יום שלישי השבוע, לשכת השרה במשרד הבריאות ברחוב הארבעה בתל אביב. יעל גרמן שואלת איך אני שותה את הקפה שלי ויוצאת בדיסקרטיות להגיד למזכירה. לא נאה לפמיניסטית כמוה להנציח את הטקס הגברי המקובל, של המזכירה שנכנסת לקבל הזמנות. גם נהגת יש לה, כזכור (ראשונה בתולדות הנהגים של שרי הממשלה) והרבה מאוד נשים המכהנות בעמדות מפתח במשרד - מנהלת אגף פניות ציבור, מנהלת אגף פסיכיאטריה, מבקרת הפנים והדוברת. "הודעתי בפירוש לוועדות כוח האדם שבמצב של כישורים דומים, אעדיף למנות נשים או אנשים מהמגזר הערבי", היא אומרת נחרצות. 

אין ספק, גרמן באה לעבוד, וככה גם נראה היום שלה. בבקרים היא קמה בחמש. בלילה היא קוראת מיילים ומשיבה בפייסבוק. אף שהתפקיד לא היה הבחירה הראשונה שלה (היא קיוותה להיות שרת הפנים) היא הסתערה על משרד הבריאות בחריצותה הבולדוזרית לפני שנה ושבעה חודשים, ומאז הספיקה, בין השאר, להקים את הוועדה לשיפור הרפואה הציבורית ("יומיים בשבוע, מבוקר עד ערב, כמעט שנה. למדתי המון"); להחליט שלא יהיה שר"פ בבתי החולים הציבוריים, לעשות סדר בתיירות המרפא, להגביל את תקופת הכהונה של מנהלי בתי החולים הציבוריים ("התנגדו רק אלה שרוצים להמשיך בתפקידם"); להשיג 40 מיליון שקל ראשונים לשיפוץ בתי החולים הפסיכיאטריים ("המצב שם נורא, זו החצר האחורית של הרפואה הציבורית"); להשיג 100 מיליון שקל לצמצום הפערים במגזר הערבי והבדואי; לאשר העלאת מספר הזכאים לקנאביס רפואי מ-7,000 ל-17,000 - ובעיקר לקבל תוספת תקציבית נכבדת של יותר מ-3 מיליארד שקל למשרד הבריאות, "התוספת הגדולה ביותר אחרי זו של משרד הביטחון", היא אומרת בגאווה בלתי מוסתרת. 

הסיבה המיידית לפגישתנו היא מגיפת האבולה המשתוללת, "אם כי כרגע, טפו טפו, אנחנו מחוץ לסיפור". גרמן, כדרכה, למדה את הנושא ביסודיות, ונדמה שהיא מכירה כל מי שאי פעם חלה במחלה ("האחות בספרד החלימה?", היא שואלת את הדוברת). 

"בשלוש המדינות שבהן פרצה המגיפה - ליבריה, סיירה לאון וגינאה, אין מערכת בריאות יעילה וכנראה שיש גם מנהגי אבלות שגורמים להידבקות המונית. הם נוהגים לחבק ולנשק את המת, ואז כל המשפחה נדבקת. מת שם ילד בן שנתיים, ומיד אחריו נפטרו האמא, הסבתא והאחות. מעניין שבמדינות אפריקה האחרות, היותר מסודרות, השתלטו על המגיפה מיד. מה שהכי הפחיד אותנו, כמובן, היה ההעברה של המחלה לארה"ב ולספרד על ידי חולים שהגיעו מאפריקה, והדביקו את הצוותים הרפואיים אף על פי שהם היו ממוגנים". 

איך מטפלים במחלה הזאת? 

"אין לה תרופה כרגע. רק בידוד ומתן נוזלים, כי בשלבים המתקדמים של המחלה מקיאים, משלשלים וכלי הדם נמסים לתוך הגוף ומחוצה לו". 

ואצלנו? אנחנו ערוכים לגרוע מכל?  

"התחלנו להיערך כבר לפני שלושה שבועות, כולל ישיבות עם ראש הממשלה וראש המועצה לביטחון לאומי, שמנהלים את הנושא ברמה של פיגוע המוני. בשלב הזה יצרנו מערכת של ניטור ואיתור בנתב"ג - כל מי שמגיע מאפריקה עובר לטרמינל 1, שם מודדים לו חום, ועורכים תשאול אם שהה ב-21 הימים האחרונים באחת משלוש המדינות הנגועות. אם התשובה חיובית, ממשיכים בתשאול ובבדיקות, ואם יש חום מזמינים אמבולנס מיוחד, מבודד ואטום, עם ציוד ייעודי לנושא. 

"במקביל ייעדנו לנושא שני בתי חולים - רמב"ם ושיבא, שבהם יש מרכזים למחלות מידבקות, הוצאנו הנחיות ונהלים לכל בתי החולים, ואנחנו עושים עכשיו תרגולים וביקורי פתע בבתי חולים, לראות אם הנהלים אכן נקלטו. אם נניח מגיע מישהו שלא אותר בנתב"ג - אלא עובד זר, שחבר שלו מניגריה הגיע לביקור ומגיע לוולפסון - האם הם יודעים לפעול לפי הנהלים. היום גם נפגשתי עם שגריר ארה"ב בישראל כדי לדון בשיתופי פעולה בנושא, ומחר אני מדברת עם ראש ה-CDC, המרכז העולמי למחלות מידבקות, כדי להתעדכן במצב". 

מה עם השפעת שמחכה לנו בחורף? עדיין יהיו לנו זקנות במסדרון?  

"חייבים ללכת להתחסן! שפעת היא לא גזירה משמיים - ולעומת זאת היא צרה צרורה. בשנה שעברה היו בין 500 ל-1,000 פטירות מסיבוכים של שפעת, ולא רק בקרב קשישים. אחד המקרים הראשונים שנתקלתי בהם כשרה היה של בחורה בריאה לחלוטין, שהייתה בהריון ולא התחסנה, שחלתה בשפעת ונפטרה. אני כבר לא מדברת על אובדן ימי העבודה והצפיפות בבתי החולים. אנחנו פותחים עכשיו קמפיין בנושא, הופעתי אצל ארז טל השבוע, הייתי אצל הנשיא כשהוא התחסן, נזמין תקשורת לכנסת כשאקבל את החיסון. 

"לגבי הצפיפות בבתי החולים - בכל חורף הצפיפות נוראית, אבל קיבלנו עכשיו תקציב של מיליארד שקל, מחולק לשלוש שנים, שנועד בדיוק לזה, וגם לקיצור תורים בחדרי המיון, וקיצור תורים לניתוחים". 

חדר מיון - עוד טראומה ידועה. 

"נכון. פעם ישבתי עם אמא שלי 12 שעות בחדר מיון". 

ולא צעקת על אף אחד? 

"לא. ישבתי בשקט". 

אם כבר מדברים על מגיפות - מה דעתך על "מגיפת הסרטן" שמתחוללת באזור מפרץ חיפה?  

"זו לא השנה הראשונה שמתקבלות תוצאות כאלה בניטור. ברור שיש בעיה, השאלה היא מה הבעיה. כיוון שאין עדיין מחקר אפידמיולוגי, שיראה את הקשר הישיר בין זיהום אוויר לתחלואה, ביקשתי עכשיו מהמחלקה לבריאות הציבור שתעשה מחקר כזה, כך שנדע בתוך כמה חודשים באופן ברור מה הגורמים לתחלואה ואז לא יהיה מקום להשערות. אם זה קשור לבתי הזיקוק, המסקנות יוסקו בהתאם".  

זמן קצר לפני פגישתנו נערכה מסיבת עיתונאים להשקת האתר החדש של משרד הבריאות, "כל הבריאות", וגרמן מרוצה בעליל. אף שהרעיון נהגה לפני זמנה, האתר החדש משתלב היטב בתפיסת עולמה, ובמאבק החריף שלה בביטוחי הבריאות הפרטיים.  

"אנשים יכולים להיכנס לאתר וללמוד סוף-סוף באופן השוואתי ושקוף מה מגיע להם בתחום הבריאות - מהמדינה, מקופות החולים - וגם לעשות השוואה עם מה שמספקים ביטוחי הבריאות הפרטיים", מרצה גרמן בשטף, "את בהריון? רוצה לדעת אם מגיעה לך בדיקת שקיפות עורפית חינם? בבקשה. יש לך עדשות מגע? תגלי שמגיעים לך דברים מקופת החולים שלא ידעת עליהם. בנוסף אפשר להדפיס משם מה שרוצים, עם הלוגו של משרד הבריאות, ולהציג לקופת החולים. 'בבקשה, הנה, כתוב'". 

את אומרת שמגיע לנו מהמדינה יותר משאנחנו יודעים - וזה מייתר לדעתך את הביטוחים הפרטיים?   

"בדיוק. אם תיכנסי לאתר תקבלי שוק מכל הזכויות שמגיעות לך. יש לנו בישראל חוק בריאות ממלכתי מתקדם מאוד, העניין הוא שאנחנו לא מודעים לכל מה שמגיע לנו מהמדינה, ולכן קל לעבוד עלינו עם הביטוחים הפרטיים. הנושא של ביטוחי בריאות פרטיים יושב על הפחד הקמאי של כולנו מפני מחלות ומוות, ויש מי שעושה מזה המון כסף. ביטוחי הבריאות משתוללים ממש - כשניתחנו את ההוצאה על ביטוחים למשקי הבית, גילינו שהמרכיב הזה עלה בטירוף במהלך השנים, יותר מכל הוצאה אחרת. מאז 1997 הוא עלה ב-400 אחוז. ואם מדברים על הורדת יוקר המחיה - אז הנה אחד האמצעים הכי פשוטים לעשות את זה". 

הסוכן שלי תמיד מסביר לי שזה לא ככה, שיש דברים "מחוץ לסל", השתלות, טיפולים בחו"ל. 

"נכון, זה מה שהסוכנים אומרים, ואז, ביום פקודה, את מגלה שלא קראת את האותיות הקטנות. שמענו סיפור בתוכנית של אמנון לוי: חולה במלנומה (סרטן העור - ט"ב) שביקש להפעיל את הביטוח הפרטי שלו, ואומרים לו 'כן, אבל הביטוח שעשית מכסה מלנומה שחדרה לעומק 0.9 מילימטר, ואצלך זה בעומק 1.1 מ"מ. אז אתה לא מכוסה'.  

"ידעת שאם את צריכה השתלה, שלא נדע, את מכוסה כבר בביטוח הבריאות הבסיסי, זה שאת משלמת עליו במשכורת כל חודש? ואם יש לך ניתוח מאוד ייחודי, המדינה מממנת את הניתוח בחו"ל ואפילו חלק מליווי. ואם יש לך ביטוח משלים באחת הקופות, אז יש לך עוד מימון. לכן חשוב כל כך שאנשים קודם כל יקבלו את כל האינפורמציה - ואם יש לך כפל ביטוחים, תוכלי לבטל חלק מהם. על פי החקיקה שאנחנו מובילים עכשיו, אם אותך לא מעניין ביטוח שיניים וטיפולי הריון, תהיה אפשרות להפריד את הרכיבים ולהוריד חלק מהם. היום את לא יכולה לעשות את זה". 

הספקת כבר לטפל בנושא השערורייתי של הביטוחים הסיעודיים? אנשים משלמים לביטוח סיעודי כל חייהם ובסוף לא זוכים לקבל אותו בגלל מדיניות חברות הביטוח. 

"בדיוק עכשיו אני מטפלת בזה יחד עם הממונה על שוק ההון. התברר לנו שאנשים ששילמו עבור ביטוחים סיעודיים קולקטיביים, הופסק להם הביטוח מרגע שעזבו את העבודה, בגיל 65. כל החיים הם שילמו - ובגיל שהם זקוקים לביטוח הם נשארו בלי כלום, הכסף ירד לטמיון. עכשיו אנחנו בונים יחד עם דורית סלינג'ר פוליסת ביטוח סיעודי אחידה ונגישה, שתאפשר לכולם להיות מבוטחים, גם לאלה שהפסיקו להם את הביטוח". 

בהרצליה היית אויבת הקבלנים, עכשיו את אויבת חברות הביטוח? 

"אין לי בעיה שלא יאהבו אותי. אני עושה מה שאני חושבת שצריך לעשות, ולמרות שיש התנגדות חזקה מאוד ולובי חזק מאוד מצד חברות הביטוח, אני מקווה שאצליח עוד במושב החורף להעביר את הרפורמה הזאת, לצד הנושא של תיירות מרפא וחוק ההסדרים".  

איך הצלחת להגדיל את תקציב המשרד שלך, כשכל האחרים קוצצו? עזרו גם קשרייך המפלגתיים והאישיים עם שר האוצר? 

"אני תמיד עונה שזה פועל גם לטובתי וגם לרעתי - ברור שאם אני מבקשת פגישה אני איענה וגם אשמע באמפתיה. מצד שני, אני לא מהווה איום פוליטי ולעולם לא אהיה איום כזה, ובפוליטיקה לעתים קרובות מי שמקבל הוא דווקא זה שמהווה איום. לא, אני חושבת ששר האוצר פשוט הבין את הצורך האמיתי בתוספת תקציבית במערכת הבריאות. מדובר במערכת שהורעבה שנים, ושאם לא יוזרמו לה כספים היא פשוט בסכנת קריסה. מי שעוד הבינו את זה היו פקידי האוצר, ועל כך מגיעה להם מילה טובה". 

הייתכן? מילה טובה על פקידי האוצר? 

"גם הם הבינו שבמהלך השנים הייתה שחיקה גדולה בהוצאה הציבורית על בריאות, לעומת ההוצאה הפרטית, וזו מגמה מסוכנת, שמאיימת על הרפואה הציבורית. ואין רפואה טובה בלי רפואה ציבורית - שם נמצאים הרופאים הכי טובים, לשם באים עם הבעיות הרציניות. במבצע צוק איתן לא היה פצוע אחד שטופל בבית חולים פרטי". 

במשך השנה וחצי האחרונות הספיקה גרמן לערוך ביקורי פתע ברוב בתי החולים בארץ, "רק אני והנהגת, בלי פמליה ובלי תקשורת". במבצע צוק איתן מצאה את עצמה מבקרת שוב בבתי החולים, בנסיבות אחרות. "זה היה מרגש עד דמעות - המסירות והמקצועיות של הצוותים, היכולת להתאים לכל פצוע את הטיפול הייחודי שמתאים לו. למשל, חייל שחצי הפנים שלו נפגע ועשו העתק מחצי הפנים השלם, ההעתק עבר בשיטה דיגיטלית לחו"ל, שם יצרו מודל מטיטניום, שחזר לארץ והושתל בפנים של החייל. ראיתי מסירות אדירה - בתי חולים שנלחמו שפצועים יגיעו אליהם, צוותים שלא רצו להתחלף - אי אפשר היה שלא להתפעל מהמערכת הרפואית שלנו". 

מה דעתך על הירידה המשמעותית בכוחה של יש עתיד על פי הסקרים

"זה טבעי. ברגע שנכנסים לממשלה, ויש מציאות ויש תקציב, אי אפשר לקיים את כל ההבטחות בבת אחת. אבל יחסית למפלגות אחרות, אני חושבת שיש עתיד עושה הרבה מאוד כדי לעמוד בהבטחותיה. עשינו הרבה מהפכות בשנה וחצי. הייתי ראש עיר 15 שנה, ושם התחילו להרגיש בשינוי רק אחרי שש או שבע שנים. לוקח זמן עד שמאשרים תקציבים, חקיקה, עד שדברים זזים, והציבור לא תמיד מבין את זה. אני מאמינה שלקראת הבחירות אנשים יבינו שיש פה חבורה חדשה ורעננה, שבאה לעבוד". 

ומה עמדתך לגבי הקדמת הבחירות? 

"בעיני זה מיותר, אבל אם לא נצליח לקדם את הנושאים העקרוניים שסוכם עליהם עם כניסתנו לממשלה, כמו ברית הזוגיות והמו"מ לשלום - אולי לא תהיה לנו ברירה. יש עתיד לא תוותר על סדר היום העקרוני שלה". 

אמרת פעם שאת מאוהבת בעבודה הפרלמנטרית - לא יוצא לך לעסוק בזה בכלל. 

"נכון, בעיני זו העבודה שעושה את כל ההבדל בחיינו כאן, לטוב ולרע. דוגמה רעה היא הניסיון לחוקק חוק עוקף בג"ץ בעניין המסתננים, עניין שהוא בעיני פשוט אסון, בכייה לדורות. וזה רק כדי להמחיש את חשיבות עבודת חקיקה. כרגע אסור לי לעסוק בחקיקה פרטית, אני באמצע העשייה במשרד - אבל אולי יום אחד אתמסר רק לזה".