הוראה של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון מתיישרת עם בקשה של ועד מתיישבי שומרון והרשויות המקומיות באזור.

השר הורה למנוע מפועלים מהגדה להיכנס לישראל לצורך עבודה במרכז הארץ בתחבורה ציבורית. כיום נכנסים הפועלים רק דרך מעבר אייל, שליד קלקיליה שם הם עוברים בידוק ביטחוני ולאחר הבידוק הם מקבלים אישור כניסה.

כל הפועלים, ללא יוצא מן הכלל, מחוייבים לחזור לגדה ואסורה עליהם הלינה בארץ. בניגוד לעובדה כי כניסתם מותרת רק ממעבר אייל, יציאתם יכולה להתבצע מכל מחסום אחר ולטענת ועד המתיישבים הדבר מהווה סיכון ביטחוני.

בצה״ל מבהירים כי אין סיכון ביטחוני שכן סיכון זה נמנע בבידוק בכניסתם אולם שר הביטחון יעלון החליט להיענות למתנחלים ולהורות על מניעת נסיעת הפועלים בתחבורה הציבורית בשומרון. השר הורה כי הפלסטינים יוחזרו למעבר אייל ורק משם יוכלו לחזור לגדה.

גורם ביטחוני הוסיף: "מדובר בהחלטה ממניעים ביטחוניים בלבד, שלא תמנע מהפלסטינים לצאת לעבודה ולהמשיך להתפרנס. אף אחד לא מונע מהפלסטינים להמשיך לעבוד בתוך שטח ישראל ולהגיע למחוז חפצם. להיפך. העניין הוא ביטחוני נטו, ומטרתו לפקח על הכניסות והיציאות לתוך שטח ישראל, ובכך להקטין את הסיכויים לפיגועים בתוך שטח ישראל.

"כניסת ויציאת פלסטינים המאושרים להגיע לישראל על בסיס יומי, תתקיים דרך אותו מעבר ותאפשר פיקוח ובקרה. בכך תוכל מערכת הביטחון לשלוט על הנכנסים והיוצאים, ולמנוע מצב בו פלסטינים נשארים בישראל באופן בלתי חוקי במקום לשוב לבתיהם, עד כדי סכנה כי בכך ייתכנו פיגועים.

"זה מנגנון שאמור לצמצם את נוכחותם של שוהים בלתי חוקיים ולהקטין את הסיכון לפיגועים מצד אחד, אך לאפשר מצד שני לפועלים פלסטיניים להמשיך להתפרנס בתוך שטח ישראל. זה משהו שכל מדינה ריבונית עושה כדי להגן על עצמה, כשצריך לזכור שבעבר כבר בוצעו פיגועים קשים בשטח ישראל על ידי שוהים בלתי חוקיים.

"ברור שלעיתון 'הארץ' יש אינטרס להציג באופן מעוות ומסולף עניין ביטחוני שכזה, אבל למרות זאת אנחנו חייבים לצמצם ככל האפשר את הסיכון לפיגועים מבלי לפגוע באפשרויות העבודה של הפועלים הפלסטינים".