נתוני הזכאות לבגרות לשנת 2013 שהתפרסמו מוקדם יותר היום (ב') על ידי משרד החינוך, התקבלו בתחושות מעורבות ברחבי הארץ, בקרב הרשויות המקומיות ואנשי החינוך. 

דווקא מנהלת תיכון דב הוז בתל אביב, אירית תלמוד, השמיעה את קול הזעקה של היישובים הפריפריאליים שלא נתמכים ברשות מקומית חזקה: "מפת הזכאות לבגרויות לפי יישובים מבהירה, כי מה שהיה הוא שיהיה - ברשויות מקומיות חזקות המשקיעות כספים בחינוך, ובהן מתגוררת אוכלוסייה ממעמד סוציו אקונומי גבוה שיש לה כסף להשקיע בילדיהם נראה נתוני זכאות לבגרות גבוהים, אבל אם נרד לאורך הרשימה, נראה שנתוני הזכאות יורדים, בקרב תלמידים באופקים, לוד ואפילו בירושלים. כלומר, מצבם של רוב התלמידים בישראל שלא מגיעים מישובים כאלה ולא זוכים לאותה השקעה - עגום למדי", אמרה .

עוד אמרה תלמוד כי "לאור נתונים אלה, אין זה מפליא שכמעט מחצית מהתלמידים בישראל לא מצליחים לסיים תיכון עם תעודת בגרות. זה קורה כי משרד החינוך מתעקש להתמקד רק בחצי מהאוכלוסייה המצליחה במקום להתמקד בחצי השני שמערכת החינוך לא מסוגלת לתת להם מענה הולם. אלא שיש בישראל חלופה מצוינת לחלק גדול מהתלמידים שמערכת החינוך לא יודעת להתמודד עימם. קוראים לחלופה הזו בתי ספר מקצועיים, בהם תעודת הבגרות אינה תכלית הכל".

"מפת הזכאות לבגרויות לפי יישובים מבהירה, כי מה שהיה הוא שיהיה". צילום: אלוני מור

"שלא תהיה אי הבנה", מבהירה מנהלת בית הספר, "אינני נגד תעודת הבגרות. מי שיכול לעשות תעודת בגרות, שיעשה. אני הראשונה לעודד זאת. עם זאת, חלק גדול מאותם תלמידים שלא יקבלו בגרות ויסיימו את התיכון עם תחושת כישלון יכולים להצליח בתיכון אחר. במקום לנבול בבתי הספר של משרד החינוך, הם יכולים לפרוח בבתי הספר המקצועיים."

בבני-ברק זעמו על התוצאות שהקנו להם עשרה אחוזי זכאות בלבד וטענו כי הן אינן נכונות: "אני מתפלא מאוד על משרד החינוך שמפרסם נתונים מסולפים, ללא שום בסיס", אמר אברהם טננבוים, דובר עיריית בני ברק, "כ-90 אחוז מהנוער אצלנו לומדים במגזר חרדי. ולא משתתפים בבגרויות מטעמים עקרוניים. הבנים, כ-50%, לומדים בישיבות ולא משתתפים בבגרויות והבנות לומדות בסמינרים ושם יש להן הצלחה מאוד גדולה. בכל פעם שמופיע הדירוג הנ"ל אני כותב לשרי החינוך ומבקש להפסיק לתת נתונים שהם אינם נתוני אמת והם אינם מגיבים לטענותינו".

גם במגזר הערבי באו בטענות לנתוני משרד החינוך: "אני מופתע מהתוצאות. בנובמבר שעבר קיבלנו בתיכונים תוצאות של 48% בזכאויות בשנת תשע"ג, עלייה משמעותית מאוד, לא ברורות לי התוצאות כי גם בתשע"ב הגענו לכ-49%. אני אצטרך לפנות למשרד החינוך ולבדוק את העיניין", מסר עלי עמאש, מנהל אגף החינוך בג'אסר א-זרקא, שעל פי נתוני משרד החינוך הגיעו לכ-27.63%, ירידה של כשני אחוזים בזכאות.

בעוטף עזה אמרו בהתאם לנתונים כי המצב הבטחוני הרעוע בשנים האחרונות השפיע על התלמידים: "הנתונים היו ידועים לנו. תלמידי המחזור הושפעו מאוד מ"עמוד ענן" (ב-2012) וההסלמות האינטנסיביות שקדמו לו. מדובר במחזור מאוד מיוחד ואיכותי שהיה מעורב מאוד חברתית בבית הספר ובקהילה. באשכול אנחנו שואפים להיות מקום ראשון בהקניית ערכים חברתיים וכלים, להיות אדם תורם לקהילה ולאו דווקא בציונים. זה לא בית ספר תיכון, זה בית חינוך ואנחנו גאים בכל התלמידים שלנו", אמר ראש המועצה האזורית אשכול, חיים ילין.

ראש מועצת שוהם, גיל ליבנה, אמר כי "ההישג הזה מעיד על כך שמערכת החינוך בשוהם היא חזקה, איכותית ושומרת ביציבות על הישגיה. אני גאה במיוחד גם בשיעור הנשירה האפסי, המעיד על כך ששוהם משכילה לשמור על כל תלמידיה כמעט בתוך מסגרת חינוכית. ההצלחה של שוהם היא הודות לרוח החינוכית ביישוב, להשקעה בחומר ובתוכן ולמוטיביציה שמאפיינת את הקהילה החינוכית כולה - מוסדות חינוך, תלמידים והורים. תודתי לתלמידים על העבודה הקשה, שהביאה לעליית בשיעור הזכאים לבגרות ומלוא ההערכה לסגלי החינוך בתיכון שוהם ובמוסדות החינוך בהם לומדים תלמידי שוהם ולהורים התומכים".

ביישוב שהגיע למקום הראשון בשיעור הזכאות למבחני הבגרות, כוכב יאיר, הביעו סיפוק וגאווה: "יש כאן קהילה חזקה ותומכת שמעודדת להישגים ומצוינות לצד מעורבות ותרומה לקהילה. העובדה ששוב כוכב יאיר מוביל את דירוג הזכאים לבגרות, היא תעודת כבוד לנוער המצוין שלנו ולתושבי היישוב", אמר שימי אליאל, ראש מועצת כוכב יאיר.

"אנו כמועצה נמשיך להשקיע משאבים עצומים בחינוך ילדינו, בקהילה ובמעורבות חברתית על מנת לשמור על מקומנו כישוב מוביל בארץ בתחומי החיים השונים. ברכות על ההישג המרשים גם לתיכונים בהם לומדים מרבית תלמידי היישוב בכפר סבא ובדרום השרון", סיכם אליאל.