"ראש הממשלה בנימין נתניהו חושב כבר על הבחירות הבאות והוא מעדיף את הברית עם החרדים על פני תמיכה בהצעת חוק של התנועה", כך אומרים הבוקר (ג') במפלגתה של שרת המשפטים ציפי לבני לאחר שנתניהו משך את תמיכתו בחוק הגיור שיזם ח"כ אלעזר שטרן.

גורמים פוליטים בכנסת אומרים כי נתניהו נערך לאפשרות של הקדמת הבחירות לכנסת על רקע קשיים עתידיים בסוגיות התקציב או על רקע משבר מדיני ועל כן הוא מכשיר את הקרקע לשותפות עתידית עם בעלי הברית הטבעיים, החרדים והבית היהודי בראשות בנפתלי בנט".

על הרקע זה גוברות הערכות כי נתניהו מתכנן להקדים את הפריימריז בליכוד ולערוך אותם בהליך בזק כבר בתוך חודש, ב-25 בנובמבר או ב-4 בדצמבר, מהלך שיציב את עצמו בעמדת מתמודד יחיד על ראשות התנועה ולא יאפשר ליריבים פוטנציאלים בתוך הליכוד להתכונן כראוי. מי שכבר הכריז על כוונתו להתמודד מול ראש הממשלה הוא ח"כ משה פייגלין, המתנגד למהלך בזק כזה.


נערך להקדמת הפריימריס. נתניהו בכנס בחירות ב-2013. צילום: פלאש 90

ביום חמישי בשבוע הבא אמור מרכז הליכוד להתכנס בחיפה ויתכן וכבר אז תועלה לדיון ולהצבעה בקשתו של ראש הממשלה להקדים את הפריימריז. יו"ר המרכז ח"כ דני דנון, ששוקל אף הוא להתמודד על ראשות התנועה, יתנגד לדרישה.

בבית היהודי מיהרו אמש לברך את נתניהו על ההחלטה למשוך את תמיכתו בחוק הגיור שמקדמת ציפי לבני. "אני מברך את ראש הממשלה על שגילה אחריות לאומית. זוהי החלטה אמיצה, המעדיפה את אחדות העם היהודי על פני אחדות הקואליציה. יש דברים שהם מעבר לשיקול הפוליטי הצר של הרכב קואליציוני. הפרטת הגיור הוא סכנה רוחפת מעל אחדות ישראל, עצירתה היא צו לאומי", אמר ח"כ יוני שטבון.


מברך את רה"מ. שטבון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מנגד במפלגת התנועה לא הסתירו את אכזבתם אך נמנעו מלאיים במשבר קואליציוני, בהבינם את יחסי הכוחות בתוך הקואליציה. כעת תנסה מפלגתה של לבני לקדם את הצעת החוק במליאת הכנסת למרות התנגדותו של ראש הממשלה, מתוך הנחה שההצעה עשויה לזכות בתמיכת יש עתיד וישראל ביתנו, מתוך שורות הקואליציה, ותמיכה של העבודה ומרצ מהאופוזיציה.


לבני. לא מאיימת במשבר קואליציוני. צילום: מרק ישראל סלם

עם זאת, תמיכה כזאת אינה מובטחת מראש שכן הנושא יובא לדיון בהנהלת הקואליציה שעשויה להכריז על משמעת קואליציונית ולאסור על חברים בה לתמוך בהצעה. על פי ההסכמים הקואליציונים חברה בקואליציה יכולה להטיל וטו על העלאה להצבעה של חוק שנוי במחלוקת והבית היהודי עשויה על כן לטרפד את המהלך של לבני.