בפנים קפואות, כשהוא מאזין לפסק הדין שנמשך למעלה משעה, ניצב היום (שלישי) האצן אוסקר פיסטוריוס בפני בית המשפט על מנת לשמוע את עונשו לאחר שנמצא אשם בהריגת חברתו, הדוגמנית ריבה סטינקאמפ בפברואר 2013.

התביעה, שנחלה מפלה לאחר שלא הצליחה להרשיעו בסעיף הרצח, ביקשה מהשופטת מאסיפה טוקוזילה לגזור לפחות 10 שנים בכלא. בעוד שהההגנה ביקשה לשלוח אותו למעצר בית ולהוסיף לכך עבודות שירות.

בגזר דין ארוך מאוד, שארך למעלה משעה וחצי, פירטה השופטת מאסיפה את כל התהליכים שקרו במהלך המשפט, כולל כל סקירה אליה נשלח פיסטוריוס, היא פירטה את העדים, שלטענתה חלקם לא שיכנעו אותה והשפעתם היתה שלילית עד לא קיימת על המשפט. לעומת זאת, שיבחה השופטת את תסקיר המדינה.


חמש שנים בכלא. אוסקר פיסטוריוס. צילום: רויטרס

השופטת התייחסה לאורך חייו של פיסטוריוס, ועל מה שקרה לו מאז האירוע: "הוא איבד את המוניטין שהיה לו, את המוראל שלו וגם את הקריירה שלו. לעומת זאת, אסור לשכוח שהוא לקח את חייה של אישה שמחה מאוד", אמרה השופטת. משפחתה של סטינקאמפ היתה באולם במהלך הקראת וישבה בשורה הראשונה של אולם הדיונים.

השופטת גם שפכה אור על מצבו כיום של הנאשם וסיפרה כי אין לו כמעט נכסים: "הנאשם בן 27, מתגורר עם דודו בפריטוריה. מדובר באתלט מקצועי, שכרגע בלי עבודה ואין לו הכנסות. אין לו נכסים כיוון שמכר אותם בעקבות ההוצאות של המשפט ומצבו הנפשי הוא לא יציב ואין לו הרשעות קודמות.

על הטענות כי פיסטוריוס, בשל נכותו, לא יוכל להתמודד עם הכלא ולא יוכל להגן על עצמו אמר: "בתי הכלא יכולים להתמודד עם אנשים בעלי צרכים מיוחדים. הוא יטופל כמו כל האסירים וכל הצרכים ייענו. כפי שניתן טיפול למישהי בהיריון בכלא, כך יהיה גם איתו".

"האצן נאשם בכך שהרג את חברתו שלא בכוונה, אבל גם שפעל שלא כדין. הוא גם הביע חרטה. מדובר גם בעבירה הראשונה שלו". עוד אמרה השופטת על גזר הדין כי "המשפט הזה היה חייב להעביר מסר לחברה, צריך להעניש את אלו שפשעו, אבל מצד שני אי אפשר להגזים עם העונש ולכן החליטה לגזור על עונש בדיוק באמצע בין שתי הדרישות". התביעה עדיין לא החליטה האם לערער על העונש.

כזכור, פיסטוריוס עצמו ירה בחברתו לאחר שחשב כי מדובר בפורץ והשתמש באקדח שהיה ברשותו. עורך דינה של המשפחה אמר בסיום המשפט כי הם מרוצים: "הצדק נעשה. זה היה משפט שנעשה בצורה נכונה".