את בדיקת הממוגרפיה המומלצת, והמסובסדת במסגרת סל התרופות, עושות נשים מעל גיל 50 בלבד. אולם פיילוט חדש, שיחל בקרוב בשני ישובים מעורבים, יבדוק האם יש להקדים את גיל הבדיקה ל-40. כך הודיעה היום שרת הבריאות יעל גרמן בדיון בכנסת.

כיום, מספר מדינות ממליצות לנשים לעבור את הבדיקות עשר שנים מוקדם יותר מאשר הגיל המומלץ בארץ, זאת בנסיון לזהות תחלואה גם בנשים צעירות יותר ולהגדיל את סיכויי ההחלמה. מנגד, יש הטוענים שהבדיקה אינה יעילה לנשים צעירות ועלולה להתקבל תשובה מוטעית.

בדיון היום בוועדה לקידום מעמד האישה, במסגרת חודש המודעות לסרטן השד, הודיעה גם גרמן כי בחודש ינואר יפרסם משרד הבריאות תזכיר הנחיות לקופות החולים בנוגע לטיפול וגילוי סרטן השד אצל נשים בעלות רקמת שד צפופה. בקרב נשים אלו לא ניתן לראות בממוגרפיה אם הן אכן סובלות מגידול בשד.

על פי נתוני עמותת "אחת מתשע", רבע מהנשים החולות בסרטן שד הן מתחת לגיל 50. בעמותה בירכו על ההחלטה ועם זאת ציינו שהיא אינה מספיקה: "נושא הנשים הצעירות מתחת לגיל 40 עדיין נותר ללא מענה. על משרד הבריאות להחליט בהקדם מי הגורם המטפל בקהילה שיהיה אחראי לנושא הערכת הסיכון האישי ללקות בסרטן שד בגיל הצעיר".


ממוגרפיה, יעילה מגיל צעיר יותר? צילום: ingimage/ASAP