שנים של דם רע, מניפולציות, תככנות פוליטית ומאבקים משפחתיים שיכלו לאתגר אפילו כותבי טלנובלות יגיעו לסיומם עם הכתרתם של צמד רבנים ראשיים מחר לבירת ישראל. רב ראשי ספרדי ורב ראשי אשכנזי, יחלו לכהן בתפקיד ויזכו ליהנות מההילה השמורה למאיישי התפקיד, מהנחשקים בעולם הרבנות. הנה המתמודדים המרכזיים לתפקיד:

הרב שלמה משה עמאר - מועמד לתפקיד הרב הראשי הספרדי לירושלים
בן 66, יליד מרוקו, התחנך בישיבות חרדיות בצעירותו ולאחר מכן החל ללמוד את מלאכת הדיינות אצל הרב יעקב ניסן רוזנטל. בהמשך מונה לרב מושב ושירת בצה"ל ביחידה לזיהוי חללים.

נשוי ואב ל-12. בשנת 2002 התמודד לתפקיד רבה ראשי של תל אביב יפו, ונבחר לתפקיד ללא מתנגדים. ב2003 התמודד לתפקיד הראשון לציון וזכה ברוב קולות חברי הגוף הבוחר. קיבע את מעמדו כאחד מפוסקי ההלכה הנחשבים בדורינו. עמאר מקובל הן על הזרם החרדי והן על הדתי לאומי.

בשנה האחרונה בעקבות מחלוקת קשה עם תנועת ש"ס ובעקבות העובדה שתמך במועדותו של הרב ציון בוארון לתפקיד הראשון לציון מול בנו של הרב עובדיה יוסף הודר הרב עמאר מהמפלגה. בסביבתו נשקלו מספר אפשרויות ביניהם הקמת מפלגה בהנהגתו, אולם בעקבות לחצים מצד ראש העיר ניר ברקת החליט להתמודד לתפקיד רבה הספרדי של ירושלים. מחבר של מספר ספרים הלכתיים, הבולט שבהם "שמע שלמה" עוסק בפסיקה הלכתית אקטואלית.


הראשון לציון הספרדי היוצא, הרב שלמה משה עמאר. צילום: פלאש 90

עם הצגת מועמדתו החלו מגעים נמרצים ל"הודנא" בינו לבין הנהגת התנועה שהבשילו לפגישה היסטורית בינו לבין הראשון לציון המכהן הרב יצחק יוסף, שהוא גם מחותנו של הרב עמאר. בסביבתו מצפים לתמיכה רחבה הן של ש"ס, הן של אנשי המחנה הדתי-לאומי והן חלקים מקרב הציבור החרדי. עמאר נחשב למועמד המוביל לתפקיד וזוכה גם לתמיכה גלויה של ראש העיר ניר ברקת.

הרב שמואל אליהו - מועמד לתפקיד הרב הראשי הספרדי לירושלים. בן 57, נהנה מייחוס משפחתי מכובד בהיותו בנו של הראשון לציון וגדולי הדור של הציבור הדתי לאומי הרב מרדכי אליהו ז"ל. שירת ביחידה קרבית בצה"ל והוסמך לרבנות כבר בגיל 23. באופן מעניין גם הוא היה בגיל צעיר בתפקיד רב בעיירה "שלומי" שבצפון, כמו הרב עמאר.

בשנות השלושים לחייו התמנה לרבה של צפת בה הוא מכהן עד היום ובמקביל משמש כחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל. התמודד מול הרב עמאר לתפקיד הראשון לציון ב2003 והפסיד, לאחר מכן התמודד גם בבחירות האחרונות לתפקיד מול הרבנים יצחק יוסף וציון בוארון, אך הפסיד בהפרש של 68-49 לטובת הראשון לציון המכהן.

מועמדתו של אליהו נתפסה עד לסולחה עם הרב עמאר ככזו שתיתמך גם על ידי ש"ס, זאת למרות שכתב בעבר ביחס לרב עובדיה יוסף, "מאז הסכם אוסלו הארור, ומאז שנהרגו כמה מחברי הטובים וילדיהם, אני לא מחזיק בביתי שום סידור שלו ושום ספר מספריו. לא מחרים אותו - אבל פשוט לא מסוגל".

השערורייה המשמעותית יותר בקריירה הרבנית שלו היא כזכור פסק ההלכה שאסר על השכרת דירות לגויים בארץ. היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין הבהיר לאליהו במהלך המירוץ לתפקיד הרב הראשי לישראל, כי לא ייגן עליו במקרה של עתירה לבג"ץ נגד מינויו.



הרב שמואל אליהו. צילום: אורי לנץ, פלאש 90

נחשב לשחקן משמעותי בתפקיד אולם נראה כי למרות הכול בחירתו לתפקיד על פניו של הרב עמאר תהיה משימה מורכבת מאוד, בגלל הרכב חברי הגוף הבוחר שמבטיח יתרון למועמדים שנהנים מתמיכת ראש העיר ואנשי משרד הדתות.

הרב חיים אמסלם - מועמד לתפקיד הרב הראשי הספרדי לירושלים. בן 55. יליד אלג'ריה, גדל כילד בצרפת ובשנות בחרותו למד בישיבות ספרדיו בארץ. הוסמך לרבנות ושימש כרב שכונה ומושב. בהמשך התמנה לתפקיד רב הקהילה הספרדית בז'נבה עד שהפך לחבר כנסת בתנועת ש"ס.

נחשב לבעל השקפת עולם חרדית-ליברלית, ובתקופת כהונתו החל לבטא עמדות עצמאיות נגד המפלגה, מה שהביא לפרישתו מש"ס והתמודדתו לכנסת בבחירות האחרונות בראשות מפלת "עם שלם". המפלגה לא עברה את אחוז החסימה אך הביאה מספר משמעותי של קולות המצביעים.


הרב חיים אמסלם, צילום: מרק ישראל סלם

לכאורה סיכוייו להיבחר לתפקיד מול ה"דילים" השונים והמנגנון העירוני לא גבוהים אך בסביבתו טוענים כי הוא "חורש" את השטח כדי להביא תוצאה מפתיעה. ניצחונו בבחירות יהיה בגדר סנסציה של ממש.

הרב אריה שטרן - מועמד לתפקיד הרב הראשי האשכנזי לירושלים. בן 69. יליד תל אביב תלמידו של הרב צבי יהודה הכהן קוק וחניך ישיבת מרכז הרב בירושלים. עומד בראשמכון "הלכה ברורה " ורב קהילה בשכונת קטמון בירושלים. שטרן הספיק להרביץ תורה בלא מעט ישיבות שבהן מתנחכים צעירי המגזר הדתי לאומי. בשנת 2009, נבחר כמועמד הציונית הדתית למשרת הרב הראשי. שטרן נחשב למועמד המוביל במירוץ ונהנה מתמיכת ראש העירייה ברקת ואנשי הציונות הדתית.

מהזווית החרדית נעשים מאמצים קדחתניים מול צמד המועמדים החרדים, הרב אליהו שלזינגר והרב משה חיים לאו, כדי להסיר את מועמדותו של אחד מהם ולגבש דיל עם הרב אליהו במטרה לנסות נגד כל הסיכויים לחסום את מועמדותו של הרב עמאר ולהביא לבחירת רב חרדי לתפקיד הרב האשכנזי. אולם נכון לאמש (ראשון), לא הצליחו הצדדים השונים להביא להסכמה כזו.