"מניעת האבולה היתה אפשרית כבר לפני חמש שנים, אלא שאז איש לא שיער כי תהפוך למגיפה משתוללת ולא השקיעו בחיסון", כך אמר היום (א') פרופ' רינו ראפולי, היו"ר העולמי של חברת תרופות נוברטיס, בכנס בו השתתף בגליל העליון.

ראפולי, היו"ר העולמי של היחידה לפיתוח תרכיבים ודיאגנוסטיקה בחברת הענק, הגיע היום לישראל להשתתף בכנס הראשון בנושא "תזונה מקדמת רפואה" שהתקיים בקרית שמונה, ביוזמת מכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל, ובמימון האיחוד האירופי.

הכנס, שהתקיים ביוזמת ראשי השלטון המקומי וח"כ אראל מרגלית (עבודה), יו"ר השדולה למען הגליל בכנסת, דן בפיתוח אזורי באמצעות מיזמים כלכליים בתחום תזונה מקדמת בריאות, מחקר יישומי, ביוטכנולוגיה והייטק.


אף אחד לא השקיע במימון. שלט אזהרה בניגריה. צילום: רויטרס

בכנס התייחס פרופ' ראפולי למגפת האבולה המשתוללת באפריקה ומאיימת להתפשט למקומות נוספים בעולם ואמר כי ניתן היה למנוע את המגפה לו היו מקצים משאבים לפיתוח החיסון, דבר אשר היה אפשרי כבר לפני 5 שנים באמצעות הטכנולוגיה אשר כבר קיימת.

לדבריו, החיסון לא פותח משום שלא היה אף גורם שהסכים להשקיע את המימון הדרוש, שכן לא צפו את התפרצות המגיפה והיה חשש כי מכירות החיסון לא יכסו את עלויות הפיתוח היקרות. עוד ציין כי כבר בתחילת שנת 2015 יהיו מוכנות 10,000 מנות חיסון למחלת האבולה וכי עד סוף 2015 יהיו כבר מיליוני חיסונים מוכנים לשימוש.

ראפולי הביע תקווה כי עד אשר יוכנו החיסונים הראשונים, יצליחו בעולם לבלום את התפשטות המחלה ככל שניתן.