רוסיה מתכוננת לגלות מעורבות בפעילה לקידום העניין הפלשתיני בזירת האו"ם. זהו המסר שלהערכת גורמים דיפלומטיים בניו יורק עלה  מהתבטאות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שנכללה בנאום שנשא אתמול במוסקווה.

"ההשפלות והדיכוי שעובר העם הפלשתיני הן מקור  לסכנה ולאי יציבות וחייבים לנקוט בכל האמצעים לחסל את ההשפלות והדיכו". בנאום שנישא בפני קבוצה של מומחים פוטין גם תקף את הקמת התנחלויות והאשים את מדיניות ההתנחלויות כ"גורם להגברת המתיחות במזרח התיכון".

פוטין נמנע עד כה באופן מוצהר מהתייחסויות ותגובות לקפאון המתמשך במו"מ בין ישראל לרשות והשאיר את העיסוק במשבר במזרח התיכון לאמריקאים. התייחסותו  האוהדת והתומכת לעניין הפלשתיני עוררו תשומת לב בקרב דיפלומטים ופרשנים בניו יורק.

"פוטין שאיננו מסכים כמעט עם שום מהלך מדיני שנוקט הנשיא ברק אובמה הביע פתאם הבנה ואהדה לעמדותיו של אובמה לגבי ההתנחלויות", אמר היום דיפלומט מערבי בכיר.

דבריו של פוטין והגינוי שהשמיע נגד מדיניות ההתנחלויות התפרשו בניו יורק גם כהבעת תמיכה מוקדמת ביוזמתו של אבו  מאזן להעלות לדיון והצבעה במועצת הבטחון הצעת החלטה  שתאכוף על ישראל לוח זמנים לנסיגה ולהקמת מדינה פלשתינית.

בזירה הבינלאומית מזוהה נשיא רוסיה כאוהד ישראל והיחסים בין ישראל לרוסיה נחשבים טובים. בעת שארה"ב והאיחוד האירופי גינו את סיפוח חצי האי קרים ותקפו את הסיוע שהזרימה מוסקווה לבדלנים באוקראינה ישראל היתה כמעט המדינה היחידה שנמנעה במוצהר להשמיע ביקורת או להביע מחאה נגד רוסיה - שתיקה שעוררה בושינגטון מורת רוח.


ההתנחלויות היא נקודה דיפלומטית עליה שני הנשיאים מסכימים, אובמה ופוטין. צילום: רויטרס

בחזית האו"ם בניו יורק רוסיה נוהגת לתמוך בפלשתינים ודפוסי ההצבעה של משלחת רוסיה בנושאים מזרח תיכוניים הנידונים במליאת העצרת הם תמיד נגד ישראל. ישראל גם מודאגת מההתנהלות האוהדת והתומכת של רוסיה כלפי איראן שבאה לידי ביטוי בשיחות על תוכנית הגרעין של איראן שמקיימת קבוצת ה-6 שרוסיה כחברה קבועה במועצת הבטחון נמנית עמה.

ואולם בניגוד בולט לארה"ב ולמדינות המערב רוסיה נמנעה עד כה באופן עקבי ומוצהר מלגלות מעורבות ישירה במאמצים הדיפלומטים הגלויים והסמויים לקדם פתרון לסכסוך  הישראלי-פלשתיני. דבריו של פוטין בגנות דיכוי הפלשתינים  והאשמת ישראל בגין ההתנחלויות, מעריכים בניו יורק, מסמנים  רצון וכונה שהתגבשו במוסקווה לגלות נוכחות פעילה במאמצים וביוזמות לחידוש התהליך במזרח התיכון.