אילת היא בועה. כשמזכירים את העיר הדרומית, חושבים מיד על חופים שטופי שמש ועל שורה ארוכה של בתי מלון. אלא שמפעם לפעם מקבלת עיר התיירות הזאת תזכורת, שהיא בכל זאת במזרח התיכון.

ב-8 באוגוסט 2011 אירעה סדרת פיגועי טרור לאורך כביש מספר 12. 26 ק״מ מאילת נורתה אש לעבר נוסעי אוטובוס בקו 392 של אגד, ולאחר מכן נורו טילי נ״ט לעבר אוטובוס נוסף ולעבר מכוניות של ישראלים.

במתקפה נהרגו שישה אזרחים, חייל צה״ל ולוחם ימ״מ ועוד 40 נפצעו. בסיני פועלים לא מעט ארגונים אסלאמיסטיים קיצוניים. הבולט ביניהם הוא אנצר בית אל מקדס (תומכי ירושלים), שאחראי לרציחתם של עשרות אנשי ביטחון מצרים. הוא זה שפוצץ כמה פעמים את צינור הגז בין ישראל למצרים, תקף חיילים ישראלים בספטמבר 2012 וירה רקטות לעבר אילת בינואר השנה .


תרגיל של צה"ל בגבול הדרום. "ערוכים להתמודד מול כל איום". צילום: דובר צה"ל. 

המרחק ממרכזי הפעילות של הארגון אל חוף  הים הדרומי של אילת הוא דקות ספורות בלבד באופנוע ים. אבן הגבול מספר 91 נמצאת 350 מטר ממלון הנסיכה אילת. ובכל זאת, אילת היא בועה.

"כשאתה מגיע לאילת אתה שוכח מהכול", אומר ירון סולומוביץ, מנכ״ל מלון קורל ביץ' של רשת פתאל בעיר, "שוכח מהמצב הביטחוני המתוח, שוכח מהצרות של היום יום". ובשעה שהמוני ישראלים ותיירים מחו"ל מגיעים לאילת כדי לנפוש, כוחות הביטחון עושים הכל כדי להגן עליה, וכדי שתמשיך להיות בועה.

הכוחות מגוונים: חיל  הים, חטיבה מרחבית אילת, סוללת כיפת ברזל, כוחות שיטור, משמר הגבול, כוחות מודיעין ועוד כוחות מיוחדים שפרושים בגזרה.אני יוצא לסיור עם סא״ל קובי בראל, סמח״ט החטיבה המרחבית, על תוואי ״שעון חול״, המכשול בין ישראל למצרים. הוא עובר על ציר אופיר, שמשתרע לאורך 240 ק"מ עד לרצועה. בנייתו של המכשול הושלמה בדצמבר 2013 .

שנה קודם לכן היה הגבול עדיין פרוץ כמעט לגמרי ומדי חודש עברו דרכו אלפי מסתננים מאפריקה, כלי נשק, סמים, זונות וגם מחבלים. החטיבה אחראית על עשרות ק"מ מהציר. ״אנחנו מבינים את פוטנציאל הנזק, אם תיירים יחשבו שלא בטוח להגיע לכאן״, אומר בראל.

ההגנה על אילת מורכבת לא רק מכוחות ישראליים. ״גם מצרים וירדן מעוניינות לשמור על גבול שקט. התיירות באילת ממשיכה גם לטאבה, לעקבה ולסיני. בראל מצביע על העמדות המצריות החדשות, המבוטנות והממוגנות, שחלקן עדיין בתהליכי בנייה. באוגדה מספרים על התיאום מצוין עם המצרים והירדנים.

"באים לעשות פיגוע"

"אנחנו ערוכים להתמודד מול כל ארגון טרור", מדגיש סא"ל בראל, "בסוף, מדובר במחבלים שבאים לעשות פיגוע, וזה לא משנה מי שלח אותם". בחטיבה מדברים בשנים האחרונות על ״ציר הח׳״ - מסלול שעושים חלק מהמחבלים הפועלים בסיני: מתאמנים ברצועת עזה, עוברים לסיני ולבסוף מנסים לחדור לישראל כדי לבצע פיגוע.

זה  גם המסלול שעברו המחבלים שביצעו את הפיגוע לפני שלוש שנים.״היום זה הרבה יותר קשה״, אומר בראל,״מאז שנבנה המכשול, הגבול סגור כמעט הרמטית״. המכשול מורכב מגדר גבוהה, אמצעי תצפית, תלתלית ומארבים או כוחות מתגברים שנמצאים בנקודות תורפה לאורך הגדר. ״המטרה היא לעכב את מי שמנסה לחדור עד שכוח ראשון מגיע״, אומר בראל.

הגדר כמעט בלתי עבירה. ובכל זאת, בנקודות מסוימות לאורכה, אם מחבל יצליח לחצות אותה הוא יכול להגיע בריצה לחוף הדרומי של אילת תוך פחות משבע דקות. ומה לגבי מנהרות, אני שואל, ״לא ידוע לנו על דבר כזה״, משיב בראל, ״כל חיי כמעט שירתי בעזה. אני מכיר את איום המנהרות מקרוב מאוד. לחפור כאן מנהרות זה לא משהו שנראה הגיוני, זה פתרון קצה אחרון ואנחנו לא שם".

עם זאת, הוא מצביע על בעיה אחרת, ״הקרקע כאן מאוד מאתגרת, כל חריץ כאן יכול להיות מסתור", הוא אומר,"זו קרקע מאוד יפה ומיוחדת, אך גם מאוד קשה להגנה״.הסיור מסתיים באבן הגבול 91 , רק 350 מטר ממלון הנסיכה.

בנקודה עמדת פילבוקס מצרית, שבנייתה נשלמת בימים אלו וסביב לה עמדות הגנה של החטיבה. באזור מסתובבת גם יחידה מיוחדת של גבעתי, סיירת רימון, אותה יחידה מיתולוגית שהקים אריאל שרון ושהוקמה מחדש  ב-2010 . ההתמחות שלה היא ההגנה על הגבול ולוחמת מדבר. במתקפת הטרור ב־2011 היו אנשי היחידה, יחד עם כוחות ימ״מ של המשטרה, אחראים לחיסולם של מרבית המחבלים.

מטרים ספורים מהנקודה נמצא ים סוף.שלוש דקות על אופנוע ים או 20 דקות בשחייה או בצלילה, זה מה שצריך מחבל שרוצה להגיע לחוף הדרומי. על הזירה הזאת, ״זירת ים סוף״, מופקד סא״ל אילן מינץ. הזירה שלו גובלת בשלוש מדינות: ירדן, סעודיה ומצרים. עם המצרים והירדנים, כאמור, יש שיתוף פעולה הדוק.

עם הסעודים אין קשר ישיר. השלמת גדר הגבול, מטבע הדברים, הפכה את הזירה הימית ל״אטרקטיבית יותר״ עבור המחבלים.״אנחנו בהחלט ערוכים לכך שיגבירו את ניסיונות החדירה דרך הים, זה משהו שעולה באופן קבוע בהערכות המצב״, אומר סא״ל מינץ.

ספינת ״דבורה״ נמצאת קבוע על קו הגבול עם מצרים, מתצפתת גם היא לעבר אבןהגבול 91 . המורכבות של הזירה הימית גדולה: בין עשרות אלפי הנופשים ממצרים, מישראל ומירדן, שנמצאים בים על גבי ספינות, סירות, אופנועי ים ועוד, צריך לזהות אם מסתובב שם גם מישהו שלא צריך להיות שם.

כל זה בלי לפגוע במרקם העדין של התיירות, בלי לסדוק את הבועה שאף אחד לא רוצה לנפץ.את ההגנה על העיר משלימה סוללת ״כיפת ברזל״ בפיקודו של רס״ן תומר עזרא, הנמצאת צפונית לעיר. גם לעזרא ברורה החשיבות של הגנה על הבועה.

"זו עיר תיירות. מקום שאנשים מגיעים אליו לנפוש והם מחפשיםאת השקט שלהם. בסוף, המשימה שלנו היא לאפשר את זה״, הוא אומר.