בבית משפט העליון הושגה לאחרונה פשרה בפרשה סבוכה, שבמרכזה נערה בת 15 מקניה, בת לאב ישראלי ולאם שנטשה אותה כשהייתה בת שנה ומאז נעלמו עקבותיה. לאחרונה ביקשה הנערה להגיע לארץ יחד עם אביה - ונתקלה בקשיים. בעקבות כך היא אף נאלצה לגור תקופה לבדה בקניה. לאחר שהיא ואביה עתרו לבג"ץ הושגה פשרה יצירתית - בזכותה היא תגיע בקרוב לגור בארץ.

אבי הנערה עובד זה שנים רבות בחברות בנייה ישראליות המבצעות פרויקטים באפריקה, אך כיום הוא אינו זכאי יותר לאשרת עבודה בקניה, שבה מתגוררת בתו, זאת מאחר שהפסיק לעבוד במדינה והתחיל לעבוד באוגנדה.

מי שנשאר לטפל בבת ה-15 עד לאחרונה היה סבה, אביו של העותר, שבעבר עבד גם הוא בקניה. אלא שהסב חלה במחלה קשה ונאלץ לעזוב את המדינה כדי לקבל טיפולים רפואיים בישראל. במצב שנוצר, בת ה-15 מתגוררת לבדה חמישה ימים בשבוע, ואביה מגיע מאוגנדה לקניה רק בסופי שבוע.

הנערה. אמה נטשה אותה והיא נותרה לבדה בקניה

האב ובתו החליטו להגיע לארץ גם הם, אך הבעיה התעוררה כשגילו כי דרכונה אבד. האב טוען כי הגיע לשגרירות ישראל בקניה בבקשה לקבל דרכון חדש, אולם בקשתו נדחתה בטענה כי יש צורך בחתימת האם האובדת. לדבריו, כל המאמצים בעניין עלו בתוהו, כולל הגשת תצהיר שבו הוכיח כי הוא אבי הילדה וכי גורל האם אינו ידוע, ואפילו פנייה לבית המשפט העליון בקניה. האב אף הגיע לישראל בניסיון להסדיר את העניין - ללא הצלחה.

לבסוף החליטו האב ובתו להגיש עתירה כנגד משרד הפנים, שר הפנים, משרד החוץ, שר החוץ והאפוטרופוס הכללי. האב, הבת ועורך דינם, עו"ד ערן איזיק, דרשו להורות למדינה להנפיק לנערה דרכון ולהביאה מקניה לישראל ללא דיחוי. יפנו לאם בתקשורת האב מדגיש בעתירה כי הוא היה האדם היחיד שגידל את בתו, מיומה הראשון ועד היום. כשהייתה בת שנה היא קיבלה דרכון ישראלי, ולאחר חמש שנים חודש דרכונה כחוק. לילדה אין אזרחות קנייתית מאחר שאמה אינה מקומית, ואין לה שום אזרחות אחרת פרט לזו הישראלית.

לדברי עו"ד איזיק, פרט לסוגיה המשפחתית והאנושית, מדובר במצב מסוכן עבור הנערה הישראלית,  "בעניינה של עתירה זו עומדת הצלתה של אזרחית ישראלית קטינה שנמצאת במדינה עם גורמים עוינים ועם קינים של ארגון 'אל קעידה'", כתב לבית המשפט. עוד צוין כי "העותרת, אזרחית ישראלית, נמצאת לבדה, ללא ביטוח רפואי וללא אשרת שהייה".

ניירובי. "אזרחית ישראלית קטינה נמצאת במדינה עם גורמים עוינים כמו 'אל קעידה'".

כחלק מפשרה שנתקבלה לבסוף בבית המשפט העליון, ובהמשך לפגישה שנערכה לפני כמה ימים בין קונסול ישראל בניירובי לבין הילדה ואביה, ולנוכח הנסיבות המיוחדות של המקרה, הסכים משרד הפנים להנפיק לנערה תעודת מעבר לישראל, וזאת בכפוף לכך שאביה יפרסם הודעה בשני עיתונים באוגנדה ובשני עיתונים בקניה, בעלי תפוצה רחבה, על אודות החיפוש אחר אמה של הנערה. נוסח המודעה יופנה לאם ויבקש ממנה ליצור קשר עם נציגות ישראל באוגנדה או בקניה בתוך חודש ימים. 

אם לא תתקבל הודעת התנגדות מצד האם, תוכל הנערה לקבל אשרת מעבר ולהגיע לישראל. בכפוף להסכם הפשרה נדרש האב להפקיד ערבות בנקאית למקרה שתתקבל במועד מאוחר יותר התנגדות מצד האם, או תוגש תביעה מטעמה נגד מדינת ישראל, על רקע הנפקת תעודת המעבר. מטרת הערבות להבטיח במקרה כזה שיתוף פעולה מלא מצד הנערה ואביה, והיא תישאר בתוקף עד הגיעה של הנערה לגיל 18.

עו"ד איזיק אמר אתמול: "מדובר במקרה אנושי מהמעלה הראשונה, ובאב ובתו אשר האחד הוא כל עולמו של האחר. אני שמח שגם בית המשפט ראה את התמונה כפי שהיא, ולכן הנהיג פשרה לטובת כל הצדדים. מרשי שמחים מאוד ומחכים ומצפים להגיע ארצה ולפתוח בחיים חדשים על אדמת ארץ ישראל".