נגני העוד והדרבוקה עמדו הכן אמש (ג') בשכונה הפסטורלית גבעת המבתר הסמוכה למזרח העיר. הם המתינו לבשורה שתגיע מכיכר ספרא ותאפשר לשטוף את הלילה הירושלמי הקריר בניגוני שמחה וניצחון.

ואכן, סמוך לשמונה בערב יצאה ההודעה הרשמית: הרב שלמה משה עמאר ניצח במרוץ למשרת הרב הראשי הספרדי של ירושלים, לצדו של הרב אריה שטרן, שנבחר לרב הראשי האשכנזי. זה היה האות לפתיחתם של בקבוקי יין רבים, שהמתינו כדי לסייע לכל חסידיו ומעריציו של הרב עמאר לחגוג את ניצחונו.

צריך לשים לב לנקודה מעניינת. הרב עמאר זכה כבר בשעות הצהריים לשיחת טלפון אישית מיו"ר ש"ס אריה דרעי, ודקות לאחר הבחירה כבר הרים כוסית לחיים עם חבר הכנסת אלי ישי בביתו של הראשון. בכך בא לתומו מסע שבו איימה ש"ס לפגוע במועמדותו של הרב עמאר ולהכתיר תחתיו את הרב שמואל אליהו.


הרב עמאר, הדבר ההגיוני קרה. צילום: אורי לנץ, פלאש 90

ניצחונו של הרב עמאר מלמד שלפעמים הדבר ההגיוני ביותר קורה. הוא היה "הראשון לציון" - הרב הראשי הספרדי לישראל, והוא נחשב לאחד מגדולי פוסקי ההלכה בדור הנוכחי. אין דמות ראויה ממנו לשבת בכותל המזרח של עולם הרבנות בבירה, ורק תככים פוליטיים איימו ליטול ממנו את הבחירה. גם הרב שטרן הוכרז כבר ב-2009 כמועמד מוסכם של הציונות הדתית, שלה ציבור רב בירושלים ששיווע לנציגות הולמת ברבנות העירונית.

"אני מקווה שתהיה לי את הזכות לשאת בתפקיד ולסייע לשבור את המחיצות בין כל המגזרים", אמר אתמול הרב עמאר וסימן את הכיוון שלו לרבנות מתונה ומאחדת. מבחינת חלוקת העבודה בין שני הרבנים הראשיים, ניתן להעריך בזהירות שהם יוכלו להשלים זה את זה ולא "לדרוך על האצבעות" איש של רעהו.

הרב עמאר הוא דמות ייצוגית ברמה הגבוהה ביותר ופוסק הלכה מובהק. הרב שטרן, לעומתו, מוכר כאיש חינוך ותיק ורב שיודע היטב את מלאכת הרבנות. בימים הקרובים תיעשה ביניהם חלוקת עבודה מוסכמת, שתאפשר לכל אחד להתמקד בתחומי התעניינותו.

שנים רבות לאחר שלא היו רבנים ראשיים לירושלים, קיבלה הבירה צמד של רבנים חדשים. כעת נותר רק לראות המינוי שלהם יסייע לרומם את מוסד הרבנותבישראל ולהביא ברכה למוסדות שירותי הדת בבירת ישראל.