חילופי גברי בראשות הקואליציה. ח"כ זאב אלקין (הליכוד) יחליף ביום ראשון הקרוב, ערב פתיחת מושב החורף של הכנסת, את חברו לסיעה, ח"כ יריב לוין, בתפקיד יושב ראש הקואליציה. אלקין ימשיך בשלב זה למלא גם את תפקיד יו"ר ועדת החוץ והביטחון.

השניים הגיעו בחודש מאי האחרון לסיכום עם ראש הממשלה נתניהו, שלפיו הם יכהנו ברוטציה בתפקידי יושב ראש הקואליציה ויושב ראש ועדת החוץ והביטחון. הסיכום הזה אִפשר לנתניהו לסיים את המשבר הארוך שפקד את ועדת החוץ והביטחון לאחר שתפקיד יושב הראש הועדה לא אויש במשך שבעה חודשים בשל מחלוקות בתוך הקואליציה, דבר שגרם למעשה לשיתוק הוועדה.

הרקע למחלוקת היה דרישתה של סיעת יש עתיד לתת את תפקיד יושב ראש ועדת החוץ והביטחון לח"כ עופר שלח. נתניהו התנגד ורצה למנות לתפקיד את מקורבו צחי הנגבי. בסופו של דבר מוציא הסיכום בין אלקין ללוין על רוטציה בראשות הוועדה את אחת הוועדות החשובות ביותר בכנסת מהמבוי הסתום שאליו נקלעה.

ח"כ הנגבי, שהוזכר כמועמד לראשות ועדת החוץ והביטחון, מונה בסופו של דבר לתפקיד סגן שר החוץ ואילו לח"כ שלח הוצע תפקיד של סגן שר בכיר אך הוא דחה את ההצעה. לטענתו, מפלגתו, יש עתיד, חרתה על דגלה את צמצום מספר סגני השרים ואף קידמה את חוק המשילות המגביל את מספרם לארבעה החל מהממשלה הבאה, עיקרון שנכלל גם בהסכם הקואליציוני בינה לבין הליכוד.

בראיון לתקשורת לפני כשנה, עם הקמת הממשלה, אמר שלח כי הוא שמח שלא מונה לסגן שר הביטחון והסביר כי מדובר ב"תפקיד ריק מתוכן". ח"כ לוין הביע לא אחת בחודשים האחרונים את רצונו לסיים את תפקיד יושב ראש הקואליציה, תפקיד קשה שהפך למסובך יותר לאור המתחים שליוו את התנהלות הקואליציה בכנסת.

בהתאם לסיכום המוקדם עם ח"כ אלקין הוא יחליף אותו ב-1 בינואר בראשות ועדת החוץ והביטחון וימלא את התפקיד במשך שנה, בהנחה שהבחירות לכנסת ה-20 לא יוקדמו.

לאלקין, שכיהן בהצלחה כיושב ראש הקואליציה בכנסת ה-18, הקודמת, תקופה שבה הקואליציה לא הפסידה ולו הצבעה אחת במליאת הכנסת, צפויות כמה משימות כבדות עם חידוש דיוני הכנסת, ובראשן - העברת תקציב המדינה בקריאה שנייה ושלישית, לאחר שזה אושר בממשלה.

אלקין, בתפקידו כיושב ראש ועדת החוץ והביטחון, הוביל את ההחלטה להכין דוח בדיקה על תפקוד צה"ל ומערכת הביטחון בתקופה שקדמה לצוק איתן ועל התנהלות המערכה בדרום, ובכלל זה את פרשת מנהרות החמאס. כעת יצטרך ח"כ לוין להוביל את המשך הבדיקה, שצפויה להימשך כמה חודשים.