שר החינוך שי פירון ממשיך בניסיונות השינוי במערכת החינוך בישראל, והיום (שלישי) הודיע על שינוי בתנאי הכניסה לאוניברסיטאות בישראל, כשהבשורה הגדולה היא כי הכניסה אל ההשכלה הגבוהה תותנה בתעודת בגרות ולאו דווקא בבחינה הפסיכומטרית, שנחשבה לכלי מחלוקת עד עתה.

פירון אמר כי "במערכת החינוך מתרחשים תהליכים חינוכיים מעמיקים לכן נהפוך את תעודת הבגרות לכרטיס כניסה לאקדמיה. יש הרואים בבחינה הפסיכומטרית כלי הלוקה בהטייה תרבותית. ההשקעה הכספית בלימודי ההכנה והמבנה של חלקים מהבחינה, עלולים להפלות בין תלמיד לתלמיד ולהפוך לחומה בצורה המונעת מתלמידים רבים לבוא בשערי האקדמיה.

"אנחנו לא רוצים להקל על הכניסה לאוניברסיטאות, אלא רוצים לשמור על מצוינות. אנחנו מתכוונים לחסוך שנה מהחיים של התלמידים החדשים. אנחנו היחידים בעולם שאומרים להם לכו לצבא ואז בזבזו עוד 10,000 שקלים. כדאי להבין שמי שצריך היום חמש יחידות במתמטיקה היה צריך 700 בפסיכומטרי. על מנת להתקבל למדעי הרוח צריך שלוש יחידות מתמטיקה.

"על מנת להתקבל עפ"י הקריטריון החדש, יצטרך התלמיד לעבור חמש יחידות באחד מתחומי הדעת (המקצועות המוגברים). למדעי החברה והטבע יידרשו ארבע יחידות מתמטיקה באוניברסיטאות. 
פרסמנו שחמשת התלמידים בכל בית ספר מהיישובים המוחלשים (אשכולות 1-4) יתקבלו למכללות ללא קשר למספר היחידות והציונים שלהם".

יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה), פרופסור מנחם בן שושן בירך על ההחלטה ואמר: "אני פונה אל המורים והמחנכים. יש לכם הזדמנות לחגוג את האמון הניתן לבתי הספר. כובד המשקל ניתן לעבודה הנעשית בבתי הספר.


השר שי פירון, היום. צילום: שרון ששון

"הצוות הטוב ביותר מהאוניברסיטאות ישב עם משרד החינוך. זהו מהלך של אמון ושל כבוד הדדי. המבחן יעשה מכאן להבא. השדה האמיתי של המבחן להצלחת הרפורמה, הוא לא בכניסה לאוניברסיטה אלא במערכת החינוך. שם צריך להיעשות, ושם כבר נעשה השינוי אני מבטיח שהאוניברסיטאות יקחו בו חלק".