שיטה חדשה, שפותחה בבית חולים כרמל בחיפה לאחר שלוש שנות מחקר, עשויה לשפר את הסיכוי לזהות פגיעה בשריר הלב העלולה לגרום לאי ספיקת לב - ובעקבות כך אף למוות. אי ספיקת הלב היא אחת מגורמי המוות הנפוצים של המאה ה-21. נכון להיום ידוע כי כ-50% מהחולים במחלה נפטרים בתוך ארבע שנים, ועל פי ארגון הבריאות העולמי, בשנת 2004 גבתה המחלה יותר קורבנות מאשר מסרטן הריאות, השד, הערמונית ו-HIV יחד.

כיום, כדי להעריך בצורה טובה את תפקודו של החדר הימני של הלב, נדרשות לעתים בדיקות יקרות כגון MRI של הלב, שזמינותן בארץ מוגבלת ויקרה. השיטה החדשה מבוססת על מדידה של תנועות בקדמת החדר הימני, ויתרונה הגדול הוא בכך שהיא יכולה להתבצע כמעט בידי כל מכשירי האקו-לב הקיימים כיום בשוק.

את השיטה פיתח הטכנולוג הרפואי האחראי ביחידת האקו בבית החולים, אסמיר איהאב, בשיתוף אנשי היחידה והעומד בראשם, פרופ' אבינעם שירן. פרסום על אודותיה אף הופיע לאחרונה בכתב עת אירופי בעל שם. "אני חושב ומאמין כי מדובר בפריצת דרך בינלאומית, שתיכנס כמדד קבוע בכל בדיקות האקו בעולם", אמר פרופ' שירן.

אסמיר איהאב והמכשיר. פורסם באירופה. צילום: אלי דדון

כחלק מהפיתוח נבדקו 90 חולים. נמצא כי הבדיקה החדשה הבדילה באופן מוחלט בין חולים עם תפקוד ירוד של חדר ימין ובין נבדקים עם תפקוד תקין של חדר ימין. אסמיר איהאב אף סיפר כי בחלק מהמדדים, הבדיקה החדשה נמצאה עדיפה על הבדיקות המקובלות.

"עד היום חיפשה והשקיעה הקרדיולוגיה בעיקר בחדר השמאלי של הלב, שהוא החדר הדומיננטי יותר וזה שמעביר את הדם לאבי העורקים. אבל היום חודרת ההכרה כי יש להשקיע גם במחקרים בנושא החדר הימני של הלב", אומר איהאב, "אני מרגיש גאווה גדולה כי לאחר מחקר של שנים הצלחנו להביא לפריצת דרך של ממש בתחום האבחון, כשהמדד עובד ומצליח להבדיל בין אנשים בריאים לאנשים חולים".