יממה לאחר פיגוע הדריסה אמש (ד') בסמוך לפסי הרכבת של תחנת גבעת התחמושת בירושלים, בו נהרגה התינוקת חיה זיסל-ברון, ולאחר תקופה ארוכה של עימותים אלימים בין יהודים וערבים בבירת ישראל, הורה המפכ"ל להכניס את תוכנית ההיערכות החדשה בירושלים לתוקף. 

התוכנית, שאושרה על ידי המפכ"ל, היתה אמורה להיכנס לתוקף בתחילת השבוע הבא, אבל הפיגוע גרם להפעלתה המיידית. ראש הממשלה הורה לתגבר את הכוחות בעיר. ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב אהרון אקסול, הסביר הבוקר בגל"צ על מהות התכנית: "ירושלים תוצף בשוטרים, רמות הפיקוד יעלו. חלק מהשוטרים יהיו סמויים. יהיו כוחות מיוחדים שיעבדו בשטח בצורה מסיבית. ננקוט ביד קשה נגד כל הפורעים".

"אני משוכנע ובטוח שנראה בתוך זמן קצר שירושלים תשוב לשגרה", הוסיף אקסול, "אני מאמין שתושבי מזרח ירושלים ימגרו את אותם פורעים בסופו של דבר. הם יבינו שזה לא משתלם להם". ובינתיים, הלילה נרשמו הפרות הסדר בירושלים ואבנים הושלכו לעבר הרכבת הקלה בציר שועפט. איש לא נפגע, אך נגרם נזק.

נשיא המדינה ספד לחיה: "תינוקת תמימה, שנטבחה בשנאה יוקדת ואפלה"

הרוגת פיגוע הדריסה מאמש, חיה זיסל-ברון בת השלושה החודשים, הובאה הלילה למנוחות בבית הלוויות שמגר בירושלים. מבין האנשים שהגיעו ללוות אותה בדרכה האחרונה היו נשיא המדינה ראובן ריבלין, הרבנים הראשיים של ירושלים שלמה עמאר ואריה שטרן, ראש העיר ירושלים ניר ברקת, רבנים ואישי ציבור נוספים.

נשיא המדינה ראובן ריבלין בהלווית התינוקת חיה זיסל ברון. יונתן סינדל, פלאש 90

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין נשא דברי הספד בלווית זיסל-ברון, ובין היתר אמר: "בית ישראל כולו, עומד עמנו ברגעים אלו, מבכה את השרפה. את הרצח והשנאה, שפגעו בנפש תמימה של תינוקת, טהורה ואהובה, חיה זיסל לבית ברון. תינוקת תמימה, שנטבחה בשנאה יוקדת ואפלה. ארץ אל תכסי דמה. יקירי, יקירי ירושלים, עומדים אתנו היום יהודים, מכל העדות והזרמים, וכאב עמוק בלבם ודמעות בעיניהם. 

עוד המשיך נשיא המדינה: "עומדים, מול גוויה קטנה ודוממת, מול קבר זעיר; עומדים מול שונאים ומרצחים, שידם שוחטת ללא אבחנה, ללא רחמים, עוללים ויונקים, אבות על בנים, ילדות וילדים. עומדים מול רוצחים שאינם מבדילים,  בין חרדי לחופשי , בין מתנחל לאיש שמאל, בין יהודי בארץ לבין יהודי בגולה. רוצחים שאינם בוררים, בין ספרדי לאשכנזי , בין יהודי חסידי ליהודי ליטאי. רוצחים שיודעים היטב, "כי אנשים אחים אנחנו". האמירה שלנו צריכה להיות ברורה, לא יהיה שום כח שירחיק אותנו מירושלים ומארץ ישראל".

לסיום אמר ריבלין: "איננו יודעים חשבונות שמים, אבל אנחנו יודעים שההסתה הגוברת והולכת ברחוב הערבי וברחבי ירושלים, הסתה הזוכה לדאבוננו לגיבוי מצד ההנהגה בעולם הערבי, יכולה להמיט אסון על מרקם החיים העדין בירושלים, ולסחוף את כולנו אל מערבולת של חורבן וכאב. כעם ריבוני בארצו ובבירתו, על כוחות הביטחון ורק עליהם, מוטלת מלוא האחריות לפעול בנחישות וללא מורך לב נוכח מבצעי טרור אכזרי זה".

הבית הלבן מגנה: "אנו מפצירים בכל הצדדים לשמור על איפוק"

דוברות מחלקת המדינה בבית הלבן הוציאה הלילה הודעת גינוי לפיגוע הדריסה אמש בירושלים: "ארה"ב מגנה באופן החמור ביותר את פיגוע הטרור שאירע בירושלים. אנו מביעים מעומק ליבנו תנחומים למשפחת התינוקת, אזרחית אמריקנית כפי שדווח, שנהרגה במתקפה המגונה הזאת ושולחים את תפילותינו להחלמתם המהירה והמלאה של הפצועים. אנו מפצירים בכל הצדדים לשמור על איפוק ולהימנע מהסלמת המתח בעקבות הפיגוע". 

שר הביטחון: "ברשות הפלסטינית יש תרבות של הסתה וג'יהאד נגד יהודים"

"הפיגוע בירושלים הוא תוצאה ברורה של מי שמחנך ברשות הפלסטינית את הדור הצעיר לשנוא יהודים ולסלק אותם ממולדתם". כך הגיב לפנות בוקר שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון השוהה בארצות הברית. "ברשות הפלסטינית אין, ולא הייתה מעולם, תרבות של שלום אלא תרבות של הסתה ושל ג'יהאד נגד יהודים".

גם שר הביטחון הפנה את הביקורת הנוקבת למציאות הקשה בירושלים לכיוונו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן "זה מתחיל בהתבטאויות השקריות של אבו מאזן נגד ישראל מעל בימת האו"ם, נמשך בניסיונות הפלסטיניים החוזרים ונשנים להפעיל נגדנו דה-לגיטימציה מעל בימות שונות במערכת הבינלאומית ומסתיים בהסתה במערכת החינוך הפלסטינית, שאלו ההשלכות הקשות שלה". השר הבהיא בדבריו כי הסכסוך הישראלי פלסטיני לא נובע כלל מסכסוך על אדמות אלה על הזכות קיום של מדינת ישראל "אנחנו שבים ואומרים כי המקור לסכסוך אינו טריטוריאלי, אלא העובדה שהפלסטינים לא מוכנים להכיר בזכותנו להתקיים כמדינה יהודית באיזשהו גבול" סיכם השר.

שר הכלכלה, נפתלי בנט, התייחס הבוקר בגל"צ לפיגוע אמש: "הפיגוע הוא המשך של אינסוף זריקות אבנים ולמעלה ממאתיים אירועים של שימוש במטענים ובבקבוקי תבערה שנותרו ללא מענה הולם. מה שמניע אותם זה לא ייאוש, אלא התקווה שהם יפעילו עוד טרור ונתייאש ונברח. אנחנו צריכים להגיד שאנו נשארים פה ולא חוששים לבנות בעיר הבירה. צריך להפעיל יד קשה. לא היה צריך לחכות לפיגוע. הערבים מריחים שאנחנו חוששים לבנות ולהחיל את הריבונות".