ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות קיימה הבוקר (ב') דיון דחוף בנושא החשש לפגיעה הקשה במבקשים להתגייר, בשל היוזמה להפיל את "חוק הגיור". הדיון נערך בטרם התכנסה ועדת חוקה חוק ומשפט להצביע על אישור החוק לקריאה שניה ושלישית.

"צר לי מאוד שראש הממשלה מתכוון למנוע את קידום החוק, בניגוד להבטחת הממשלה", אמר יו"ר ועדת הקליטה ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד). "זו ההזדמנות שלנו, בממשלה הזו, לפתור בעיה שמרחיקה אותנו מיהודי התפוצות והופכת כל כך הרבה אזרחים במדינת ישראל, לאזרחים סוג ב'. מתוך כ-300,000 לא-יהודים או ספק-יהודים בישראל, רק מעטים פונים למערך הגיור".

"הגיור הוא הליך מאוד קשה, וקשה עוד יותר למי שמרגיש יהודי ושסבל מאנטישמיות בשל יהדותו, טרם עלייתו. הדבר נכון במיוחד במדינות ברית המועצות לשעבר, בהן הוגדר כיהודי גם מי שהיה לו רק סב יהודי ושם משפחה יהודי".

רזבוזוב (מימין). צילום: שדולת הספורט

ח"כ רזבוזוב הוסיף: "כיו"ר הוועדה האמונה על הקשר עם יהודי התפוצות ועם העולים החדשים, אני יוצא בקריאה לחברי ועדת חוקה, שיסיימו עוד היום את הכנת החוק ויעבירו אותו לקריאה שנייה ושלישית. אם המשחקים הפוליטיים ימנעו מהצעת חוק זו להמשיך בתהליך החקיקה, אנחנו בוועדת העלייה הקליטה והתפוצות נמצא את האלטרנטיבה ונעביר את החוק מחדש בוועדה שלנו".

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה), יוזם הצעת החוק אמר בדיון: "אנחנו יכולים להמשיך לחשוב שכמות היהודים בארץ ישראל היא תוצאה של פוליטיקה זולה. אנחנו נמשיך להילחם על ההשפלה הזאת שאומרת למישהו שהוא לא יהודי אפילו שהגיע לכאן בגלל שאבא שלו יהודי".

חברת הכנסת רות קלדרון (יש עתיד) דיברה גם היא על חוק הגיור: "הקפאת העיסוק בחוק הגיור, כמוה כמתן גט ליהדות העולם המתמודדת עם הזהות היהודית והישראלית שלה ומעוניינת לשמור את הקשר עם העם היהודי. סגירת השערים היום, תגרום ליהדות העולם להפנות עורף לרעיון הגיור ולפתח זהות יהודית מנותקת ואף מנוכרת. ההתחדשות היהודית, כפי שאני מבינה אותה, מקבלת בברכה כל הקלה בגיור וקוראת לפתוח את הדלת בפני כל מי שמבקש לקשור את גורלו עם עם ישראל.

"הכניסה לעם ישראל אינה עוברת דרך שער אחד אלא דרך שערים רבים, המתאימים לזהות של כל קהילה וקהילה, זהות שאינה נמדדת לעיתים בקנה המידה ההלכתי. זהות זו, מתבטאת בין היתר בשותפות לחובות הנגזרות מאזרחותם הישראלית ואין שום סיבה שלא יזכו בשל כך לזהות ישראלית". ח"כ קלדרון קראה לוועדת החוקה למצוא פתרון שיאפשר כניסה בשערי העם היהודי, פתרון מתאים וקרוב להשקפת עולמם של רוב יהודי העולם.

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) ציינה בדיון: "מדובר בשנים רבות של דריכה במקום והליכה אחורה. החוק הזה מבקש להחזיר עטרה ליושנה, ולחזור לימים לפני שקמה מדינת ישראל והבירוקרטיה השתלטה על כל חלקה טובה. כל מה שהחוק הזה מנסה הוא לעורר את האמון של הגרים מחדש במערכת. כל מי שמצוי בתוך העניין הזה מבין שפשענו כלפי הגרים. אם החוק לא יעבור תהיה פה מהפיכה אזרחית.. אנחנו חוטאים ופושעים ורוצחים במו ידינו את מי שרוצים להצטרף לעם היהודי".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), המתנגד לחוק, אמר: "הכניסה ליהדות היא דרכה של תורה ורק הדבר הזה שמר על שלמותנו במשך 3500 שנה - זה לא כניסה לאולם קולנוע או לאירוע ספורט. אני מכיר היטב כמה וכמה אנשים שנמצאים במצב הזה אבל שולחן העבודה הוא ברבנות הראשית, כדי לשמור על שלמות עם ישראל לדורותיו. הקלה בגיור תגרום להחמרה בהתבוללות". ח"כ יוגב אמר כי רק על הסוגיה הזאת ימליץ לבית היהודי לפרוש מהממשלה.

הרב יצחק פרץ ראש מערך הגיור במשרד לשירותי דת אמר: "אני תלמידו של הרב עובדיה יוסף. אני מתחייב שכל אלה שלא עברו דיון נקרא להם וננסה לבדוק מה הבעיות. אנחנו אוהבים את הגריםומחבקים אותם. נקרב את הגרים ונעשה את כל מה שאפשר ונטפל בבעיה עד הסוף".