החלטת בג"צ לפסול את חוק המסתננים גם בגרסתו המתוקנת, עוררה זעם רב במערכת הפוליטית וכעת מגיעה התגובה המעשית: יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ איילת שקד תעלה כבר ביום א' הקרוב בועדת השרים לענייני חקיקה את "פסקת ההתגברות", שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בית המשפט העליון.

פסקת ההתגברות, אשר קיימת כיום בחוק יסוד: חופש העיסוק, מאפשרת לכנסת ישראל, הרשות המחוקקת, לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בית המשפט העליון, ברוב של 61 חברי כנסת. אם חוק כזה זוכה לרוב של הכנסת, הוא תקף לארבע שנים ונחשב להוראת שעה. ח"כ איילת שקד מבקשת כעת להכניס את פסקת ההתגברות גם לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, חוק יסוד שעליו הסתמך בג"צ בבואו לפסול את חוק המסתננים.

לדברי ח"כ שקד "בשנים האחרונות מתרחש תהליך של כרסום במעמדה של הרשות המחוקקת. בית המשפט העליון נכנס לנעליו של המחוקק, ולא מאפשר לו מרחב תמרון, נדמה לעיתים כי הוא אינו מקבל את העובדה כי יש ריבון אשר נבחר בבחירות דמוקרטיות. לא ייתכן שהמחוקק כבול באזיקי הרשות השופטת ומעמדו נפגע פעם אחר פעם".

לדבריה, "הוספת תוספת זו לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, תאפשר לכנסת, ברוב של 61 ח"כים לחוקק מחדש את חוק ההסתננות, ובכך למנוע גל הגירה גדול חוזר לארץ של מהגרים בלתי חוקיים, אשר משפיעים על צביונה של מדינת ישראל ובמקרים רבים על בטחונם האישי של תושבי המדינה".

עוד אמרה שקד כי "יש ליצור הרמוניה חוקתית. כשם שפסקת ההתגברות קיימת בחוק יסוד חופש העיסוק, כך מתבקש שתקוים בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. שני חוקי יסוד אלו הם חוקי היסוד המסדירים את מערכת הזכויות של האזרחים וכלל האנשים החיים במדינת ישראל, והסימטריה בינהם מתבקשת".

היא הסבירה כי "פסקת התגברות איננה מתן "פטור" למחוקק מהחובה לציית לערכי חוקי היסוד. פסקת ההתגברות היא זכות מילה אחרונה של נבחרי הציבור, במצב של מחלוקת ערכית כנה ואמיתית בין נבחרי הציבור לבין בית המשפט. במצב כזה, אין הצדקה להעדיף את עולם ערכיו של השופט על פני עולם הערכים של הציבור ונבחריו".

בעקבות החלטת בג"צ לפסול את חוק המסתננים, שוקד בימים אלה שר הפנים גדעון סער על הכנת תזכיר חוק חדש. בדיון שהתקיים לאחרונה אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, דרש סער בתוקף להכניס את פסקת ההתגברות להצעת החוק, אולם היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין התנגד לכך בתוקף ואמר כי לא יתן בתקופת כהונתו לפגוע בבית המשפט העליון. גם שרת המשפטים ציפי לבני התנגדה לסעיף.

ראש הממשלה לא הביע עמדה אך כעת יצטרך נתניהו עד יום ראשון להכריע בסוגייה אלא אם כן תימצא הדרך לדחות את ההצבעה. בכל מקרה, אחד השרים יכול להגיש ערר על ההחלטה, אם תתקבל, ואז יכול ראש הממשלה "לקבור" את הצעת החוק, שכן בידיו הסמכות מתי להביאה להצבעה חוזרת במליאת הממשלה.