אחד מכל שלושה סטודנטים יתקבל לאקדמיה בלי פסיכומטרי (כ-30% מהסטודנטים באוניברסיטאות
וכ-40% מהסטודנטים במכללות), כך פורסם היום (ג') במסיבת העיתונאים מטעם הפורום המשותף למשרד החינוך, המל"ג, ראשי האוניברסיטאות והמכללות . מדובר במתווה קבלה חדש ללימודים אקדמיים ללא חובת היבחנות בבחינה הפסיכומטרית.

פירון: תעודת הבגרות תהפוך לכרטיס הכניסה לאוניברסיטאות

מדי שנה, בסמוך לפתיחת ההרשמה, המוסדות האקדמיים יפרסמו את רמת ההישגים הדרושה לקבלה ללימודים על סמך תעודת הבגרות בלבד. תעודת הבגרות החדשה תאפשר קבלה למגוון רחב של חוגים, בהם גם מסלולי הנדסה ומדעים. כשהמטרה היא לעודד את התלמידים להעמיק במסלולים מוגברים באנגלית, מתמטיקה ומדעים.

על מנת להתקבל לפקולטה למדעי הרוח יצטרך התלמיד למשל חמש יחידות באנגלית וחמש יחידות במקצוע אחר (כשבמכללות ארבע יחידות באנגלית),לעומת זאת במקצוע ריאלי כהנדסה, יצטרך התלמיד חמש יחידות בשלוש מקצועות מוגברים : אנגלית, מתמטיקה, וחמש יחידות בפיסיקה או כימיה ובמכללות שני מקצועות מוגברים (אנגלית ברמה של ארבע יחידות).


בקרוב יוכלו יותר אנשים להגיע. אוניברסיטת ת"א. צילום: דוברות האוניברסיטה

הקריטריונים

מדעי החברה - באוניברסיטאות - חמש יח"ל אנגלית ומתמטיקה (חלק מהמוסדות יאפשרו קבלה גם ב-4 יח"ל. במכללות - 4 יח"ל כשבחלק מהחוגים אפשר יהיה להשיג 3 יח"ל.

מדעי הטבע -  באוניברסיטאות חמש יח"ל באנגלית, מתמטיקה ומקצועות המדע כגון פיזיקה, כימיה וביולוגיה. במכללות - 4 יח"ל באנגלית, 4-5 יח"ל במתמטיקה (בהתאם לציון), בחלק מהחוגים אפשר יהיה גם 3 יח"ל במתמטיקה.

הנדסה - באוניברסיטאות 5 יח"ל אנגלית, 5 יח"ל מתמטיקה, 5 יח"ל פיסיקה או כימיה. רק בחלק מהחוגים תתאפשר קבלה על סמך תעודת הבגרות בלבד. האופציה של כימיה במקום פיסיקה קיימת רק בחוגים מסוימים. במכללות 4 יח"ל אנגלית, 5 או 4 יח"ל מתמטיקה (בהתאם לציון).

השר פירון הבהיר כי הצוות בחר שלא לבטל לגמרי את הבחינה, זאת בכדי לתת אפשרות נוספת לתלמידים שלא הצליחו בלימודיהם בבית הספר התיכון. ואולם כעת עם המהפכה החדשה ציין השר כי "עכשיו כרטיס הכניסה לאוניברסיטה תלוי בהשקעה בתיכון". עוד נמסר, כי התכנית החדשה פותחת את שערי האקדמיה גם לתלמידים מהפריפריה החברתית שידם אינה משגת לשלם עבור הבחינה הפסיכומטרית.