בדיחה מפורסמת מספרת על מבחן הקבלה של שייקה לוי מהגששים ללהקת הנח"ל. "לפניך תהום, מימינך אריה ומשמאלך בבון מצוי. מאחוריך עומד ברוס לי, אלוף הקראטה. מה תעשה, ולאן תלך?" נשאל לוי. אני הולך הביתה, השיב שייקה, והלך ללהקת פיקוד מרכז. הבדיחה הזאת מזכירה את מצבה של הקואליציה הצולעת ערב פתיחתו מחר של כנס החורף בכנסת.

איש שם לא רוצה ללכת הביתה כמו שייקה מהגששים, אבל להיכן שראש הממשלה בנימין נתניהו מסתכל - אורבות לו מבית ומחוץ צרות שעלולות לקרב את ממשלתו לקצה. כך, למשל, ערב פתיחת המושב מאיימים בבית היהודי על שלמות הקואליציה אם חוק הגיור של ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) יעבור במליאת הכנסת, ואם לא תופסק הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון. מנגד, התנועה דורשת בכל תוקף להעביר את חוק הגיור במליאת הכנסת, ויוזם החוק ח"כ שטרן מאיים לפרוש מהקואליציה אם החוק לא יעבור.

בליכוד נקלע נתניהו למריבות עם ח"כ דני דנון (הליכוד) בניסיונו להקדים את הפריימריז לראשות המפלגה, ומבחוץ אורב לו ולכל המערכת הפוליטית משה כחלון, המאיים לסחוט מנדטים בעיקר מיש עתיד, אך גם מהליכוד ומהבית היהודי, כפי שהראה סקר "מעריב-סופהשבוע" בסוף השבוע האחרון. מעבר לכך, הפלסטינים מאיימים בצעדים חד-צדדיים באו"ם, וגם היחסים עם נשיא ארה"ב ברק אובמה הם לא משהו. כל אלה עלולים לגרור את הקואליציה, בלי שאף אחד מתכוון לכך באמת, אל הקלפיות מוקדם מן הצפוי, ואין משהו שמפחיד יותר פוליטיקאים מאשר המפגש עם גזר דינו של הבוחר.

עגלה מקרטעת

"למעשה לאף אחת מהשותפות הקואליציוניות אין אינטרס להקדים את הבחירות שכן שום סיעה, למעט אולי הבית היהודי, לא יכולה להבטיח שת־ שמור על כוחה בבחירות הבאות", אומר יו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין (הליכוד) ל"מעריב המגזין", "אבל הבית היהודי גם לא יכולה להיות בטוחה שתהיה שותפה בקואליציה עתידית. למרות זאת עלולה להיווצר דינמיקה שתוביל להקדמת הבחירות".

לדברי ח"כ לוין, שאלת שימור הקואליציה הנוכחית או הקדמת הבחירות תלויה ברצונן של השותפות לממשלה. "כל עוד קיים רצון משותף להמשיך והסקרים לא מחמיאים, אין סיבה שנלך לבחירות וגם אין מוטיבציה גבוהה לכך", אומר ח"כ לוין. אבל הוא מכיר את הנפשות הפועלות ויודע שלא ניתן לסמוך עליהן, ולכן הוא פונה אל חוש האחריות שלהן: "במצב שלנו זה לא אחראי לשלוח את המדינה כל שנה וחצי לבחירות. יש פה מדינה לנהל".

בכל מקרה גם לח"כ לוין ברור שהבחירות לכנסת לא יתקיימו במועדן, כלומר בנובמבר 2017 , אלא מתי שהוא בסוף 2015 או בתחילת 2016 - מה שמבטיח שדיוני הכנסת מעתה ואילך יעמדו בסימן בחירות, כשכל אחת מהשותפות הקואליציוניות והסיעות בבית מנהלת פוליטיקה של בחירות, מקצינה את עמדותיה, ומנסה להרוויח קופונים אצל ציבור בוחריה.

"קשה מאוד לנהל קואליציה במצב כזה, אבל זאת המציאות", מודה ח"כ לוין, שבינו לבין עצמו בוודאי מברך על כך שממחר הוא יעביר את תפקיד יו"ר הקואליציה לחברו לסיעה ח"כ זאב אלקין (הליכוד), "למעשה למפלגת השלטון, הליכוד, יש בכנסת הנוכחית רק 18 חברי כנסת, פחות מאשר לסיעת יש עתיד. זה מצב כמעט בלתי אפשרי. אם היו לנו 40 מנדטים, היינו בוודאי יכולים למשול טוב יותר". ח"כ לוין סבור שלמרות כל הקשיים, אם יהיה רצון טוב מצד חברות הקואליציה, ניתן יהיה להתגבר על המחלוקות ולסחוב את העגלה עוד כמה חודשים.

ואם לא?

"אם לא, אנו עלולים להיקלע למצב של שיתוק, של נטרול הדדי, והנזק למדינה יהיה גדול".

אחת המכשלות העומדות כעת בדרכה של הקואליציה היא כאמור חוק הגיור של ח"כ שטרן. כידוע, נתניהו משך את תמיכתו מהחוק, ובתנועה מתכוונים להביאו למליאה מתוך הנחה שמפלגות הקואליציה ישראל ביתנו ויש עתיד יתמכו בו, יחד עם העבודה ומרצ מהאופוזיציה. מאחר שהבית היהודי מתנגדת בתוקף להצעה ומאחר שהפגישה שקיים נתניהו בשבוע שעבר עם ראשי מפלגות הקואליציה לא הניבה תוצאות, ח"כ לוין מעריך כי התנועה תביא את הצעת החוק לאישור סופי של מליאת הכנסת כבר בשבועות הקרובים, לאחר שההצעה תאושר בוועדת החוקה, חוק ומשפט.

"לחברי הקואליציה יהיה חופש הצבעה", מודיע ח"כ לוין. אלא שיו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ איילת שקד מזהירה כי אם אכן החוק יגיע להצבעה במליאה, לא תהיה קואליציה. "לא נסכים בשום אופן שהחוק יאושר במליאה. אנחנו דורשים שראש הממשלה יחזור לפתרון המקורי ויעביר את חוק הגיור כהחלטת ממשלה", אומרת שקד. בבית היהודי דורשים גם לחדש את הבנייה ביהודה ושומרון ורומזים כי ייעדרו מהצבעות אי-אמון במליאה אם זה לא יקרה.

לא לוקחים שבויים

כאב ראש רציני נוסף בדרכה של הקואליציה הוא חוק התקציב וחוק ההסדרים. אלה ינחתו כבר בקרוב על שולחן הכנסת לקריאה ראשונה ויעברו משם להמשך הכנה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכספים. באופוזיציה מבטיחים להילחם בתקציב בכל הכוח ולמרר לממשלה את החיים. "התקציב בנוי לכאורה כך שאין בו החלטות דרמטיות וכואבות, ובקואליציה חשבו שיוכלו להעביר אותו בצורה מבוקרת בלי פיצוצים, אבל מדובר בתקציב רע שאין בו כל תקווה, אלא רק בושה אחת גדולה לממשלה שלא מסוגלת לתת מענה וליצור פתרונות לבעיות יוקר המחיה והדיור", אומר ראש האופוזיציה ויו"ר העבודה יצחק (בוז'י) הרצוג.

"אנחנו נהיה אופוזיציה לוחמנית", הוא מבטיח, "לקראת דיוני התקציב בנינו צוות כלכלנים חזק. בנינו כמה נושאים שבהם נתמקד. נילחם על כל סעיף וסעיף ולא ניקח שבויים". אבל לא רק ראש האופוזיציה מבטיח קרב בנושא התקציב. גם חברת הקואליציה ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) צופה קשיים גדולים, בייחוד באישור חוק ההסדרים.

"אומנם חוק ההסדרים השנה הצטמצם רק ל-100 עמודים, אבל עדיין יש בו 'עזים' שהאוצר מנסה להעביר, ואנחנו נתנגד להן", היא מסבירה. כך למשל היא מבהירה שישראל ביתנו תתנגד בתוקף להצעת החוק שלפיה שירותי הבריאות הניתנים בארץ לתושבי חוץ יתייקרו בצורה ניכרת: "תיירות המרפא היא ענף מכניס, אבל הממשלה באה ויורה לעצמה ברגל משום שההצעה תגרום, למשל, התייקרות ניכרת בטיפול בארץ בפליטים סורים, וזאת רק אחת הדוגמאות".

כנס החורף יעמוד גם בסימן הניסיונות להגביל את כוחו של בג"ץ. על שולחנה של ועדת השרים לחקיקה אמורה לעלות כבר היום הצעת חוק של ח"כ שקד המסמיכה את הכנסת לחוקק מחדש, ברוב של 61 ח"כים, הצעת חוק שנפסלה על ידי בג"ץ. הצעות חוק דומות יש גם לישראל ביתנו. היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין כבר הודיע שהוא מתנגד להצעות אלו, וגם שרת המשפטים ציפי לבני תנסה לבלום אותן - מה שמבטיח קרב מעניין גם סביב שולחן הממשלה ובכנסת.

בצל המאבק הדיפלומטי סיעת יש עתיד, הצמאה להישגים, תנסה לקדם במהלך כנס החורף כמה הצעות חוק בנושא דת ומדינה, בין היתר הצעה לתחבורה ציבורית בשבת. יו"ר הסיעה ח"כ עפר שלח אמר ל"מעריב המגזין" כי לפחות עד חודש ינואר הקרוב תהיה הכנסת עסוקה כולה כרובה בסוגיות התקציב, אבל לאחר מכן תתפנה סיעתו לנסות ולחלץ את התהליך המדיני מהקיפאון שבו הוא נתון.

"אין טעם לאיומים בעניין הזה. יש פה עניינים של אחריות בעיקר בגלל הסוגיה התקציבית, אבל אנו לא נקבל לאורך זמן קיפאון בתחום המדיני", הוא מבהיר. בהקשר זה, בחורף זה יהיו עיניהם של השרים וחברי הכנסת נשואות לזירת האו"ם, שם ינסו הפלסטינים להעביר החלטה המכירה במדינה פלסטינית עצמאית.

בישראל חוששים מאוד מהמהלך. ח"כ אחמד טיבי (רע"מ־תע"ל), שספג ביקורת על שפעל בפרלמנט הבריטי לקבלת הצעת החלטה דקלרטיבית המכירה במדינה פלסטינית, מתכוון לנסות להביך את ראש הממשלה ואת חבריו לקואליציה באמצעות העלאת הצעת חוק במליאת הכנסת המכירה במדינה פלסטינית בגבולות 67' לצד ישראל. "כנס החורף יעמוד בצל המאבק הדיפלומטי בזירה הבינלאומית שעומד להתפתח לאחר שארה"ב תכשיל את הפנייה הפלסטינית לאו"ם ואת פניית הפלסטינים להתקבל לארגוני או"ם אחרים", אומר ח"כ טיבי.

"הימין ינצל זאת כדי 'להתלבש׳ שוב על הח"כים הערבים שיתמכו כמובן במהלך הבינלאומי. אני מתכוון להציג בקרוב את הצעת החוק שלי להקמת שתי המדינות כדי לחשוף את פרצופה של הממשלה, שלמעשה מתנגדת להקמת מדינה פלסטינית". טיבי וחבריו יעמדו שוב במוקד תשומת הלב בשעה שבישראל ביתנו וגם בבית היהודי ינסו להצר את צעדיהם.

שתי המפלגות ינסו לקדם הצעות חוק לפסילת חברותה של ח"כ חנין זועבי (בל"ד) בכנסת ולפסילת רשימת בל"ד מלהתמודד בבחירות הבאות. רק בשבוע שעבר עוררה ח"כ זועבי סערה כאשר השוותה את חיילי צה"ל לארגון דאע"ש. כזכור, ביולי 2014 היא הורחקה מדיוני המליאה לתקופה של שישה חודשים, לאחר שאמרה שחוטפי ורוצחי הנערים בגוש עציון אינם טרוריסטים. בפני בג"ץ תלויה ועומדת עתירתה לבטל את העונש.

כנס החורף: ארוך, פוליטי ותחת מעקב

1. מושב החורף הקרוב יהיה ארוך ויימשך כחמישה חודשים ברצף, עד פגרת האביב.

2. המושב הקרוב צפוי להיות פוליטי מאוד. בזמן הקרוב צפוי סבב תיקים בממשלה כשהשר גדעון סער יתפטר מהממשלה ומהכנסת. על המשרדים המתפנים - פנים ותקשורת - מתמודדים הח"כים יריב לוין, גילה גמליאל, מירי רגב ואחרים, כשכולם ממתינים לראות לאן מו־ עדות פניו של שר התקשורת גלעד ארדן - לתיק הפנים או לאו"ם. בנוסף לכך, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכנן להקדים את הפריימריז בליכוד ולקיים בקרוב בחירות בזק לראשות המפלגה.

3. בכנס החורף ניפרד מח"כ בנימין בן אליעזר - מוותיקי החברים בכנסת ובמפלגת העבודה - שצפוי לפרוש מן הכנסת. ח"כ בן אליעזר, הנחשד בע־ בירות חמורות, נלחם כעת את קרב חייו בעזרת סוללה של עורכי דין.

4. שלושה גופים יעקבו אחר חברי הכנסת בעבודתם במושב הקרוב: פרויקט השקיפות של תומר אביטל יעקוב אחר חברי כנסת מחוץ למש־ כן, מה שמעורר את חמתם של יו"ר הכנסת ושל חברי כנסת רבים; המשמר החברתי יעקוב אחר פעילות חברי כנסת משמאל; והמשמר הציוני של "אם תרצו" יעקוב אחר חברי כנסת מימין. חורף חם וסוער, כבר אמרנו?