משרד החינוך פרסם היום (ב') את נתוני הזכות לבגרות בשנת 2013 על פי יישובים. מהנתונים עולה שוב מצב בו בישובים החילוניים המבוססים יש הצלחה בבחינות לעומת ישובים חרדיים וערביים.

ממשרד החינוך נמסר כי שנת לימודים זו התאפיינה בעלייה כוללת בשיעור הזכאים לתעודת בגרות, הן בקרב הלומדים והן בקרב שכבת הגיל. העלייה המבורכת אף השתקפה בכל מדרגי הטיפוח - גבוה, בינוני ונמוך.

היישובים בהם האחוז הגבוה ביותר של זכאים הם כוכב יאיר, בית ג'אן ושהם, שלושתם עם למעלה מ-90 אחוזי זכאות. יישובים נוספים בהם נרשם אחוז הצלחה גבוה יחסית הם תל מונד, אבן יהודה (שרשמה את השיפור הגדול ביותר מבין היישובים בצמרת 10%), גבעת שמואל וגבעתיים, אשר השיגו מעל 80 אחוזי הצלחה בבחינות. כל היישובים בצמרת הרשימה השתפרו לעומת שנת הלימודים תשע"ב.


הפערים הולכים וגדלים. תלמידים נבחנים בבגרות במתמטיקה. צילום: אלוני מור

מנגד, הערים החרדיות מודיעין עילית, בני ברק ובית"ר עילית, נמצאות בתחתית הרשימה עם 7, 10 ו-15 אחוזים בהתאמה, למרות שבשתי האחרונות נרשם שיפור קל לעומת השנה הקודמת.

גם בקרב היישובים הערביים ישנו אחוז נמוך יחסית של זכאים לבגרות. בג'סר א-זרקא רק כרבע מהתלמידים זכאים לבגרות, בעין מהאל (בעקבות ירידה של כ-16 אחוזים לעומת השנה שעברה) ובקלאנסווה האחוז עומד על כ-35. בכפר קאסם ישנה עלייה של 12% מהשנה הקודמת, אך עדיין רק 37 אחוז מהניגשים עברו את הבחינה.

בירושלים המצב גרוע מאד - רק 44 אחוזים מהתלמידים זכאים לבגרות. לעומת זאת בתל אביב ובחיפה האחוז עומד על כ-75 אחוזים. בבאר שבע 68% מתלמידי התיכון.

העלייה המשמעותית ביותר נרשמה בכפר מנדאנ - מעל 20 אחוזים שהביאו את אחוז הזכאים ביישוב למעל 57. גם בעספיא (19%) ובירכא (18%) חל שיפור ניכר.