לידת בית שהסתבכה הסתיימה שלשום בתוצאות קשות והתינוקת נולדה ללא דופק ולא נשימה. התינוקת מאושפזת כעת בבית חולים איכילוב בתל אביב ורק בעוד כמה ימים תיוודע חומרת מצבה ואם היא סובלת, בין היתר, מנזק מוחי. מפרטים ראשונים עולה כי היולדת, בשנות ה-40 לחייה, בחרה ללדת בביתה ולא בבית חולים, אף שבתה הייתה במצג עכוז - מצב שבו העובר שוכב הפוך ברחם האם, כשעכוז העובר מופנה לעבר הנרתיק - ועל פי הנחיות משרד הבריאות מחייב לידה בבית חולים תחת השגחה של אנשי מקצוע.

בלידה עצמה השתתפה דולה (תומכת לידה) בלבד ללא נוכחות של רופא או מיילדת. מיד לאחר שהתברר כי התינוקת נמצאת במצוקה, הוזעק למקום צוות מד"א, שביצע פעולות החייאה בתינוקת ופינה אותה במצב קשה לפגייה בבית החולים. מצבה מוגדר קשה אך יציב והיא עוברת טיפול אינטנסיבי בניסיון למנוע נזק מוחי.

גורמים באיכילוב הסבירו אתמול (ד') כי בנוסף למצג העכוז של התינוקת, היולדת סובלת מהפרעה של קרישתיות יתר של הדם ולכן הייתה צריכה ללדת בהשגחה בבית חולים. עם זאת, בשיחה עם "מעריב-השבוע", טענה הדולה שיילדה את האם שלשום, כי "לא ידענו מראש שקיימת בעיה. האולטרסאונד האחרון הראה שהתינוקת מונחת בצורה רגילה, כנראה שמאז היא התהפכה לתנוחה המסוכנת. נוסף על כך, זה לא היה מתוכנן שאני איילד אותה, היה אמור להיות רופא והוא לא הגיע. קרה מצב שלא היה אמור לקרות, ונאלצתי להגיב".

צילום ארכיון: רויטרס

בשנים האחרונות הפך נושא הלידה בבית לעימות של ממש בין אלו המצדדים בזכות האישה ללדת בנוחיות ביתה לעומת אלו הטוענים כי מדובר בחוסר אחריות של ממש, שעלול לסכן את בריאות התינוק ואמו. החלטת משרד הבריאות לפני חודשים ספורים לאסור על האפשרות להיעזר במיילדת פרטית בתשלום בבתי החולים קוממה נשים רבות, שטענו כי בשל כך יבחרו יותר ויותר מיילדות ללדת בבית, על כל הסיכונים הכרוכים בכך.

פרופ' יריב יוגב, מנהל חדר הלידה בבית חולים בילינסון ויו"ר החברה הישראלית לרפואת האם והעובר, הסביר אתמול כי בעיקרון לידת בית נחשבת לבטוחה, אבל ישנם תנאים שבהם לא ניתן לבצע אותה: "צריך לבחור את המקרים שבהם עושים לידת בית. בעיקרון, הפרוצדורה בטוחה אבל שיעור הסיבוכים תמיד יהיה גבוה יותר מבבית חולים, כי אם באופן חמור ונדיר משהו משתבש לוקח זמן עד שהיא מגיעה לחדר ניתוח ולטיפול של צוות רפואי מלא.

"לעשות לידת עכוז, שאפילו בבתי החולים לא כולם מורשים לבצע, בבית - זה בעייתי מאוד וחורג מהכללים. לידות בית צריכות להישקל בהתייעצות מראש עם צוות רפואי ולהיעשות רק במקומות שבהם יש זמן הגעה סביר לבית החולים, אחרת התוצאה עלולה להיות מצערת".