "הכפרים היחידים היו שלהם לכן כשלבונטין, ממייסדי ראשון לציון, רצה לדעת מה צריך לעשות הוא התייעץ איתם.

את הקבר של קרל נטר במקווה ישראל יצר ארכיטקט בנאי מהטמפלרים. בספרו 'התלם הראשון' מתאר יהודה ראב איך כולם נרגשים רותמים את הפרדות למחרשה ולפתע היא נתקעת. הלכו לקבל עזרה בשרונה. בשנים ההן היו יחסים טובים".

הטמפלרים הגיעו ארצה באמצע המאה התשע עשרה מגרמניה, יותר מדוייק ממלכת וירטמברג, שבירתה ההיסטורית הייתה שטוטגרט.

הטמפלרים היו זרם שניתק מהכנסייה הפרוטסטנטית. "הם האמינו שצריך לבוא לארץ הקודש לקראת הגאולה הקרובה", מספר פרופסור קדר. "ניסו להקים היכל רוחני ומכאן השם טמפל-רים. הם היו מאמינים קיצוניים שדי נרדפו בגרמניה".

פרופסור בן-ארצי הוסיף. "האידיאולוגיה הדתית שלהם אומרת שהיהודים איבדו את ההזדמנות להיות חלק מהבניה מחדש, כי לא הכירו במשיח, ישו, שכבר הגיע. זו לא אידיאולוגיה אנטישמית ומלבד גרמניה אף אחד לא ידע עליהם כלום. לעומת זאת בארץ הם הפכו לגורם דומיננטי בגלל שניצלו חלון הזדמנויות היסטורי. אפשר היה לקנות כאן אדמות, להתיישב והיהודים עוד לא הגיעו".

הטמפלרים היו מעטים, אבל היעילות הגרמנית נתנה את אותותיה. "איפה שתשים יד תמצא שהם היו הראשונים", בן-ארצי מספר. "בחיפה הם הראשונים שבנו עגלות. המנועים הראשונים, שיטות הגידול החקלאי. כשהלכו לכפרים הערבים וקנו זבל צחקו עליהם, אבל כשהיבולים שלהם היו פי עשרה מהיבול הרגיל, הבינו שצריך לזבל. במלונאות לא היה אף מלון, אז בחיפה הם הקימו וביפו ובירושלים גם".

"כשיואל משה סולומון ביקש לייסד את פ"ת הוא הלך לשרונה בכדי ללמוד. נתקלתי בקבוצה שלהם שבאה לפה והיה ביניהם אחד עיוור שביקש שישימו אותו על בלטה מסויימת ומשם הלך לבד לבית שהיה פעם שלו", מספר פרופסור בן-ארצי. "הבאתי טמפלר אחר שגדל בקריה, ממש במטכ"ל. הוא נכנס לבית ואמר 'הייתה פה דלת ולא קיר כמו עכשיו'. זכר פרטים וסיפר איך היה עולה על המרפסת וקופץ משם לדשא".

הברית עם הגרמנים

הגרמנים לא התייחסו אל הטמפלרים עד שהגיע לארץ לביקור הקיסר הגרמני וילהלם השני באוקטובר 1898. האיש היה קולוניאליסט ונדהם מהשפעת המעטים על המקום המתפתח. הם לדבריו הביאו את גרמניה לפלשתינה.

מבחינת החוקרים לאותו ביקור תהיה השפעה בעתיד על זהותם של הטמפלרים. לדברי פרופ' בן-ארצי הם בכלל היו פציפיסטיים בתחילת דרכם, ראו בתנועתם דבר אוניברסאלי, אבל חיבוקו של הקיסר קירב אותם יותר ויותר לאמא גרמניה.

אותו ביקור עזר להם לגייס כספים ולהקים שלוש מושבות חדשות ביתלהם (בית לחם הגלילית), ולדהיים (אלוני אבא) ווילהלמה (בני עטרות).

רק שהגרמניות הזו לא הועילה למתיישבים כשפרצה מלחמת העולם הראשונה. חלק ברח לגרמניה, אחרים הוגלו למצרים. "היישוב היהודי הפעיל לחץ גדול על הממשל הצבאי הבריטי ואחרי זה על המנדט לא לתת להם לחזור אחרי המלחמה", מספר פרופ' בן-ארצי. "כל תרנגולת בשרונה היהודים ספרו ולא רצו לתת. רצו ליישב במקום יהודים. הם, מבחינתם, היו האויב".

הטמפלרים בכל זאת חזרו אחרי מלחמת העולם הראשונה למושבות, שיקמו אותן, עזרו להן לשגשג, אבל היחסים עם היהודים שהלכו והתרבו בארץ, רק התדרדרו.

היהודים האשימו את הטמפלרים בסיוע לערבים ואם זה לא הספיק כשהמפלגה הנאצית עלתה לשלטון בגרמניה, בשנות השלושים, יותר ויותר טמפלרים, תושבי הארץ, הצטרפו למפלגה. היו פה למעלה משלוש מאות חברים.

"רבע עד שליש מהמבוגרים, לפי המספרים, היו חברי מפלגה", מעדכן פרופ' בן-ארצי. "הם האמינו בגזע העליון, בצורת השלטון הנאצית, בהיטלר כסדר חדש בעולם, אבל לא היו הטפות להשמדת יהודים. לא היו מעזים לעשות את זה פה. צריך לזכור שכל הפעולות נעשו כשיש ממשלת מנדט והכל מותר לפי החוק. אם האנגלים היו אומרים שאסור, אז היה אסור".

טמפלרים ברי גיוס, כמו וילנד, שיותר מאוחר יצנח ביריחו, נסעו לגרמניה בכדי למלא את חובתם הצבאית. עוד לא הופיעו בארץ הידיעות על השמדת היהודים באירופה, אבל השנאה אל הנטע הזר רק הלכה וגברה. הבריטים ראו בהם אזרחי אויב ושמו אותם במחנות מעצר.

"הם לא יכלו להישאר בבתיהם אלא נכנסו למחנות מעצר פתוחים עם גדר ושמירה", מספר בן-ארצי. "מותר היה להם לנסוע לעבודה ולחזור בליווי שוטרים בריטיים שגרו במחנות האלה".


הזהב התפזר ביריחו

ואז באוקטובר 1944 תוכנן "מבצע אטלס", שרוחו מרחפת עד היום כחלק בלתי נפרד מהיחסים המורכבים בין היישוב היהודי לטמפלרים.

"הבריטים גירשו את המופתי חאג' אמין אל חוסייני בעקבות הפעילות שלו בשנות השלושים, במהלך המרד הערבי", מספר סא"ל במיל' שבתאי קו, איש מודיעין לשעבר והיום מרכז קורס למורי דרך. "הוא הגיע לעיראק ומשם עבר לגרמניה. הוא זה שלמעשה יזם את הרעיון להצניח חוליה של פלסטינים וטמפלרים כשהמפקד היה וילנד.

יש שאלות פתוחות עד היום, כמו מה פתאום אוקטובר 1944 כשהיה ברור שמהלך המלחמה כבר הסתיים? למה דווקא אז הנאצים שולפים את התוכנית בראשות הימלר ועל דעתו של היטלר ושולחים מטוס מיוון? כנראה הייתה מחשבה מאוד לא חכמה ורצון להסיט את תשומת הלב לכיוון המזרח התיכון".

הגרמנים, מתברר, לא מצאו את הסוכנים המתאימים לביצוע הפעולה הנועזת. בעדותו של ורנר פרנק מתברר שהצניחה הייתה קשה, המטען התפזר ולא נמצא, כולל עשרת אלפים מטבעות זהב שעד היום נחשבות כסיפור קאלט באיזור יריחו.

וילנד, פרנק וחסן סלמה התאחדו בבית מסתור ביריחו, אבל נתפסו על ידי הבריטים כמה ימים לאחר מכן כשהיו בדרכם לירושלים. הם טענו שפיזרו אבקה לבנה לטשטוש הכלבים, אבל בחקירה הסבירו להם החוקרים שלא באבקת טשטוש מדובר, אלא ברעל חזק.

עקבותיו של פרידריך דיינינגר שאפר, הטמפלר השלישי שצנח, אבדו במשך תקופה ארוכה, אבל מתברר שהוא היה האומלל מכולם. בעדותו של פרנק סופר ששאפר הגיע לאחד הבתים בוילהלמה (בני עטרות) שם קיבלו אותו בחשד ואחרי יומיים סילקו אותו כשהוא מצויד בכמה פיתות וכשהוא לבוש כערבי.

במשך יותר משנה שאפר חי כאן כפועל פשוט שהיה עוזר בעבודות דחק, אחרי זה עבד כמכונאי וחי חיי מחתרת גם אחרי סוף המלחמה. הוא נלכד כשניסה ליצור קשר עם אביו והצטרף לחבריו במחנה המעצר כשהוא שבור נפשית.

כשנדמו קולות התותחים באירופה, עוד היו טמפלרים שפנטזו להמשיך את החיים בארץ, במושבותיהם, אבל היה ברור שלגרמני, בטח עם רקע נאצי, אין סיכוי לחיות כאן. כל אחד עם מבטא יקה נראה אז חשוד מיידי כשסיפרה של ימימה אבידר טשרנוביץ' 'שמונה בעקבות אחד' מ-1945 הופך ללהיט.

הנה באה הנקמה

הטמפלרים נדחקו מהארץ. ב-22 במרץ 1946, אחרי שהמלחמה כבר הסתיימה, גוטהילף ואגנר, ממנהיגי התנועה יצא מבני עטרות לשרונה בכדי לשלם שכר לעובדים.

בכניסה לרחוב לוינסקי בתל אביב קפץ מישהו לצד המכונית וירה לוגנר כדור בראש. הוא נהרג במקום. המשטרה הבריטית לא הצליחה לגלות את המתנקשים, אבל זמן קצר לאחר מכן הופץ כרוז. "כן יאבדו. וגנר החרושתן הגרמני וראש הנאצים בארץ ישראל נורה בפקודת תנועת המרי העברי".
הטמפלרים עזבו את ביתם עוד לפני קום המדינה וכחלק מהסכם השילומים בין ישראל לגרמניה הוחלט שגם הם יקבלו פיצויים על הרכוש והנכסים שהשאירו מאחור.

עד 1962 שילמה ממשלת ישראל לטמפלרים ויורשיהם 54 מיליון מארק. היום חלק מהם חי בגרמניה, באיזור שטוטגרט וחלק היגר אחרי המלחמה לאוסטרליה וממשיך להתגורר שם.

הטמפלרים עדיין רואים את ארץ הקודש כביתם השני. מדי כמה זמן מגיעה לפה משלחת מטעמם בכדי לטפל בשני בתי הקברות הנמצאים בירושלים וחיפה ועל עבודות השיקום של שרונה הם ידעו לספר בגאווה בעיתונם הצנוע שממשיך לצאת, למרות הדרישה הנמוכה.

פרופ' בן-ארצי הוא היסטוריון וגיאוגרף, ששימש גם כרקטור אוניברסיטת חיפה. כבר שנים הוא מוקסם מהחותם שהשאירה פה העדה הקטנה. זוכר עוד איך כבחור צעיר רץ ונלחם בכדי לשמר את המושבה הגרמנית בעירו.

"צעקתי אז לראש העיר 'אל תהרוס ותבנה במקום מגדלים'", הוא נזכר. "סגנו אמר לי 'מה יש לך עם הנאצים האלה?' גם היום יש כאלה שיגידו מה אתם שומרים על שרונה, מה אתם מפארים? אני לא בא להצדיק. ההבדל הגדול שאצל היסטוריון נקודת מבט לא צריכה להיות של חכם אחרי מעשה, אלא לנסות ולהבין איך הדברים התהוו והטמפלרים בסופו של דבר היו דוגמה לישוב היהודי".