"לא נתפשר על ביטחון ישראל ולא נהמר על ביטחונה וביטחון תושביה", אמר שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שנאם בטקס שהתקיים במרכז רבין בתל אביב, לציון 20 שנים לחתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן. באירוע נכחו בין היתר שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, שגרירי ארה"ב בירדן וישראל, שגריר ישראל בירדן דניאל נבו ודליה רבין, ביתו של ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין.

מחוץ לאולם במרכז רבין הפגינו כמה מצעירי מרצ במחאה על ההחלטה ליצור הפרדה בין פלסטינים לישראלים בקווי אוטובוס באיו"ש. הם הניפו שלטים וטענו שהעיתוי אומלל ודרשו לבטל לאלתר את ההחלטה. "יעלון מוביל את ישראל לפשיטת רגל מוסרית ואסטרטגית", טען יו"ר צעירי מרצ, תומר רזניק.

"במשך שנים ארוכות הייתה ברית חשאית בין המלך חוסיין לבין מנהיגי מדינת ישראל שהבינו את חשיבותה של ירדן והקשר תרם ותורם גם כיום אסטרטגית לשתי המדינות". "הברית החשאית הפכה לגלויה ורשמית בהסכם השלום שהוא חשוב מאין כמותו לשתי המדינות ולמזרח התיכון. 20 שנים חלפו מאז אותו יום היסטורי שהוציא שנים של יחסים חשאיים שטופחו בהדרגה".

יעלון, התייחס במרומז לאירועים האחרונים כאשר הוא הבטיח שישראל מוכנה לסייע לכל מי שיאבק בטרור הרצחני והקיצוני לו אנו עדים לאחרונה. "עלינו להימנע ממתיחויות מיותרות במקומות הקדושים. המזרח התיכון סוער וגועש אבל ההסכם עם ירדן מאפשר לשמור על יציבות. אנו עדים להתפתחות ארגוני טרור קיצוניים ואכזרים ויש כאן הזדמנות למשטרים הנתונים במדינות ערב לפעול נגד ארגוני הטרור והמדינות. הם ימצאו בישראל בת ברית למאבק בטרור ובמדינות המממנות".

יעלון הוסיף: "כפי שישראל הושיטה יד לירדן, אנחנו מושטים יד לשלום למדינות ערב ולרשות הפלסטינית. אנו שואפים לחיים בכבוד הדדי אבל עלינו להיות מפוכחים ולא לשגות באשליות. לא להתפתות אחר משאלות הלב. כמי שחווה מלחמות, אני מודע לחשיבות השלום, אבל לא אתפשר על ביטחון ישראל ולא על ביטחונם של תושביה".

יעלון נואם. צילום: אבשלום ששוני

שגריר ירדן בישראל, וואלליד עובידאת, דיעבר גם הוא בטקס והזהיר כי הסכם השלום בין שתי המדינות יהיה בסכנה אם הבנייה בהתנחלויות תימשך ואם ייעשה ניסיון לשנות את הסטטוס של הר הבית.

"צעדים אלה מנוגדים לחוק הבינלאלומי ולחוק ההומניטרי, ואם ממשלת ישראל תאפשר להם להימשך, הם יסכנו את הברית בין שתי המדינות", אמר עובידאת.

עובידאת התייחס למאמצים של חלק מאנשי הימין בישראל לשנות את הסטטוס בהר הבית על ידי האמירה שבתי המקדש שכנו במקום בו עומגד כיום מסגד אל אקצא, ואץת הדיווחים על תכניות בנייה ביהודה ושומרון.