העיר איספהאן, השלישית בגדולה באיראן, ידועה בזכות השטיחים המלאכת המחשבת שנארגים בה, המסגדים והגנים היפים שבה ואפילו בזכות הקניון הגדול במדינה. אבל בשבועות האחרונים הייתה עדה העיר להתקפות אכזריות נגד נשים.

עשרות מקרים של התקפות החומצה, בהן מותזת חומצה אל פניו של הקורבן, התרחשו בשבועות האחרונים באיספהאן. התקפות כאלו התרחשו באיראן בעבר, בעיקר על רקע רומנטי של בגידה או אהבה נכזבת, אך הפעם, לפחות ברובם של המקרים לא מדובר בהתקפות על רקע רומנטי.

על אף שההתקפות לעיתים נדירות מגיעות לתקשורת במדינה ואת רוב המידע על התרחשותן ניתן למצוא ברשת החברתית, עולה כי הסיבה לגל השפרצות החומצה בעיר, שכולן מכוונות נגד נשים, הוא לבוש או התנהגות "לא צנועה" של הקורבנות.

התקפות אלו באות לאחר שבחודש האחרון העביר הפרלמנט האיראני חוק המחמיר את קוד הלבוש לנשים במדינה ומסמיך את כוחות "משטרת המשמעת" ושורה של מילציות עממיות ודתיות לאכוף את החוקים. הדבר הביא לתסכול רב בקרב צעירים וליברלים במדינה שקיוו שהנשיא הנבחר החדש, חסאן רוחאני, הנחשב מתון יחסית, יביא לשיפור בתחום זכויות האישה.

מהרשת החברתית לרחובות

עמוד הפייסבוק "החופש החשאי שלי" (My Stealthy Freedom) שפעיל ברשת החברתית מאז חודש מרץ האחרון מעלה באופן קבוע תמונות של נשים איראניות שמעזות להוריד את מטפחת הראש, ה"בורקה" השנואה, שהחוק האיראני מחייב כל אישה במדינה לעטות על ראשה. חלק מהנשים אף מגלות תעוזה ומצתלמות באתרים מוכרים במדינה ולפעמים אפילו ממש מול משטרת המשמעת.

העמוד חולל סערה במדינה הדתית הנשלטת ע"י שורה של אנשי דת וממשלה הנבחרת בהליך דמוקרטי מוגבל ויש סיכוי סביר שההקצנה בחקיקה מגיעה בעקבות פעילות העמוד. אך כעת מצא לעצמו העמוד מטרה בוערת יותר, המאבק נגד התקפות החומצה באיספהאן.

תחת ההאשטג  ‪#‎STOPACIDATTACKSONWOMEN‬ מרכזים ברשת פניות של קורבנות ההתקפות לצד תמונות מזעזעות וסיפוריהם קורעי הלב וכמו כן קריאות לצאת להפגין נגד