מפולת השלגים ברכס האנאפורנה נחשבת לאירוע נדיר בחודש אוקטובר, המאופיין בדרך כלל במעט שלגים באזור. המטיילים יכולים להגיע עם כלי הרכב עד למקומות די גבוהים וצועדים בשבילי אבן וכורכר.

הפעם הפתיעה סופת ציקלון חזקה שהחלה בסרילנקה לפני כשישה ימים, עברה את מזרח הודו וברכס ההימאליה נתקלה בקיר שהגיע לגובה של 8,000 עד 9,000 מטר. הרוחות העצומות של הציקלון והקור העז הביאו לירידת כמויות גדולות של שלגים וגשמים על רכסי ההימאליה ובהמשך נוצרה מפולת השלגים, שהכילה גם כמויות גדולות של אבנים כבדות ובוץ.


ניסיונות החילוץ. קור בלתי נתפס. צילום: רויטרס

סופת השלגים תפסה את המטיילים רק בתחילת או באמצע הטרק, שאמור היה להימשך חמישה עד שישה ימים, כך שהם היו עדיין מצויידים במזון. עליהם להצטופף בבתי התה או בכל מקום מסתור, ובעת הצורך לבצע עיסוי באיברים בגוף כמו האף או האצבעות שנפגעו מהקור, ואם יש אפשרות להדליק אש, אפשר לשרוד גם בעזרת מרק או תה חם. צריך לזכור שבלילה הטמפרטורה יורדת למינוס 28 מעלות וחיייבים לשמור על חום הגוף. בכל מקרה, חייבים להגיע למקום בלבוש טרמי.

האסון בנפאל: סיקור מיוחד
הנווטת הדתייה הראשונה נהרגה: "מודל לחיקוי"
אחת הניצולות: "המדריך דחף אותי וכך ניצלתי"
ישראלים בבתי החולים: "חלקם בטראומה"

מניסיון של יותר מ-30 שנה בתחום אני יכול לומר שתנאי השטח ומזג האוויר לחילוץ שם הם מאוד קשים. כמחלץ יש הרבה סיכויים שתיאלץ לחפור בשלג כדי לנסות ולהגיע אל מי שלכודים בתוכו.
נחישות היא תכונה חשובה מאוד ויש לגייס גם את כל הניסיון והתושייה שנצברו במשך שנים ארוכות, אבל כדי להצליח במשימה חייבים לדאוג גם לתיאומים הבירוקרטיים לצורך הגעה לשטח. גם אם יש לך מסוק של חברה פרטית שמוכן להטיס אותך, אתה תלוי באישור של חיל האוויר המקומי כדי שתוכל לצאת למקום.

המטיילים שנאבקים בשעות אלה לשרוד את הקור מצפים למחלצים וסומכים עליהם. הם מלאי תקווה שזו רק שאלה של זמן עד שהמחלצים יגיעו ומה שהם הכי רוצים זה להגיע לרגע שיוכלו להיכנס לתוך אמבטיה חמה.

הכותב הוא מומחה לחילוץ, מבכירי צוות האיתור והחילוץ בחברת הראל