השוטרים שעצרו ביום חמישי שעבר מכונית במחסום דרכים בעיר טוראון שבצפון מקסיקו לא הופתעו כאשר הגבר בחולצת הפסים התכלכלה הציג להם רישיון נהיגה תחת השם חורחה סאנצ'ס מייה. מי שהופתע היה דווקא הוא, כאשר השוטרים אמרו לו שהם יודעים את שמו האמיתי: ויסנטה קריו פואנטס. שניות ספורות לאחר מכן, הוא הודה ונעצר יחד עם שומר ראשו.

בכך, ללא שנורתה ולו ירייה אחת, הגיע לסיומו מעקב מוצלח שנמשך חודשים אחדים אחרי פואנטס בן ה-51, מהבכירים ברשימת 122 המבוקשים של הממשלה המקסיקנית במלחמתה נגד הפשע המאורגן. פואנטס, שכינויו היה "איל ויקרוי" (הגנרל), עמד בראש "קרטל חוארס", שהפך את העיר סיאודד חוארס לאחת האלימות והמסוכנות ביותר בעולם.

תחת שליטתו, שנמשכה מאז שאחיו אמאדו מת במהלך ניתוח פלסטי כושל לשינוי זהותו ב-1997, שלט הקרטל באחד מנתיבי ההברחות המרכזיים לארה"ב, שעבר במנהרות לכיוון העיר אל פאסו שבטקסס, והיה מעורב במעשי אלימות קשים נגד תושבים וכוחות הביטחון. על אף שהקרטל איבד לאחרונה את השפעתו באזור סיואדד חוארס לטובת יריבו המרכזי, "קרטל סינאלואה", הרשויות במקסיקו עדיין ראו בקריו פואנטס יעד מודיעיני מהמדרגה הראשונה.

"הגישה של פואנטס הייתה אלימה מאוד", אמר סזאר דוארטה, מושל מדינת צ'יוואווה שבה נמצאת העיר, "המעצר יוצר אווירה נרחבת יותר שבמסגרתה נוכל לשקם את הסטנדרטים הביטחוניים שלנו".


בכיר בקרטלי הסמים של מקסיקו נעצר ע"י כוחות הביטחון. צילום: רויטרס

אבל על אף שביעות הרצון של הרשויות המקומיות והפדרליות במקסיקו מהמעצר של המבוקש הבכיר - שהמקסיקנים הציבו על ראשו פרס של 30 מיליון פזוס (2.2 מיליון דולר) והאמריקאים פרסמו פרס של 5 מיליון דולר עבור לכידתו - התושבים במדינה עדיין לא הרגישו שסופה של האלימות שמשתוללת נראה באופק. במיוחד לא לנוכח הסיפור שהאפיל על לכידתו של קריו פואנטס ועדיין תופס את הכותרות הראשיות של כלי התקשורת המקומיים.

טבח הסטודנטים

ב-26 בספטמבר הגיעו סטודנטים להוראה מבית הספר איוטזינפה שבמדינת גואררו שבדרום מקסיקו לעיר איגואלה, 200 ק"מ דרומית למקסיקו סיטי, כדי לקיים הפגנה מול אירוע בהשתתפותה של רעייתו של ראש העיר. במקביל, ניסו הסטודנטים לגייס תרומות עבור בית הספר שלהם, שידוע כאחד ממוקדי הפעילות השמאלנית במדינה.

בשעות הערב, כאשר רצו לחזור למוסד החינוכי שלהם, עצרו המפגינים רעולי הפנים - שידועים בכינוי נורמליסטה - שני אוטובוסים ופינו את הנוסעים. מדובר בנוהל שגרתי בסיומן של הפגנות הסטודנטים, שרואים בחברות האוטובוסים המסחריות חלק מהממסד העסקי המושחת במקסיקו, ואפילו הנהגים יודעים שאין טעם להביע התנגדות.

אולם הפעם האירוע לא הסתיים בשקט. למקום הגיעו שוטרים מהתחנה באיגואלה. הם פתחו באש לעבר המפגינים והרגו שישה מהם. 43 סטודנטים נוספים נעלמו, ועדי ראייה סיפרו כי ראו אותם מוכנסים לניידות משטרה ונלקחים ליעד בלתי ידוע.

"ראינו עשר מכוניות משטרה מקיפות אותנו. לא היה לנו לאן לברוח ולא היו לנו אבנים כדי להגן על עצמנו", סיפר מריו, אחד הסטודנטים שהיו על האוטובוסים, לערוץ החדשות האמריקאי Vice. "צעקתי לעברם שהם כבר פגעו באחד מאתנו והם החלו לירות אפילו יותר. אם זזת, הם ירו. אם צעקת או דיברת, הם ירו. הם ירו כל כך הרבה, ממש מקדימה ומאחור, שנאלצנו להסתתר בין האוטובוס הראשון לשני".

ימים ספורים לאחר מכן, התגלו בפאתי איגואלה קברים ובהם קרוב ל-30 גופות שרופות שעברו התעללות קשה, ועלה החשש כי מדובר בגופותיהם של הסטודנטים. עם זאת, מושל גואררו, אנחל אגירה, מסר כי הבדיקות הראשוניות הראו כי הגופות אינן של צעירים, אולם חוקרי הזיהוי הפלילי ממשיכים לאסוף את הממצאים במטרה לזהות את הקורבנות.

עד כה נעצרו 34 בני אדם בחשד למעורבות במקרה, בהם 26 שוטרים מקומיים. עדיין מתנהלים חיפושים אחרי ראש העיר, חוזה לואיס אברקה ולאסקס, רעייתו וראש הביטחון שלו, שנעלמו מהעיר ומבוקשים לחקירה. לפי הדיווחים, רעייתו של ולאסקס היא אחותו של אחד ממנהיגי קרטל "גואררוס אונידוס".


תמונות הנרצחים ע"י המשטרה והמאפיה בהפגנת סטודנטים. צילום: רויטרס

החשד המרכזי הוא שאנשי הפשע המאורגן הם שלמעשה שולטים בעיר, הן במוסדות השלטון והן בכוח המשטרה המקומי. בשבוע שעבר כבר שלח השלטון המרכזי לאיגואלה שוטרים פדרליים וחיילים כדי שיחליפו את השוטרים המושחתים.

עדות להשפעתם של חברי הקרטל הגיעה משניים מהשוטרים שנעצרו, ושסיפרו לחוקריהם כי מי שנתן להם את ההוראה "לחסל" את המפגינים הוא אל צ'אקי, אחד מבכירי הגואררוס אונידוס. גם שניים מחברי הקרטל שנעצרו סיפרו כי רצחו 17 סטודנטים בסיוע של אנשי משטרה.

ההתקפה האלימה על הסטודנטים - ובמיוחד הראיות לכאורה על הקשר בין ארגוני הפשע לבין שוטרים ופוליטיקאים - עוררה גל מחאה נרחב. עשרות אלפי פעילים של ה"צבא הזפטיסטי לשחרור לאומי", אחד הארגונים השמאלניים הבולטים במקסיקו, צעדו בעיר סן כריסטובל דה לאס קסאס שבמדינת צ'יאפאס, בעוד שמאות מפגינים מבית ספר להוראה במדינת צ'יוואווה ערכה צעדה בסיואדד חוארס, ואף חסמו למשך חצי שעה את "גשר האמריקות" בגבול עם ארה"ב.

ההפגנה הסוערת ביותר נערכה ביום שני האחרון, כאשר מאות מחבריהם של הסטודנטים הנעדרים העלו באש את בניין הממשלה המקומית במדינת גואררו, ודרשו את התפטרותו של המושל. הם איימו כי אם השלטון המקומי לא יספק פרטים לגבי מקום הימצאותם של המפגינים שנחטפו, הם יחריפו את צעדיהם האלימים.

כאב ראש נשיאותי

נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, התייחס בשבוע שעבר בפעם הראשונה בפומבי לתקרית, והבטיח כי הרשויות יעשו הכל כדי למצות את הדין עם האחראים, שלדבריו "לא יזכו לחסינות". "אנחנו צריכים למצוא את האמת ולהבטיח שהחוק ייושם כלפי האחראים לפעולות המזעזעות, הכואבות והבלתי מתקבלות על הדעת האלה", אמר הנשיא בהודעה טלוויזיונית קצרה.

הפרשה היוותה מכה קשה לפניה נייטו, שמאז היבחרו לפני שנתיים העדיף לשים דגש על הפיתוח הכלכלי של מקסיקו, וזאת בניגוד לקודמו פליפה קלדרון, שהקדיש את מרבית זמנו למלחמת החורמה בקרטלי הסמים, האחראים למותם של עשרות אלפי בני אדם בעשור האחרון.

רק בחודש שעבר, במהלך נאומו השנתי על מצב האומה, הכריז הנשיא הכריזמטי בן ה-47 כי הוא נחוש להמשיך ברפורמות המקיפות שלו במערכות החינוך, המיסוי והאנרגיה. "זו דרך קשה, מפרכת שדורשת מאתנו כוח רב, אבל זה הדרך היחידה שתביא אותנו למקסיקו שאנחנו רוצים לבנות", אמר.

פניה נייטו גם טען כי חל צמצום משמעותי בפשיעה האלימה במדינה, והכריז בגאווה כי יותר ממחצית מהשמות ברשימת 122 המבוקשים הבכירים ביותר נלכדו. הבולט שבהם היה מעצרו בפברואר האחרון של חואקין "אל צ'אפו" גוזמן, שעמד בראש קרטל סינאלואה, שאחראי למרבית הברחות הסמים לתוך ארה"ב ונחשב לאחד מארגוני הפשע האלימים ביותר במקסיקו.


שוטר שומר בסביבות הקברים שנמצאו בהם גופות מרוטשות. צילום: רויטרס

בתחקיר ששודר השבוע בתוכנית "60 דקות" סיפרו סוכנים פדרליים כי לצורך הברחת הסמים גוזמן הפעיל צוללות, ספינות, מטוסים וקרונות רכבות, ואף בנה רשת של מנהרות תת-קרקעיות בגבול עם ארה"ב. "הוא ניהל את הקרטל כמו חברה שמשתייכת ל-500 החברות העשירות לפי פורבס", הודה אחד הסוכנים.

אולם למרות ההישגים הללו, בתמונה הכללית קשה לפניה נייטו להיות מרוצה מהמצב. קרטלי הסמים ממשיכים להיות מעורבים בהתקפות אלימות, הן נגד אזרחים וכוחות הביטחון והן נגד יריביהם בקרבות על אזורי שליטה. רק בסוף השבוע שעבר פרצו שני חמושים לתחנת רדיו במדינת סינאלואה וירו למוות בפעיל הסביבתי אטילאנו רמאן טיראדו, בעת ששידר את תוכניתו השבועית.

אבל הנושא המטריד ביותר הוא הקשר הברור, שכבר לא ניתן להסתיר, בין קרטלי הסמים לבין מי שממונים על אכיפת החוק ואמורים להכניס את אותם פושעים לבתי הסוהר. "איגואלה היא רק דוגמה אחת לרמת הריקבון במוסדות הביטחון המדינתיים והמקומיים", אמר דנקן ווד, מנהל מכון מקסיקו במרכז וודרו וילסון, בשיחה עם הוושינגטון פוסט.

"סביר להניח שזו לא תהיה הדוגמה האחרונה. וזה הראה את הצורך הדחוף ברפורמה משמעותית במשטרה ובמערכת המשפט".

על כן, מודים פרשנים, לא תהיה לנשיא המקסיקני ברירה אלא להכניס את ראשו עמוק לתוך הביצה ולהתמודד ישירות עם הבעיה שממשיכה להטריד את מנוחתם של התושבים. "הגיע הזמן לרעיונות חדשים, לא רק לומר לנו להתנהג יפה", אמר כתב בעל הטור קרלוס פויג בעיתון מילניו, בהתייחסו לקריאתו של הנשיא לתיאום בין כל סוכנויות הממשלה כדי להיאבק בפשיעה. "הגיע הזמן למשהו רציני יותר מלדבר רק על 'תיאום'".

 קשר הטרור

גם מעבר לגבול, בארה"ב, לא מרגישים שהמלחמה בארגוני הפשיעה ממקסיקו קרובה לסיום ורשויות אכיפת החוק ממשיכות לפעול במרץ נגד הקרטלים. בשבוע שעבר, במקביל ללכידתו של קריו פואנטס, עצרו סוכני הרשות למלחמה בסמים בטקסס את חואן סאאנס טאמס, מי שנחשב למנהיג בפועל של קרטל המפרץ ומעורב בהברחת סמים בין עמק ריו גרנדה לבין יוסטון, בנוסף למעשי רצח והלבנת כספים.

בחודש שעבר פשטו כ-1,000 שוטרים וסוכנים פדרליים על בתי עסק ברובע האופנה של לוס אנג'לס, עצרו תשעה בני אדם והצליחו לתפוס יותר מ-100 מיליון דולר במזומן.

הכסף, כך לפי משרד המשפטים, היה חלק ממזימה של הלבנת כספים של קרטל סינאלואה, במסגרתה סוחרים מקסיקנים שלחו דולרים לעסקים האמריקאים, ובתמורה היו החנויות מלוס אנג'לס שולחות מוצרים למקסיקו. המוצרים היו נמכרים והרווחים, בפזו, הועברו למתווך וממנו לקרטל. בכך, ביקשו ארגוני הפשע לעקוף את המוסדות הפיננסיים כדי להעביר סכומי כסף גדולים מעבר לגבול.

מלבד הפצת הסמים והלבנת הכספים, הרשויות האמריקאיות מוטרדות מהיבט מדאיג נוסף של פעילות הקרטלים - השותפות בינם לבין ארגוני טרור. האתר Judicial Watch חשף בסוף אוגוסט כי רשויות החוק העלו את הכוננות בעקבות מידע כי טרוריסטים אסלאמים נמצאים בסיואדד חוארס ונערכים להוציא פיגועים בשטח ארה"ב.

בשבוע שעבר דווח באתר כי פעיל מוסלמי ומקסיקני ששוהה בארה"ב באופן בלתי חוקי נעצרו בחשד שהיו חלק מרשת משותפת של "המדינה האסלאמית" וקרטלי סמים אשר פועלת ממקסיקו, דרך אל פאסו ולתוך שיקגו וניו יורק.

על אף שבממשל האמריקאי דחו את הדיווחים - בבית הלבן ובמשרד להגנת המולדת אמרו בתגובה לפרסום כי אין כל ראיות שיתמכו בטענות לנוכחות של פעילי טרור מעבר לגבול - בוושינגטון לא יכולים להתייחס בשאננות לאפשרות המטרידה של הקשר בין קרטלי סמים לגורמי טרור.

כבר לפני שלוש שנים הכריזו האמריקאים כי חשפו מזימה של גורמים איראניים לפוצץ את שגרירויות ישראל וסעודיה בוושינגטון, ולהתנקש בשגריר הסעודי באמצעות מחסל שמשתייך לקרטל סמים.

עם רשת מנהרות תת קרקעיות שמאפילה אפילו על זו של חמאס ברצועת עזה ועם רשת הברחות שמצליחה להכניס כמויות אדירות של סמים לתוך ארה"ב, הקרטלים המקסיקנים מספקים לפעילי "המדינה האסלאמית" - אם אכן יש קשר בין הצדדים - הזדמנות נדירה להסתנן לתוך המדינה שמהווה את "היהלום שבכתר" על מפת הפיגועים.

בשל כך, בהחלט אפשר לראות בגבול האמריקאי-מקסיקני זירה נוספת של המערכה הבינלאומית נגד ארגון הטרור, שכבר אינה מוגבלת רק לסוריה ולעיראק.