שר הביטחון משה בוגי יעלון חזר בסוף השבוע מארצות הברית לאחר שסיכם על רכישת טייסת נוספת של מטוס החמקן מסוג 35-F, הנחשב למתקדם בעולם. הרכישה תתבצע סופית לאחר שהממשלה תאשר את העסקה. כל מטוס עולה לישראל 140 מיליון דולר ועד כה הוזמנו לישראל 19 מטוסים.

ה-F-35 נחשב מטוס חכם שיודע לראות את המטרות מרחוק ובעיקר לקבל הוראות מהחמ"ל בכל זמן נתון. מערכות הסנסורים שבו מסוגלות להפוך תמונה בלילה למצב שבו הטייס טס בשעה בין ערביים, דבר המשפר את יכולת הראייה שלו. המטוס יודע לטוס בגבהים שבהם לא ניתן לגלות אותו וכך בעצם הופך החמקן למטוס בלתי נראה. המטוסים צפויים להגיע לישראל בשנים הקרובות ולהפוך את חייל האוויר של צה"ל לאחד החיילות האווירים המתקדמים בעולם. 

>>>מחקר חדש קובע: חיל האוויר הישראלי - הטוב בעולם

העסקה סוכמה כבר לפני ארבע שנים ובפגישה האחרונה סוכמו הפרטים נוספים בלוחות הזמנים למימושה: בשבוע הבא יחנך פס הייצור של כנפי החמקן, כחלק מהעסקה הידע הועבר לתעשייה הביטחונית כך שחלק ממנו יהיה כחול לבן.

גם נושא היקף הסיוע לישראל נידון בפגישה עם האמריקאים. גורם ביטחוני מסר כי הסיוע הכלכלי של האמריקאים לישראל לא ישתנה בתקופה הקרובה וימשיך לעמוד על סך של 3 מיליארד דולר וזאת למרות הסרטון שעליו עלו היחסים בין ישראל לאמריקאים. בנוסף האמריקאים הבטיחו לשר הביטחון כי ימשיכו לתמוך במערכת "כיפת ברזל", כמו גם במימון הפיתוח וההצטיידות של מערכת "שרביט קסמים" וייצור הנגמ"ש "נמר".


מטוסי F-35. צילום: רויטרס