בגיל 36 החליטה טל (שם בדוי) שהיא רוצה להביא ילד לעולם. בהיעדר בן זוג בחייה היא פנתה לאפשרות של תרומת זרע לא אנונימית, אבל במהרה גילתה שהיא כרוכה בנטל כלכלי לא פשוט. 

"הבנתי שהחוק בארץ מחייב שמירה על אנונימיות של הגבר התורם, בעוד כאשר קונים תרומת זרע מחו"ל יכול הילד בגיל 18 לדעת מי אביו, וזה דבר שהיה לי חשוב", היא מסבירה. "לכן הגעתי לבנק זרע פרטי בתל אביב שקישר אותי לבנק זרע בדנמרק. כשגיליתי מה העלויות שם הייתי המומה. הסבירו לי שכדאי לרכוש מספר מנות זרע, כי לרוב התרומה לא נקלטת בניסיונות הראשונים. מכיוון שחשבתי שבעתיד ארצה ילד נוסף מאותו תורם, החלטתי לרכוש 15 מנות, שעבורן נתבקשתי לשלם למעלה מ-40 אלף שקל". 

טל נאלצה לפנות לעזרת הוריה ולפתוח חסכונות ששמרה בצד במשך שנים כדי להגשים את חלומה להפוך לאמא. "תכננתי לעשות בכסף שימוש לעתיד שלי ושל הילדים שיהיו לי ולבסוף הייתי צריכה להשתמש בהם רק בשביל שיהיו לי ילדים". 

בתום חמישה ניסיונות הצליחה טל להרות וכיום היא מצפה לתינוקת, אבל גם כעת הבזבוז לא נגמר. "את עשר מנות הזרע שנותרו אני עדיין צריכה לשמור בהקפאה בבנק הזרע, עד שארצה להשתמש בהן כדי להביא לעולם ילד נוסף, זה עולה לי עוד 1,200 שקל בשנה". 


צילומים: רויטרס

אלפי נשים פונות מדי שנה ל-12 בנקי זרע ברחבי הארץ. במוסדות השייכים לבתי החולים הממשלתיים ישנם תורים ארוכים ולעתים מחסור בתורמים, בעוד שעלות התהליך בבנקים הפרטיים ובתרומות מחו"ל מגיעה לעשרות אלפי שקלים. 

"יש התנפלות אדירה על בנקי הזרע. מספר הפונות הולך וגדל מדי שנה וקשה לעמוד בקצב", מספר ד"ר יגאל מדג'ר, מנהל בנק הזרע בבית החולים שיבא, הנחשב לגדול במדינה. "אנחנו מוצפים בפניות מכל רחבי הארץ, וזה גורם לכך שמי שרוצה לקבוע תור נאלצת להמתין בין שלושה לארבעה חודשים. גם מספר התרומות שיש לנו לא גדול. ישנן נשים שמבקשות לקנות זרע מראש כדי להביא שלושה ילדים לעולם ואנחנו מסרבים להן, פשוט כי אין לנו מספיק. אנחנו נותנים טיפול עבור ילד אחד ואומרים לה לחזור כשתרצה עוד ילד ונמכור לה תרומה נוספת מאותו התורם". 

"כל טיפה יכולה ליצור חיים"  

טכנולוגיה ישראלית חדשה שפותחה בחודשים האחרונים ביחידה להפריה חוץ גופית של בית החולים קפלן ברחובות, יכולה לשנות את המצב. באמצעות הפיתוח החדשני, שנתונים עליו מתפרסמים כאן לראשונה, ניתן יהיה להשתמש בתרומת זרע אחת עבור 15-10 נשים. הרעיון פשוט: כדי ליצור הפריה מספיקה טיפת זרע אחת, אולם עד כה השתמשו רק בחלק מזערי מכל מנת זרע ואת השארית זרקו. 

"הצלחנו להקפיא את טיפות הזרע בנפרד זו מזו ולשמור אותן במבחנה אחת, כך שבכל פעם ניתן להוציא רק טיפה אחת מהמבחנה ולשמור את עשרות האחרות להפריות נוספות, כך כל טיפה יכולה ליצור חיים", מסביר פרופ' זאב שוהם, מנהל היחידה לפוריות והפריה חוץ גופית בקפלן, שעמד בראשות הצוות המפתח שמנה שורה של רופאים ואת מנהלת המעבדה, ד"ר מרים אלמגור. 

פרופ' שוהם מסביר כיצד מתבצע ההליך הלא שגרתי: "אנחנו מזליפים באמצעות מזלף מיוחד טיפה אחת מתוך מנת הזרע על מתכת שהוקפאה לטמפרטורה של 20 מעלות מתחת לאפס. במפגש של טיפת הזרע עם המתכת היא קופאת, שטח הפנים שלה מצטמצם ובמקביל הנפח מתרחב, כך שהיא הופכת למעין כדור". 

אחרי שמנת הזרע כולה הופכת לכדורים, הם מאוחסנים במבחנה שמכילה חנקן נוזלי בטמפרטורה של 197 מעלות מתחת לאפס. "כך, כשאנו ניגשים לבצע הפריה, ניתן להפשיר מהמבחנה רק טיפה אחת", אומר פרופ' שוהם. "באמצעות השיטה הזאת מספיק שאישה תקנה מנת זרע אחת מאחד הבנקים בארץ או בחו"ל והיא תספיק לה לעשרות ניסיונות הפריה וליותר מילד אחד". 

"אומנם הרעיון מתבשל אצלנו במחלקה כבר כמה שנים, אבל ייצור הטכנולוגיה ארך זמן רב", משחזר פרופ' שוהם. "לפני שמונה חודשים עברנו לפסים מעשיים וניסינו מגוון של משטחים ומתכות, עד שמצאנו את המתאימה ביותר. ערכנו ניסויים של הקפאת והפשרת זרע, כדי לוודא שאיכותו לא נפגעת". 

לא רק העובדה שנשים יוכלו להסתפק ברכישה של מנת זרע בודדת תקטין את העלות, גם צמצום שטח האחסון יקל את הפעילות של בנקי הזרע. "היינו יכולים להקפיא את מנת הזרע במספר מבחנות, אבל זה דורש שטחי אחסון גדולים. כבר כיום משתמשים במכלים ענקיים כדי להקפיא את הזרע, כך שזה לא ישים. אבל עם הטכנולוגיה החדשה מספר המבחנות נותר זהה, רק שכל מבחנה מכילה מספר רב יותר של שימושים. כל טיפת זרע תופסת הרבה פחות שטח אחסון מהמנה השלמה ולכן גם העלויות של האחסון יהיו קטנות משמעותית". 

בחודש ספטמבר החלו מומחי בית חולים קפלן להשתמש בטכנולוגיה החדשה על מנות זרע. בקפלן אין בנק שמושתת על תורמי זרע חיצוניים, אלא מאגר של מטופלים, לרוב מהמחלקה האונקולוגית, ששומרים מנות זרע מחשש שהטיפול הכימותרפי יפגע באיכותו. 

"לקחנו מהם פחות מנות זרע מבדרך כלל", אומר פרופ' שוהם. "אבל בעתיד, כשהם ירצו להביא ילדים לעולם, נוכל לגרום באמצעותן לאותה התוצאה הרצויה". 

"יכולתי לחסוך הרבה כסף"  

בחודש הבא יתקיים כינוס בינלאומי בפריז שבו ישתתפו רופאים מומחים להפריה חוץ גופית מכל העולם. פרופ' שוהם יציג את הטכנולוגיה בכנס, ולדבריו אין ספק שבנקי זרע בכל העולם ישתמשו בה בעתיד הקרוב. "אני צופה שבנקי זרע בארץ ובחו"ל יתחילו להקפיא זרע בשיטה הזאת בתוך שבועות עד חודשים בודדים. מרגע שהפיתוח הזה קיים, אין היגיון להקפיא זרע בצורה אחרת. החיסכון ניכר וגם עלות המכשיר נמוכה. עלה לנו רק 1,500 שקל לייצר אותו, אבל ברגע שהייצור יהיה רחב יותר, עלותו תקטן ותעמוד על כמה מאות שקלים". 

כשטל שומעת על החידוש, היא מצרה על כך שהוא הגיע מאוחר מדי עבורה. "יכולתי לחסוך כל כך הרבה כסף. אומנם יש לי מספיק מנות, אבל אולי בכל זאת שווה לחלק אותן כך שתהיה לי האפשרות להביא עוד כמה ילדים לעולם מאותו תורם, מבלי לדאוג שהמנות אוזלות ואין לי די כסף לרכוש חדשות". 

האם המשאלה של טל היא בת ביצוע? פרופ' שוהם מאמין שכן. "בשלב הראשון אנחנו יכולים לקחת את תרומות הזרע הקפואות שהנשים רכשו מחו"ל ולהפשיר אותן אצלנו במחלקה. באמצעות הטכנולוגיה החדשה נוכל לחלק אותן לטיפות ואז להקפיא אותן שוב. עם זאת, לא מדובר בפתרון האידיאלי, משום שכל הקפאה והפשרה של הזרע יכולה לפגום מעט בטיבו, ועדיף לשנות את מצב הצבירה שלו כמה שפחות".