13 שנים לאחר שנכנסו לאפגניסטן, הורידו היום (ראשון) חיילי ארה"ב ובריטניה את דגל המדינות שלהם.

בכל יום התקיים שם טקס העלאת הדגל, אך הפעם הוא דווקא הורד, באחת מהפעמים האחרונות שזה נעשה באופן רשמי בחלק מהבסיסים. ברובם מדובר בטקס האחרון על אדמת המדינה העקובה מדם. האמריקאים והבריטים נערכים לקראת פינוי הכוחות מהמדינה. תאריך רשמי לפינוי עדיין לא נמסר עקב סיבות ביטחוניות.


מקפלים את הדגל. חיילי ארה"ב. צילום: רויטרס

הטקס שמשך את רוב תשומת הלב, נערך במחנה באסטיון, בו הורד דגל הממלכה בפעם האחרונה, כשהוא מציין את סיום המלחמה באפגניססטן. האקט הסימלי הביא לסיום המלחמה בה היו בשיא המאבק כ-9500 חיילים, אשר לחמו במבצעים שונים כנגד הטרור האיסלאמי.

סביב בסיס האם, הוקמו כ-136 בסיסים קטנים בדרום המדינה ובפרובינציות שלה. ערים כמו מוסה קאלה, סנגין ונאד עלי, היו חלק מהמקומות בהם הבריטים לחמו. כ-453 בריטים נהרגו במהלך הלחימה. השנה קשה ביותר עבור הכוחות היתה 2009, בה נהרגו כ-108 חיילים בריטיים.

כותרות האתרים בשתי המדינות זעקו כי "הסתיימה מלחמתנו באפגניסטן", כשברקע כתבות על הזמן והמשאבים המרובים אשר הושקעו באיזור כולו. הפינוי הוכרז לפני מספר שנים מתוך כוונה לצמצם למינימום את שהות הכוחות האמריקאים והבריטיים מחוץ לגבולת מדינותיהן.

מייקל פאלון, שר ההגנה הבריטי אמר כי "אפגניסטן בטוחה יותר כיום, רוב המקומות פועלים בדרך דמוקרטית, הרבה יותר ממה שהיה כאן כשהתחלנו לפעול. לא מחקנו לחלוטין את הסכנות, אבל מה שעשינו נותן לאפגניסטן את ההזדמנות הטובה ביותר לעתיד. אימנו גם 300 אלף חיילים, אשר הפכו להיות צבא חזק ואיכותי.