תפנית דרמטית בדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בתל אביב על הסדר הטיעון בין זאור חנקישייב, מי שהיה עד המדינה בפרשת הרצח בבר-נוער למדינה.

חנקישייב, 26, נאשם בעבירות של שיבוש הליכי משפט, בידוי ראיות, קבלת דבר במרמה ומסירת ידיעה כוזבת. כתב האישום נולד לאחר שבוטל במרץ השנה הסכם עד המדינה עליו היה חתום בפרשת הבר נוער, לאחר שהתברר כי מסר עדות כוזבת.

הדיון, שהתקיים באולמה של השופטת יהודית אמסטרדם הגיע לאחר הליך גישור אצל השופט גלעד נוי טל במסגרתו נקבע כי יוטלו על חנקישייב עונש מאסר של חמש שנים ו-10 חודשים, מתוכם נותרו לו לרצות מעט יותר מ-5 שנים. גורמים בפרקליטות אומרים כי מדובר בעונש הכבד ביותר שהוטל עד כה על עבירות מסוג זה.

בתחילת הדיון הודיע חנקישייב: "הגעתי להסדר לא בגלל שאני מאשר את הדברים שהתביעה אומרת עליי, אלא שהפרקליטות והימ"ר עושים יד אחת כדי להפיל עליי את כל המחדלים שלהם בתיק הזה, אני לא מוכן, אני לא מודה ומבקש להמשיך את ההליך". 


מתחייב לחשוף את כל השקרים. זאור חנקישייב

עוד לפני כן אמר למי שנוכח באולם: "אני אחשוף את הפרצופים של כולם, את כל השקרים של הפרקליטות".

עו״ד חי הבר, עורך דינו של חנקישייב, התפטר לאחר מכן מתפקידו כשאמר: "מאז ישיבת הגישור הודיע לי הנאשם שהוא לא סגור על עצמו לאורך כל הדרך ובסוף תחושתו היא שהוא נמצא לבד על ספסל הנאשמים וכל מי שאחראי על הכשלים שנעשו ממשיך כרגיל. לכן הוא החליט לחזור בו מההסדר ולהתמודד עם כתב האישום".

עורך הדין המשיך ותקף: "זה לא סוד שהתיק הזה הוא כשלון אחד גדול. אני לא אתפלא אם שמו של הרוצח רשום במשטרה ואף אחד פשוט לא שם לב לזה. במהלך ניהול התיק, ביקשתי לבדוק עם המשטרה והפרקליטות כיצד תחקרו מחדליהם בתיק זה. להפתעתי נעניתי כי שום תחקיר לא בוצע ולכן קיומה של פרשיה נוספת שכזו הינה רק עניין של זמן״.

חנקישייב, תושב שכונת פרדס כץ בבני ברק, ריצה בעבר ארבע תקופות מאסר, הארוכה שבהן הייתה שלוש שנים וארבעה חודשים. בין העבירות בהן הורשע: עבירות רכוש, נשיאת והחזקת נשק שלא כדין, הצתה, איומים, עבירות נגד שוטרים ועוד. חנקישייב ביקש באחרונה להתייחד עם בן זוגו בכלא ובקשתו נדחתה.


עדיין ללא קצה חוט. זירת רצח בבר נוער. צילום: פלאש 90

באפריל 2013, בעת ריצוי המאסר האחרון שלו, יצר חנקישייב קשר עם גורמים במשטרה וסיפר כי יש ברשותו מידע על הרצח בבר נוער, פרשה שהמשטרה לא הצליחה להגיע אל קצה חוט בעניינה. הוא סיפר כי חגי פליסיאן ביקש לנקום במנהל הבר נוער, שאול גנון, שתקף מינית את אחיו הצעיר, בנימין.

המשטרה פתחה בחקירה ונחתם עם חנקישייב הסכם עד מדינה. במהלך התקופה בה היה עד מדינה הופעל חנקישייב כסוכן סמוי והקליט את פליסיאן בהקלטה שהביאה להעמדתו לדין של פליסיאן ובמהלכה הוא נשמע אומר: ״עשינו עבודה נקייה שם בבר נוער״.

בהמשך טען פליסיאן כי חנקישייב דובב אותו כדי לסחוט את גנון, וסיפר כי חנקישייב הכתיב לו בהודעות מה לומר, ולאחר מכן הורה לו למחוק את ההתכתבות. בינואר האחרון הצליחו במשטרה לשחזר את המסרונים, שחיזקו את גרסתו פליסיאן.

המידע החדש הביא לשחרורו של פליסיאן ולמעצרו של חנקישייב, ועד לרגע כתיבת שורות אלו, השאלה מי ביצע את הרצח הנוראי בבר נוער נותרה פתוחה.