ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ אבגידור ליברמן והשר לענייני מודיעין פתחו בקמפיין מחודש בנושא איום הגרעין האיראני. באופוזיציה מקווים כי לא מדובר בספין חדש של ראש הממשלה שנועד להסיח את הדעת ממחאת המילקי ויוקר המזון.

הקמפיין המחודש יוצא לדרך כחודש לפני מועד סיום השיחות בין מעצמות המערב ואיראן בנושא הגרעין . בישראל חוששים מהסכם המוגדר "גרוע", ומנסים לעורר דיון מחודש בתנאים שבהם כדאי לחתום על הסכם עם איראן.

ראש הממשלה נתניהו נתן אמש את האות לקמפיין בשעה שהזהיר כי הסכנה האיראנית גדולה מזו של דע"אש: "היום אנחנו עומדים לפני סכנה של הסכם המעצמות שישאיר את איראן כמדינת סף גרעינית עם אלפי צנטריפוגות, שבאמצעותן תוכל לייצר את החומר לפצצה גרעינית תוך זמן קצר. זה איום על העולם כולו ובראש ובראשונה זה איום עלינו", אמר נתניהו בטקס חנוכת דרך על שם יצחק שמיר ז"ל.


יורידו את יוקר המחייה מסדר היום? טילים איראניים. צילום: סוכנות הידיעות פארס

בתוך כך מפרסם היום השר לענייני מודיעין יובל שטייניץ מאמר ב"ניו יורק טיימס"  בו הוא פונה למעצמות המערב ומזהיר מפני חתימה על הסכם בין שש המעצמות לבין איראן בנוגע לפרויקט הגרעין שלה. "אני קורא לאובמה לעמוד בהתחייבותו", פתח שטייניץ את דבריו.

"איראן אמנם מיתנה את הרטוריקה האנטי מערבית והראתה גמישות מסוימת בנושאים מינוריים אך אל לנו לטעות ולפרש את המחוות הללו כגילוי רצינות מצידם", כתב השר לעיתון הניו יורקי. "אני קורא לנשיא ברק אובמה לעמוד בהתחייבותו שהעדרה של עסקה עם איראן היא טובה יותר מאשר חתימה על עסקה רעה".

לדברי השר, איראן השיגה התקדמות משמעותית בפיתוח אורניום וכי הסכם עימה יאפשר לה בסופו של דבר "להגיע במוקדם או במאוחר אל היעד הסופי שלהם", המסוכן כל כך.

"לקהילה הבינלאומית אסור לחזור על הטעות שנעשתה ב-2003 והובילה למלחמה בעיראק. הרפובליקה האסלאמית של איראן נשארה עד היום כאיום הגדול ביותר על העולם ואנחנו צריכים להבטיח שהיא לעולם לא תשיג נשק גרעיני", כתב. בתוך כך יצא שר המודיעין לפגישה מיוחדת עם שר החוץ הבריטי פיליפ האמונד כדי לדון בנושא.

למתקפת ההסברה הצטרף היום גם שר החוץ אביגדור ליברמן שאמר כי "ממשלת ישראל תצטרך לקבל בקרוב החלטה בסוגיית הגרעין האיראני". לדבריו "רק ממשלת ישראל אחראית על ביטחון אזרחיה, וההחלטה צריכה להיות שלה בלבד".

הוא הוסיף כי אם תשלים טהרן את תכניתה הגרעינית, גם סעודיה ואחריה מצרים וטורקיה יצטרפו למה שהגדיר "מירוץ גרעיני מטורף".

בתגובה אמר יו"ר סיעת העבודה וחבר ועדות המשנה של ועדת החוץ והביטחון, ח"כ איתן כבל כי "בסוגיית הגרעין האיראני כל החלטה על פעולה ישראלית חייבת להתקבל בתמיכה ובאישור של ארצות הברית". הוא גם הביע תקווה כי מתקפת ההסברה החדשה "אינה ספין שנועד להסיט את תשומת הלב מהמחאה הציבורית על יוקר המילקי ומחירי המזון".


מנסה להחזיר את הנושא האיראני לסדר היום. נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם

"בנושא הגרעין האיראני השקיעה מדינת ישראל עד היום מיליארדים רבים. מדובר בנושא קיומי שראוי שלא נעסוק בו מעל דפי העיתונות. יחד עם זאת, העיתוי של העלאת הנושא לפני דיוני התקציב גורמת לתחושת אי נוחות וזאת בלשון המעטה.

"אני מאוד מקווה שנתניהו לא עושה שימוש ציני בונשא על מנת לדחוק הצידה את הבעיות החמורות של הכלכלה והעמקת הפערים החברתיים ובכלל זה הרצון להסיט את תשומת הלב מהתקציב שמובא לאישור".

יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה: "ראש הממשלה, נתניהו, ממשיך במסע ההתקרבנות מול העולם ובאיום על אזרחי המדינה, תוך שימוש מופקר ודמגוגי בנושא הגרעין האיראני. נתניהו מתעקש להמשיך ולדבר על איראן, שואה, רוחאני, ושוב איראן, כדי להסיח את דעת הציבור מכישלונותיו בתחום המדיני והחברתי כלכלי.

"הפיתרון לשאלת הגרעין האיראני כרוך בגיוס תמיכה בינלאומית וחיזוק מעמדה של ישראל בקהילייה הבינלאומית, תוך יכולת שיתוף פעולה עם המדינות הפועלות מול האיום האיראני. במקום זאת, ישראל בורחת מתהליך מדיני ונמצאת במסע של מסלול התנגשות מדיני מול האירופאים והאמריקאים גם יחד".