בחטיבה 7 חיכו הרבה זמן ליום הזה. טנקי מרכבה סימן 4 נכנסו היום (ג') לכשירות מבצעית והפכו את חטיבת השריון למתקדמת ביותר בצה"ל. השיפור המשמעותי  בטנק החדשני היא מערכת מעיל רוח, שנועדה לספק הגנה אקטיבית לטנק.

בחטיבה התכוננו לקליטת הטנק בשנה האחרונה. בנובמבר 2013 גויס הגדוד שהכניס את הטנק לפעילות מבצעית, ומפקדים ולוחמים, ששירתו על מרכבה סימן 2, עברו הסבה. מדובר בתהליך של קליטת טנקים. בשבועות האחרונים התקיים אימון הסבה גדול שהסתיים בתרגיל גדודי, ושם נערך טקס קבלת הטנק.

התווספות מרכבה סימן 4 למערך יאפשר לצה"ל גמישות גדולה יותר. בניגוד לטנק המרכבה סימן 2, מרכבה סימן 4 יכול לעבוד בתנאי שטח קשים יותר ובצורה מהירה. ההגנה שהוא מספק ללוחמים גבוהה יותר ומערכות בקרת האש מתקדמות ומאפשרות לפגוע בטווחים יותר רחוקים ובתנועה. בחיל השריון מגדירים את מרכבה סימן 4 כ"טנק קטלני".

>>> אנשי הקבע עונים לביקורת: "אנשים לא מבינים מה זה להיות בצה"ל"


כשיר מבצעית, מרכבה סימן 4. צילום: דו"צ

סימן 4 הוא אחד הטנקים הממוגנים בעולם עם שריון משופר בחזית הטנק, בצידיו ואפילו בגג הצריח - מקום שנחשב מסורתית לחסר מיגון. השריון עצמו מודולרי, דבר המאפשר לטפל בטנקים שנפגעו. כמו כן, הטנק תוכנן בצורה כזו שרכיביו השונים, כמו מנוע ומיכלי הדלק, יהוו שכבת מיגון נוספת, אם השריון הראשי ייחדר. במקרה כזה, הם סופגים את הפגיעה ובכך מגנים על אנשי הצוות.

בעקבות תוספת הכח המשמעותית, בחטיבה 7 נפרדים ממרכבה סימן 2, שיעבור ליחידות המילואים ובעוד עשר שנים לערך הוא יסיים את דרכו. חטיבה 7, הוותיקה בחיל השריון, קלטה את הטנקים ראשונים בצה"ל, מרכבה סימן 1 ומאמצע שנות השמונים את סימן 2. טנק מרכבה סימן 3 נמצא כעת בשירות פעיל ובתוך שנתיים שלושה גדודים יקלטו את מרכבה סימן 4.


הטנק החדש, הגנה משופרת. צילום: דו"צ