דיון דרמטי התקיים היום (ב') בעתירות התנועה לאיכות השלטון ועמותת אומ״ץ כנגד הסדר הטיעון עם הרב פינטו ומיצוי ההליכים נגד כל המעורבים בפרשה. השופטים שאלו את נציגת הפרקליטות במהלך הדיון: "האם הרב פינטו מחזיק אתכם בגרון?" בפרקליטות הודו כי פינטו התנה את מסירת המידע על ניצב ארביב בכך שקצין בכיר אחר לא ייחקר, והסכימו לתנאי - "לא נקיים שום בדיקה נגד חשדות של הקצין הבכיר האחר", כשהכוונה היא כמובן לניצב מנשה ארביב. לבסוף נקבע כי ביהמ"ש ידון שוב בעניין במועד מאוחר יותר ועד אז לא יהיו דיונים בהסדר הטיעון.

הדיון נפתח בטענות שהעלה עו״ד אליעד שרגא, מהתנועה לאיכות השלטון, שאמר במהלך הדיון כי ״הסיפור הזה ממחיש את הפרודיה שנקראת הסכם הטיעון של המדינה עם הרב פינטו. עמדנו פה לפני מספר שנים בפרשת קצב וחשבנו שכבר ראינו הכל מכל בכל הקשור להסכמי טיעון והסכמי עד מדינה״, אמר.

עורך הדין הזכיר את ההפרה הבוטה של ההסדר על ידי הרב פינטו: "הנאשם מתחייב שלא יתראיין או מי מטעמו לכלי התקשורת״, ציטט עו״ד שרגא מהסדר הטיעון והוסיף כי ״זה כאילו שכל הרציונל בבסיס ההסכם מכובס במכבסת מילים. הגם שהפרשה הזו מעוררת סימני שאלה רבים. דומה שהמדינה רוצה בכל מחיר לסיים את הפרשה ולא ברור למה״. השופטים, אליקים רובינשטיין ואורי שהם, לצד המשנָה לנשיא העליון, השופטת מרים נאור, הקשו עם עו״ד שרגא ואמרו כי מדובר בסופו של יום בעסקה של מסירת מידע בתמורה להקלות.

הרב פינטו. שופטת העליון: ״האם התרשמתי נכון שפינטו מחזיק אתכם בגרון?״. צילום: גדעון מרקוביץ'

עו"ד יובל יועז, שמייצג את עמותת אומ״ץ טען לאחר מכן כי ״היו צריכים להעביר את החקירה למח"ש, שהיא הגורם המוסמך כדי למנוע ניגוד עניינים כשהמשטרה חוקרת את עצמה״. עו״ד יועז ציין כי נראה כי החקירה נגד תנ״צ אפרים ברכה לא מוצתה עד תום, והזכיר כי צוותי החקירה חקרו שוטרים שהם למעשה עובדים איתם ומצוים ביחסי כפיפות.

בשלב זה שאלה המשנה לנשיא, השופטת מרים נאור, את נציגי הפרקליטות: ״האם התרשמתי נכון שפינטו מחזיק אתכם בגרון?״. נציגת הפרקליטות, עו"ד חני אופק, השיבה כי ״יש פה אילוץ שנבע מההסכמה הראשונית שחקירה באזהרה נוכל לעשות רק לאחר שיגובש הסכם״. והמשנה לנשיא מיד התעניינה, ״למה מסכימים לדבר כזה?״. בתשובה השיבה עו״ד אופק: ״האלטרנטיבה שהיתה באותה נקודת זמן״, והשופטת נאור התעקשה - ״את לא מוכנה להגיד שמחזיקים אתכם בגרון״, עד שלבסוף אמרה כי היא משנה את המונח וספק שאלה ספק קבעה, ״הוא הכתיב לכם את זה. האם זה המצב שעמדתם לפניו, ואם כן, תגידי את הדברים כהווייתם״. 

בשלב זה התערב השופט רובינשטיין ואמר, ״גם לצד השני יש גרון״, וציין כי גם הרב פינטו אמור להיות מודע שאם ״לא יתן שום דבר על הניצב, גם הוא יודע שפתאום יכול לצמוח מגזר הדין המקל הזה כמה שנים טובות בכלא״.

השופטת נאור לפרקליטות: "למה הסכמתם לא לחקור את ארביב?" צילום: מיכאל פתאל, פלאש 90

השופט שהם אף ביקש לבחון מה יקרה אם אכן לא ימסר מידע ושאל: ״נניח שאתם מקיימים את הסדר הטיעון והוא מודה ומורשע ולא 'מספק את הסחורה' אז מה יהיה אז? תגישי כתב אישום חדש?". נציגת הפרקליטות השיבה כי ״האילוץ שהוא התנה את מסירת המידע בכך שלא תיערך חקירה באזהרה של הקצין הבכיר... באותה נקודת זמן לא היה מנוס מכך לקבל את ההתניה הזו כי האלטרנטיבה היתה הימנעות מקבלת הסדר שהיה מוביל להיעדר יכולת לבדיקת העניין. המשמעות להגיד שאנו ממשיכים בדרכנו היא שלא נקיים שום בדיקה נגד חשדות של הקצין הבכיר האחר״. 

השופטת מרים נאור חזרה ואמרה לנציגת הפרקליטות: ״אני מבקשת תשובה, למה הסכמתם לא לחקור את ארביב עד עשיית עסקת הטיעון?״. עו״ד אופק השיבה: ״אמרתי ואחזור שוב, באותה נקודת זמן התחלתית זה היה התנאי לשיתוף פעולה במסירת מידע, לא היתה לנו דרך לבצע כל בדיקה וחקירה אלא על סמך טענות בעלמא״.

המשנה לנשיא מרים נאור שאלה את עצמה בתגובה בקול רם, ״אני שואלת את עצמי על עסקאות טיעון עתידיות ומה זה משדר בדבר גבולות המותר והאסור?״ והוסיפה לאחר מכן בהמשך הדיון, ״מאוד מפריע לי שעבריין מכתיב למשטרה את מי לחקור ואת מי לא לחקור״.

בהמשך הדיון עברו להתייחס לעניינו של תנ״צ ברכה, והשופטת נאור ביקשה לשמוע את עמדת הפרקליטות ועו״ד אופק השיבה כי ״הוא קצין בכיר שקיבל הצעת שוחד, סמוך לאחר מכן הוא הולך ומדווח לממונים שלו שהטענות לגבי קבלת טובות הנאה קודמות לא צצה לה תשתית ראייתית שמצדיקה״.

עורך דינו של פינטו, אייל רוזובסקי השיב בעניין זה כי ״מהתחלת הדרך ביקש הרב פינטו שתתקיים חקירה, בסופו של דבר הוא אף פעם לא ויתר על הדרישה. יש בתיק שתי עדויות של שני אנשי FBI, שאומרים שבמאי ויוני 2012 פינטו אמר להם שהוא נתן בכמה הזדמנויות כסף לברכה".

הוא הוסיף כי "אתמול התקבלה תשובה של ברכה לעתירה הזאת שבה הוא תוקף חזיתית את פינטו. ה-FBI לא אישרו את התשלום אבל הם ידעו על התשלום. אין לי את כל חומר החקירה אבל כששואלים את פינטו בחקירה, מפנים אליו שאלות ממה שאמרו אנשי ה-FBI״.