בצל המתיחות ההולכת וגוברת במזרח ירושלים ופתיחת שנת הלימודים האקדמית, התכנסה היום (ראשון) ממשלת ישראל לישיבתה השבועית, כשברקע עוד מהדהדת הישיבה הקודמת, בה התפרץ השר סילבן שלום על ראש הממשלה ושאר הנוכחים על רקע התמיכה בחינוך המקצועי.

ראש הממשלה התייחס בפתח ישיבת הממשלה למתיחות הביטחונית בירושלים ואמר: "בימים האחרונים וגם היום אנחנו מתגברים את ירושלים בכאלף שוטרים אנשי משמר הגבול, אנשי יחידות מיוחדות. אנחנו לא ניתן שהמציאות שתתגבש בבירה היא שמיידים אבנים, זורקים בקבוקי תבערה ומפרים את הסדר.

>>>ראש הממשלה צריך להחליט מיהו


המתיחות בירושלים על הפרק. ישיבת ממשלה. צילום: מרק ישראל סלם

"הדבר הזה הוא לא מקרי. יש גורמים אסלאמיים קיצוניים שמנסים להבעיר את בירת ישראל, ואנחנו נפעיל את כל הכוח הדרוש בנחישות ובאחריות כדי שהם לא יצליחו בכך. אני מצפה כאן לתמיכה רחבה של כל אזרחי ישראל כדי לשמור על בירת ישראל".

לאחר מכן התייחס נתניהו לפתיחת שנת הלימודים האקדמית ואמר: "אנחנו מציינים היום גם את פתיחת שנת הלימודים. השקענו מיליארדים רבים בחינוך הגבוה על מנת להבטיח ש'העשור האבוד', כפי שקוראים לו, יהיה מאחורינו, ושיהיה לפנינו עשור של הצלחה, של שגשוג, של מחקר למען כל תלמידי ישראל, כל הסטודנטים בארץ. 

"אני חושב שהקו שמנחה אותנו מתמצה בשתי מלים: ציונות ומצוינות. אלה שני ערכים שמנחים את כל מערכות החינוך שלנו, בוודאי גם את ההשכלה הגבוהה".

>>>סילבן לנתניהו: "שלח את הבן שלך להיות פחח"

חמש שנות מאסר לתושב ישראלי שישתתף בדאעש

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה לפני זמן קצר פה אחד את הצעתה של שרת המשפטים, ציפי לבני, הקובעת איסור פלילי על השתתפות אזרח או תושב ישראלי בפעילות של ארגון מזוין, שאינו מדינתי, במדינת חוץ. ההצעה תסמיך את שר הביטחון בהסכמת שר החוץ, באישור ועדת חוק חוקה ומשפט של הכנסת, לפרט בצו את שמות הארגונים או את המדינות או אזורים בהם מי שיפעל דינו מאסר חמש שנים.

החקיקה נובעת מהתופעה שהתגלתה לאחרונה, לפיה אזרחים ותושבים ישראלים שמצטרפים לפעילות או לאימונים של כוחות המורדים בסוריה. פעילות או אימונים אלו לעיתים נערכים בחסות ארגוני טרור - תופעה המהווה סיכון בטחוני למדינת ישראל, ואף עלולה ליצור תשתית לפעילות טרור בתוכה.

השרה לבני: "לישראל, כמו לכל מדינה אחרת, שמורה הזכות להגן על עצמה מפני הטרור האיסלאמי הקיצוני - וזוהי מטרה המושגת הן באמצעות חקיקה חזקה כלפי פנים, כמו ההצעה הזו, והן באמצעות תהליכים חיצוניים: תהליך מדיני ויצירת ציר משותף עם שאר מדינות המערב נגד הטרור המוסלמי הפונדמנטיליסטי."