בני משפחת אל-קיעאן מסרבים להכיר בהודעה שבנם עות'מאן נהרג בקרבות בעודו חלק מארגון המדינה האסלאמית. "כל עוד לא ראינו את זה מול עינינו, אנחנו לא נאמין לדיווחים הללו", אמר אחד מבני משפחתו בהשיחה ל"מעריב". אל-קיעאן הוא הרופא הסטאז'ר שדווח כי הצטרף ללחימה בסוריה בשורות דאעש ונהרג בימים האחרונים. 

אל-קיעאן למד רפואה בירדן ולאחר שסיים את בחינות ההסמכה שלו החל לבצע את התהמחות בבית החולים ברזילי באשקלון, שם הודו כי מדובר בסטאז'ר שלהם. 

במהלך ההתמחות הוא ביקש לבצע ״חודש בחירה״ בבית החולים סורוקה והיה אמור להתחיל את חודש ההתמחות במאי 2014. באותו החודש אבדו עקבותיו של עות'מאן, והוא לא התייצב בבית החולים סורוקה. מאוחר יותר פנו אל בית החולים גורמי ביטחון שונים וחקרו לגבי עות'מאן, שכאמור הצטרף לבנתיים לשורות דאעש.


עת'מאן עבד אלקיעאן. צילום: דוברות ברזילי

אל-קיעאן הותיר הורים ו-13 אחים ואחיות המתגוררים ביישוב הבדואי חורה שבנגב. לדברי קרוב המשפחה, "אנחנו שמים לב שישנה מגמה של ניסיון להכפיש את כל היישוב, והדבר אינו נכון. בכל מקרה, מדובר במעשה אינדיבידואלי של אדם שבחר את דרכו, והדבר אינו מצביע על הכלל".

אחד מבני המשפחה סיפר, כי עות'מאן ובני דודיו טסו אחר הרופא וקרוב משפחה נוסף לטורקיה, הגיעו לגבול טורקיה-סוריה, אך לא הצליחו למנוע מהם לעבור אל סוריה. "זה היה מרדף קשה, והיינו מוכנים אפילו לשבור להם את הרגליים כדי שלא יעברו את הגבול", סיפר בן המשפחה שהעדיף להישאר בעילום שם. "בסופו של דבר, מצאנו את המזוודות שלהם בשדה התעופה, וזה מה שהצלחנו להשיג. ההורים שלהם במצב נפשי  קשה".

בשיחה עם "מעריב-השבוע" בשבוע שעבר אמר גורם במערכת הביטחון כי ״יציאתם של ערבים ישראלים להילחם בסוריה וחזרתם לישראל, טומנת בחובה פוטנציאל סיכון גבוה עבור מדינת ישראל, השהיה בזירות אלו מובילה להקצנה נוספת במשנתם הרעיונית של הפעילים, שרוכשים ידע ומיומנות צבאיים ומבצעיים אותם עלולים לנצל בשטח ישראל, או מול אינטרסים ישראלים בחו"ל".

בית חולים ברזילי. צילום: מרק ישראל סלם

בקרב הארגונים הקיצוניים, דוגמאת דאעש, קיים רצון ממשי להסתייע בערבים הישראלים ללימוד הזירה הישראלית, "יש סבירות כי גורמי הג'יהאד המעוניינים לבצע פעילות נגד ישראל ינצלו את הישראלים להשגת מידע על יעדים בישראל וינצלו את הקשרים שלהם לגיוס נוספים ולקידום הפעילות. הדבר הנכון בייחוד בזירה הסורית לה גבול משותף עם ישראל ממנו ניתן לפעול נגדה בעיקר על רקע התבססותם של ארגוני ג'יהאד עולמי ברמת הגולן הסורית", אומרים במערכת הביטחון. 

הטור של אלון בן-דוד על ההתפשטות של דאעש בישראל

למערכת הביטחון מוכרים כ-30 ערביי ישראל שיצאו לסוריה לטובת מימוש פעילות ג'יהאד, וכי אחדים מתוכם הצטרפו לדאעש. חלק מערביי ישראל שיצאו ללחימה בסוריה הם סטודנטים שנחשפו לאידיאולוגית הג'יהאד העולמי בעת לימודיהם באוניברסיטאות בירדן ובאירופה, ושם גם נחשפו לאנשי קשר אל ארגוני הטרור הנלחמים בסוריה. הפרסומים באינטרנט אודות האירועים בסוריה והשיח המתקיים בו בנושא, היוו פלטפורמה משמעותית לתהליך האינדוקטרינציה שעבר על חלק מהיוצאים ללחימה בסוריה.

"הוא היה בחור חכם, חד כתער"

תגובת בית החולים "ברזילי": "הסטאזר עות'מאן עבד אלקיעאן סיים את לימודי הרפואה בירדן ולאחר שעבר את בחינות ההסמכה לקבלת רישיון זמני במדינת ישראל ,התחיל בפברואר לבצע סטא'ז במרכז הרפואי ברזילי. הוא בחר לבצע חודש בחירה בבית החולים סורוקה והיה אמור להתחיל במאי 2014. בחודש זה אבדו עקבותיו והוא לא התייצב בבית החולים סורוקה. גורמי ביטחון פנו אלינו וחקרו לגביו ואז נודע לנו שהוא בחר להצטרף לשורות דאעש".

ד"ר יוסף משעל, מנהל מחלקה פנימית ב' בביה"ח ברזילי אמר על אל-קיעאן: "הוא הגיע אלינו בפברואר השנה, עשה שלושה חודשים במחלקה פנימית ב'. הוא בחור שנון, חכם, חד כתער, ידע רפואה בצורה בצורה מקסימלית שמישהו יכול ללמוד ולדעת, ידע לדבר על כל מיני תחומים נוספים לא רק ברפואה - אקטואליה, ספרות, דת, קוראן, כל מה שצריך. הוא היה מסור מאוד בעבודה שלו, הטיפול של בחולים עלה על המצופה מסטאז'ר".

"אנחנו נוהגים לעשות ישיבות בוקר הוא היה משתתף בכולן. בכל הנושאים שהיו עולים הוא התנהג רגיל לגמרי, אף פעם לא שמנו לב שיש לו נטייה פוליטית או דתית כזו או אחרת. הייתי מרוצה מאוד ממנו בתור רופא סטאז'ר. הוא היה מסור. זה סוג של רופאים שכל מנהל מחלקה היה רוצה שימשיך אצלו בהתמחות. אני חושב שאם הוא היה ממשיך הוא יכל להיות רופא מצוין".

"לא נתקלתי אצלו באלימות חס וחלילה. הוא בחור עדין שלא השתמש באלימות מילולית או פיזית. הוא היה נעים הליכות: בסדר גמור מול משפחות, חולים וצוות. האדם האחרון שהיית מצפה ממנו לעשות דבר כזה. אני לא יכול להסביר את המעשה הזה".