הודו העדיפה לקנות טילי ספייק מונחים נגד טנקים מישראל ולא מארה"ב, כך דווח היום ברשתות זרות ברחבי העולם. מקור במשרד הביטחון ההודי אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הם דוחים את ההצעה האמריקאית, למרות לחץ גדול מצד וושינגטון. שווי העסקה עומד על 32 מיליארד רופי (כ-525 מיליון דולר), העסקה תכלול גם 300 משגרים.

הודו, אשר נמצאת בעיצומו של משבר מול פקיסטן, רוצה לרענן את המלאי שלה ולהטיל מורא מצידה על איזור הגבול עם קשמיר: "הביטחון הלאומי הוא הדאגה העיקרית של הממשלה", אמר שר ההגנה, ארון ג'ייטליי. אגב, השר מחזיק גם במשרד האוצר באמתחתו.

הודו נחשבת למדינה שקונה הכי הרבה נשק בעולם ומתכוונת להשקיע למעלה מ-250 מיליארד דולר על מנת לקדם את המערכות שלה ובניסיון לסגור את הפער האיכותי שיש לסין עליה.


חיזוק הקשרים עם ישראל. נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו

במערכת הביטחון אולי לא מגיבים באופן רשמי אולם בהחלט רואים בעסקה הזו כהישג אדיר לרפא"ל ולמשרד הביטחון. גם בארץ ידעו כי האמריקאים לחצו באופן משמעותי על ההודים אולם ככל הנראה שילוב של פרמטרים בעסקה. ישראל הייתה עדיפה על האמריקאים גם בפן הטכני, המבצעי ואף הכלכלי.

עוד דבר שככל הנראה סייע לבחירה של ההודים בייצור הישראלי זה השלטון החדש בהודו. ראש ממשלה חדש שנבחר בהודו מנסה לחמם את היחסים עם ישראל, מה שהבשיל לכדי קיום העסקה, שלקחה לא מעט שנים. בנוסף אישורה עדיין צריך לעבור הליך לא פשוט של וועדה מיוחדת בהודו, אולם הערכה היא כי אם המשא ומתן הגיע עד לכאן, שום דבר לא יפיל את העסקה.

כחלק מהעיסקה יאלצו להעביר גם חלק מהייצור להודו. העברה שכזאת כוללת גם העברת ידע להודים בדומה לעסקאות שבוצעו בעבר מול הולנד, איטליה וגרמניה. אין ספק כי מדובר בעסקה בעלת חשיבות אסטרטגית וכלכלית לייצור הביטחוני בישראל.

במשרד הביטחון כחלק ממדיניות לא מגיבים לעסקאות נשק בטח לא מהסוג הזה. גם ברפא"ל סרבו להתייחס.