תלמידי ישראל פחות אלימים, מתנהגים יותר יפה ועושים יותר שימוש בתגבור שמספקים המורים, כך עולה מנתוני האלים והסביבה הפדגוגית שפרסם היום (ג') משרד החינוך. יחד עם זאת, בחטיבות העליונות דוברות הערבית חלה החמרה בשורה של פרמטרים, כגון במעורבות באירועי אלימות, בקללות וגניבות, באיחורים והיעדרויות ובפגיעה של מורים בתלמידים.

הדו"ח מתייחס לתלמידי היסודי וחטיבות הביניים בין השנים תשס"ח (2008) - תשע"ד (2013) וסופקו על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה).

מהדו"ח עולה כי 1 מכל 10 תלמידים דיווחו כי היו מעורבים באירועי אלימות, אולם ככל שהתלמידים בוגרים יותר כך שיעורי הדיווח על אירועי אלימות נמוכים יותר.

עוד נמסר, כי קיימת עלייה בשיעור המורים בחטיבות הביניים הנפגשים עם תלמידים לתגבור לימודי בקבוצות קטנות ולשיחה אישית במסגרת שעות קבועות במערכת (בין היתר בעקבות רפורמת "אופק חדש"). בשנת תשע"ד, 75% ממורי החטיבות דיווחו על העברת תגבור לימודי בקבוצות קטנות בשבוע שקדם לסקר, לעומת 52% מהמורים בשנת תשס"ט.

בתקופה המדוברת חלה עלייה בשיעור התלמידים שדיווחו על שימוש באינטרנט לצרכי למידה: 49% מהתלמידים ביסודי ו-35% בחט"ב דיווחו על שימוש באינטרנט לצרכי למידה בשנת תשע"ד לעומת 28% מהתלמידים ביסודי ו- 21% בחט"ב בשנת תשס"ח. בשנת תשע"ד 49% מהתלמידים ביסודי ו-30% בחט"ב דיווחו על שימוש במחשב במקצועות המיצ"ב במהלך שעות הלימודים בביה"ס, לעומת 34% מהתלמידים ביסודי ו- 22% בחט"ב בשנת תשס"ח.


עלייה בשיעור המורים הנפגשים עם תלמידים לקבוצות תגבור. צילום אילוסטרציה: ingimage/asap

גם יחסי קרבה ואכפתיות בין המורים לתלמידים נמצאים במגמת עלייה: בשנת תשע"ד 70% מהתלמידים ביסודי, 49% בחט"ב ו-43% בתיכונים דיווחו כי הם חשים יחסי קרבה עם מוריהם, לעומת 63% ביסודי, 43% בחט"ב ו-37% בתיכונים בשנת תש"ע.

לעומת זאת, בחטיבות עליונות דוברות ערבית קיימת החמרה בכל הנוגע לתחושת מוגנות וביטחון, למעורבות באירועי אלימות ולמשמעת (איחורים והיעדרויות). כך לדוגמא, בשנת תשע"ד 11% מתלמידי חטיבות עליונות דוברות ערבית דיווחו על מעורבות באירועי אלימות, לעומת 6% מהתלמידים בשנת תש"ע (2010) בשנת תשע"ד 18% מתלמידי חטיבות עליונות דוברות ערבית דיווחו כי מישהו מהתלמידים קילל אותם בכוונה לפגוע בהם, לעומת 8% מהתלמידים בשנת תש"ע.

המידע מתבסס על שאלונים שהועברו במהלך ינואר-מרץ 2014 ל- 226,477 תלמידי כיתות ה'-ט' ועל 19,794 ראיונות טלפוניים עם מורים ומחנכים המלמדים את מקצועות המיצ"ב בכיתות א'-ט'. נוסף על כך הועברו שאלוני אקלים וסביבה פדגוגית ל- 82,983 תלמידי כיתות י'-י"א, ול- 9,635 מורי כיתות י'-י"א. בסה"כ השתתפו תלמידים ומורים מ-852 בתי ספר יסודיים, 474 חטיבות ביניים ו-446 חטיבות עליונות.

כזכור בעקבות ביטול המיצ"ב בשנה"ל תשע"ד לא נערכו מבחני מיצ"ב חיצוניים ובתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים קיבלו את המבחנים להעברה פנימית ("מיצ"ב פנימי"). סקרי האקלים הבית ספרי והסביבה הפדגוגית, המשיכו לפעול במתכונתם הרגילה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, ובתשע"ד לראשונה , הופעלה מתכונת דומה גם בחטיבות העליונות.