כנס החורף של הכנסת נפתח היום אחר הצהריים (ב') בישיבה סוערת במיוחד. בתחילתה נאם נשיא המדינה ראובן ריבלין, אחריו ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ולבסוף, ראש האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג. 

ראש הממשלה נתניהו מסר הצהרה מדינית. בנאומו אמר נתניהו: "דרושה לנו אותה נחישות ועוצמה ואחדות שהיו לחיילים במבצע 'צוק איתן'. יש מי שרוצה להרחיק את השלום שאנו מייחלים לו כי מה שהפלסטינים דורשים מאיתנו זו הקמת מדינה פלסטינית בלי שלום ובלי ביטחון ועם חלוקת ירושלים והכנסת פליטים. אחרי הדרישות המופרכות הללו הם אינם מוכנים לתנאי היסודי - הכרה הדדית - בעוד שהם מצפים מאיתנו להכיר במדינת הלאום שלהם הם אינם מוכנים להסכים לסידורי ביטחון ארוכי טווח שיאפשרו לנו להגיע לפשרה".

נתניהו האשים את הפלסטינים שהם פועלים באופן חד צדדי, ורוצים מדינה, לא כדי לסיים את הסכסוך אלא כדי להמשיך אותו. "שלום יושג רק במו"מ וכל דרך אחרת רק תערער את היציבות באזור. ישראל לא תסכים למדינה פלסטינית בלי הסדר אמיתי שיכלול סידורי ביטחון מוצקים וארוכי טווח שבאמצעותם מדינת ישראל תוכל להגן על עצמה בכוחות עצמה", אמר ראש הממשלה.

עוד אמר נתניהו "ישנם כאלה שאומרים: 'צייר מפה ואחר כך נקבע את סידורי הביטחון, יהיה בסדר. ואני שואל אותם - יהיה בסדר? כפי שהיה בסדר אחרי שיצאנו מעזה? אחרי שיצאנו מלבנון? אינני ראש ממשלה שהאמירה 'יהיה בסדר' מספקת אותו. מה הטעם בשרטוט גבול אם איננו יודעים מה נקבל מהצד השני של הגבול? אנחנו עלולים לקבל איזה רפובליקת דאעש. ב-20 השנים האחרונות כל שטח שפינינו נתפס על ידי ארגוני טרור"

ראש הממשלה שב והצהיר בפני חברי הבית: "אינני רוצה במדינה דו לאומית. באותה מידה אינני רוצה בהקמת עוד שלוחה איראנית שתסכן את קיומינו. הפתרון הוא מדינה פלסטינית מפורזת שתכיר במדינת היהודים. עליהם להכיר בצרכים הבסיסיים שלנו. הניסיון מראה לנו שאם נוותר על התנאים הללו - שום דבר לא יהיה בסדר".

ראש הממשלה הפנה ליו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג, ואמר לו: "אני מצפה שתעמוד יחד איתי מול אבו מאזן, שקורא לעם שלנו גזעני ולאזרחים שלנו מטמאי ירושלים. הקריאות הללו מעודדות את ההסלמה שאנחנו רואים בירושלים, ומול ההסלמה הזו אנחנו נפעל בכל הכלים עד שנשמור על השקט". 

נתניהו התייחס לבנייה בירושלים: "קיימת הסכמה רחבה בציבור שלישראל הזכות המלאה לבנות בירושלים. כל ממשלות ישראל עשו זאת. צרפתים בונים בפריז, ישראלים בונים בירושלים. לבוא ולהגיד ליהודים לא לגור בירושלים? למה? כי זה יחמם את האווירה? יש כאלה שעבורם אין עיתוי נוח ואם זה היה תלוי בהם ב-65 השנים האחרונות לא היינו בונים אפילו בית אחד. בשנה הבאה בירושלים הבנויה - אם לא עכשיו אימתי? והתשובה תהיה אף פעם. ובכן אנחנו בונים כפי שבנו ממשלות ישראל. ועל זה צריכה להיות הסכמה רחבה מאד". 

על האלימות בבירה אמר רה"מ: "האלימות שמופנית כלפינו איננה תוצאה של בנייה בירושלים. הטרור האכזרי נגד תינוקת שישבה בעגלה בעת ששבה מהכותל עם הוריה שביקשו להודות לאלוהים על לידתה, לא בא בגלל הבנייה בירושלים. לא בגלל בניה בחלק זה או אחר. הוא בא בגלל הרצון של אויבינו שלא נהיה כאן בכלל. בשום חלק בירושלים גם לא בתל אביב, בשום מקום. ולכן הבנייה היא התשובה הטבעית והמוחצת לאלו שמחפשים לעקור אותנו מארצנו - הם רוצים מוות ואנחנו בונים חיים". 

ראש הממשלה התייחס גם לסוגייה הבוערת של יוקר המחייה: "נביא לפיתרון בשבירת קרטלים והורדת מכסים. עשינו צעדים כמו חינוך חינם מגיל 3. יש עוד הרבה מה לעשות כדי להגן על החיים ולשפר את איכות החיים".

ריבלין ציטט את הלאימות המילולית שספג בתקופה האחרונה

נשיא המדינה ראובן ריבלין פתח אחר הצהריים את כנס החורף של הכנסת ה-19. ריבלין בחר לדבר על ההסתה בחברה הישראלית וציטט את המילים הקשות שהוטחו בו בעקבות דבריו על אירועים בין יהודים לערבים בתקופה האחרונה. 

"חתיכת יהודון שקרן", כך הטיחו בי מבקריי", אמר ריבלין, והמשיך: "יימח שמכם סוכנים ערבים", "לך תהיה נשיא בעזה", "חנפן מסריח", "נבלה סרוחה", "אפס מאופס", "בוגד, נשיא של חיזבאללה". אלה הם רק מקצת הקולות, ולצערי, אלה גם לא הדוגמאות הקשות ביותר, לדברי הרפש שהוטחו בי בעקבות דברים שאמרתי, ואירועים שבהם השתתפתי".

"אני מוכרח לומר, שהוכיתי תדהמה מהבריונות הקשה שזיהמה את הדיון", הוסיף הנשיא ושאל - "כיצד ייתכן שביטוי של ערכי היסוד שלנו כאן כמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית, נתפס בעיני אחדים כגבורה ובעיני אחרים כבגידה?"... "האם יש כאן בבית הזה, מישהו שחושב ששריפת מסגד היא לא פשע? האם יש כאן מישהי שחושבת שסקילת הרכבת הקלה בירושלים באבנים, שיידוי אבנים על רכבים יהודים, אינם פשע?"

הנשיא המשיך ואמר כי "הפכנו אילמים. קשה היום שלא להרגיש שאותם יסודות ומושגים ערכיים שעומדים בבסיס הברית בינינו עברו תהליך מסוכן של ניכוס פוליטי, שלא לומר, התעללות פוליטית. ערכים בסיסיים מדיי הנוגעים ליסוד דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית נפלו קורבן למחלוקות הקשות בינינו, המחנות האידיאולוגים השונים, והפכו מוקצים מחמת מיאוס".

"האם כאשר אני אומר "ארץ ישראל" אני פונה לצד מסוים בבית הזה? האם כאשר אני אומר "שוויון", עכשיו החצי השני מפסיק להקשיב? אם מושגים כמו שוויון, הקשבה, כבוד האדם, ולחילופין, ירושלים בירת ישראל ואהבת ארץ ישראל, הפכו לנגועים פוליטית- אנה אנו באים?", שאל ריבלין.

"אם מילים כמו שלטון החוק, דמוקרטיה, תרבות של מחלוקת, ציונות, התיישבות - הפכו לעילה לכתב אישום בבוגדנות או בפאשיזם - גם חוקה, רבותיי, כבר לא תעזור לנו. במציאות כזאת שבה גם המובן מאליו הופך כר להשתלחות נטולת רסן, הרי שגם אתם, אנחנו, היושבים כאן, מוכרחים לשאול את עצמנו מה חלקנו בכך", אמר ריבלין ברמיזה לחברי הכנסת הנמצאים בקצוות הקשת הפוליטית.

"עלינו לזכור שכאשר חברה רווית מחלוקות כמו החברה הישראלית לא מצליחה למצוא חוט של שיח מכבד ובסיס של ערכים משותפים ומוסכמים- היא עשויה להידרדר אל פי תהום", הזהיר הנשיא.

קודם לכן דיבר יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין והזכיר בנאומו את המתיחות הרבה בירושלים: "הנסיעה ברכבת הקלה בשכונות מסוימות בעיר הבירה הפכה לאחרונה ליעד תדיר לפגיעות פיזיות, והשיא היה עם הירצחם בדריסה של התינוקת חיה זיסל ברון והתיירת קרן ימימה מוסקרה. שכונות התפר לא יהפכו לעוטף עזה".

כבר עם פתיחת המושב ייאלץ ראש הממשלה להתמודד עם חמש הצעות אי-אמון בממשלה שהגישו סיעות העבודה, ש"ס, יהדות התורה, מרצ, רע"מ-תע"ל, חד"ש ובל"ד.

הנימוקים שצורפו להצעות הם אלה: "חדלונה וכישלונה של הממשלה בתחום הביטחוני, המדיני והכלכלי"; "כמעט שנתיים לממשלה וכל התחייבויותיה למעמד הביניים ולמעמד החלש, לשכבות המצוקה ולפריפריה, בראש ובראשונה בתחום הדיור, מתבררים כמקסם שווא והולכת שולל".

כנס החורף נפתח על רקע המתחים בקרב הקואליציה, בין היתר בגלל אישור חוק הגיור לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החוקה, למרות התנגדות ראש הממשלה, ועל רקע הדיווח על עסקה בין נתניהו לשרי הבית היהודי וראשי מועצת יש"ע ולפיה תופשר הקפאת הבנייה בגושי ההתיישבות וייבנו כ-2000 יחידות דיור תמורת מתן שקט קואליציוני. גם האלימות בירושלים יתפסו חלק נרחב בדיוני הכנסת. 

בוז'י הרצוג תקף את נתניהו על הישגיו

יושב ראש האופוזיציה בוז'י הרצוג דיבר במושב הפתיחה של הכנסת ואמר כי: "ראש הממשלה העניק לאזרחי ישראל תעודת עניות בשם תקציב המדינה. מעתה, אם חלילה יקבל התקציב השערורייתי הזה את אישורכם, לכל אחד מאזרחי ישראל תהיה תעודת עניות בסוף לתעודת הזהות".

"תעודת העניות הזאת, תקציב הבושה והחרפה הזאת. התקציב הזה הוא שלך ראש הממשלה. תקציב שאתה באחריותך, כתחבולן פוליטי, העדפת למנות לתפקיד שר האוצר טירון פוליטי ולהשתמש בו כמגן אנושי.

עוד אמר הרצוג כי: "התקציב הזה וההחלטות שקיבלתם הם על חשבון עתיד ילדינו ויוקר המחייה שלנו. ראש הממשלה נשבע כנראה בשירו של שלום חנוך מחכים למשיח ומזמזם לעצמו- הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם. אבל הציבור שלנו לא מטומטם והוא לא מוכן להמשיך לשלם. מי שישלם זה ראש הממשלה, ישלם בכיסאו ובקרוב".

"אני קורא מעל במה זו לך ראש הממשלה- די, תעצור. יש כאן עם חפץ חיים שחייו חשובים יותר מהקריירה הפוליטית הדועכת שקמה מבני בריתך. את המפלגה שלך הנהיג פעם ראש ממשלה אחר, מנחם בגין ז"ל. הוא ורבין היו אנשים אמיצים ולא של יצר הישרדות שמסמל אותך".