לקראת שנת הלימודים האקדמית העומדת בפתח, אישרה היום (א') הוועדה לתכנון ותקצוב, שליד המועצה להשכלה גבוהה, את תקציב מערכת ההשכלה הגבוהה לשנת הלימודים הקרובה, תשע"ה. התקציב יעמוד על 9.45 מיליארד שקלים, ועיקרי התקציב כוללים: תקציב האוניברסיטאות (כולל האוניברסיטה הפתוחה): 6.58 מיליארד שקל, תקציב המכללות: 1.48 מיליארד שקל, ו-1.2 מיליארד עבור סיוע לסטודנטים, קרנות מחקר, מכינות קדם אקדמיות וכדומה.

יו"ר הות"ת, פרופ' מנואל טרכטנברג, ציין כי במסגרת עידוד מצוינות מחקרית-מדעית ושיפור ההוראה באקדמיה, נקבע כמטרה לעודד את הקליטה וחידוש הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות ובמכללות וזאת באמצעות הפעלת מודל תקצוב חדש. בהתאם לכך, בשנת הלימודים האחרונה (תשע"ד) נקלטו כ-300 חברי סגל בכיר נוספים ובסה"כ כ-1,500 חברי סגל בכיר מתחילת הפעלת הרפורמה.

יעד מרכזי נוסף בתכנית הרב שנתית הוא הרחבת הנגישות לאוכלוסייה החרדית ולאוכלוסיית בני מיעוטים. שנת תשע"ד הייתה השנה השלישית להפעלת התכנית לאוכלוסייה החרדית וכמו כן, השנה השנייה להפעלה מלאה של התכנית לבני מיעוטים. סה"כ תקצוב שתי התכניות יעמוד בשנת תשע"ה על כ-183 מיליון.

כחלק מהמאמצים הממשלתיים להידוק היחסים בין סין והודו לישראל והעמקת הקשרים האקדמיים מופעלת זו השנה השלישית תכנית מקיפה הכוללת בין היתר קרן מחקר משותפת, מלגות לבתר דוקטורנטים, קליטת סטודנטים מצטיינים מסין וכיו"ב. תקציב זה לשנת תשע"ה יעמוד על כ-55 מיליון שקל.


במל"ג רוצים יותר חרדים וערבים. סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון. צילום: סרג' אטל, פלאש 90

זהו התקציב החמישי המאושר במסגרת הרפורמה במערכת ההשכלה הגבוהה שנחתמה בשנת 2010, הנפרסת על פני שש שנים. במסגרת רפורמה זו תוכננו להתווסף באופן מצטבר למערכת ההשכלה הגבוהה כ-7.5 מיליארד שקלים.

עם זאת, במסגרת ההפחתות בתקציב המדינה בשנים 2014-2012 צומצם גם תקציב הסיכום הרב שנתי בכ-110 מיליון שקל לשנה החל מהשנה הנוכחית, ומעבר לכך צפויה המערכת לספוג קיצוץ נוסף בגובה של כ- 175 מיליון שקלים לשנה עם אישור תקציב 2015.

שר החינוך ויו"ר המל"ג הרב שי פירון אמר: "השכלה גבוהה יציבה וחזקה היא חלק מאבני היסוד של המשק והחברה הישראלית, וחלק בלתי נפרד מחוסנה של חברה דמוקרטית. מערכת ההשכלה הגבוהה היא חלון ההזדמנויות והכניסה של הפרט לעולם הכלכלה של המחר. על מערכת זו להיות שוויונית ונגישה לכל אחת ואחד, ובעיקר לאלה עם המוגבלויות. אני רואה במערכת ההשכלה הגבוהה יעד אסטרטגי לאומי שיש לחזקו ולקדמו".