"יש משבר עם ארה"ב וצריך לטפל בזה כמו במשבר", כך אמר היום שר האוצר יאיר לפיד, על רקע הדיווחים מארצות הברית על כך שבכירים בממשל סרבו להפגש עם שר הביטחון משה יעלון.

לפיד, שדיבר באירוע "שבת תרבות" במרכז הקהילתי רוזין בתל אביב, הוסיף כי "היחסים עם ארה"ב חיוניים וחשובים למדינת ישראל ואנחנו צריכים לעשות כל דבר בעולם כדי לצאת מהמשבר". לדבריו, "אם לא היינו במשבר, אין לי ספק שישראל הייתה משתתפת בוועידה האזורית במצרים ויש לכך משמעות גדולה. יש לכך משמעות גדולה. אני מזכיר לכולם שהמצרים ביחסים טובים עם מדינת ישראל."

שר האוצר שב והדגיש כי לפעמים צריך לדעת להגיד תודה וצריך לנהוג ביחסים בין ארה"ב לישראל באחריות ובכבוד. ולפיד הרחיב על שיתוף הפעולה בין ארה"ב לישראל במהלך מבצע "צוק איתן" ועל המעורבות האמריקאית הגדולה בייצור מערכת כיפת ברזל."

על פי הדיווחים ממשל אובמה מנע מיעלון להפגש בשבוע שעבר עם בכירים אמריקנים במסגרת ביקורו בוושינגטון וזאת בתגובה על התבטאויות חריפות שהשמיע בעבר נגד שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, אותו כינה "משיחי ואובססיבי". בוושינגטון נימקו את הסירוב לקיום הפגישות בבעיות בלוחות הזמנים.


מנסה להביא לפיתרון. יאיר לפיד. צילום: פלאש 90

על התהליך המדיני אמר לפיד: "בממשלה הזאת התנהל מו"מ מול הפלסטינים שהתקדם בקשיים גדולים, מי שפירק את המו"מ זה אבו מאזן. קשה מאוד לשבת למו"מ שאבו מאזן מדבר איתך על שאהידים בהר הבית. הפתרון האמיתי היחידי הוא תהליך מדיני אזורי.

"אני לא חסיד של דיבורי השלום, אני רוצה היפרדות מהפלסטינים. מדינת ישראל לא יודעת לבלוע לקרבה 4 מיליון פלסטינים, הזמן הולך ומתקצר ואני לא מוכן לתת לסכנה הזאת לקרות, שאבא שלי עלה לישראל מהגטו הוא לא עלה כדי לחיות במדינה דו לאומית, אני לא מוכן להסתכל מהצד ולראות את מדינת ישראל הופכת למדינה דו לאומית".

בהתייחסות למשבר הקואליציוני ערב פתיחת מושב החורף אמר לפיד: "האמירה שאנחנו הולכים לבחירות הייתה יותר רכילות ואמירות פוליטיות מאשר מציאות, התפקיד שלי כיו"ר מפלגת "יש עתיד" ושר האוצר הוא להמשיך לפעול למען הציבור בישראל, להמשיך וליישם את השוויון בנטל, לטפל במשבר הדיור, ולהמשיך ולקדם את תכנית הדיור הרחבה כך שזוגות צעירים יוכלו לקנות דירה בישראל, נבחרתי בשביל לפעול ולעבוד קשה ולא בשביל להתפטר."

על יוקר המחיה בישראל אמר: "בשנה הקרובה אני מחויב לפעול להורדת יוקר המחיה. אני מתכוון להוביל רפורמה רחבה במשק החלב שקשורה לכל פס שרשרת הייצור. יוקר המחיה הוא מרכז העשייה שלנו.

בתקציב 13/14 פעלנו להציל להציל את הכלכלה הישראלית, הייתי צריך לנהוג באחריות. ועכשיו התפקיד שלנו ואני מזכיר יום יום לראשי משרד האוצר הוא לטפל במשבר הדיור ויוקר המחיה בישראל ולסייע לאזרחי המדינה ולציבור הישראלי".

לפיד אף נשאל על הזקן החדש שמעטר את פניו ואמר: "אחרי ליל התקציב נסעתי לחופשה עם משפחתי לקראת הגיוס של בני ליאור לצה"ל, החלטתי לתת גם לפנים לנוח. בדרך חזרה ליהיא אמרה לי שהיא חשובת שזה נחמד אז נשארתי עם הזקן".

זאת לא הפעם הראשונה בה מתייחס לפיד ליחסים הרעועים בין ישראל לארה"ב. בעבר פורסם כי הוא מאשים באופן ישיר את ראש הממשלה בהרעת היחסים, וגם דווח "במעריב השבוע" על ערוץ נפרד שהוא מנהל עם האמריקאים.

בעבר אף פורסם כי ניהל שיחות עם קרי בטלפון, ביוזמתם של השניים (לפיד וקרי), גם כדי להדגיש כי למרות מה שקורה בציר נתניהו-וושינגטון, יש בישראל גורמים שסבורים אחרת ומנהלים קשר ישיר ורציף עם האמריקאים, תוך "דילוג" על ראש הממשלה. לפיד מקיים גם ערוץ הידברות אינטנסיבי עם השגריר האמריקאי דן שפירו.